|
|
|
|---|---|
|
Snart är det vår och dags för service, har turen att få inspektion två på båda mina bilar. Exakt vad skall ingå i en inspektion två? Pratade med Bendtbil i Halmstad idag och fick väldigt luddiga svar. Bromsvätska var tillval, kylarvätska var tillval etc och priserna hamnade lite högre än vad jag hade trott. Fick offert på 16600 för M5:an samt 17300 för M3:an, är detta rimliga priser? Gjorde inspektion två på min Z3 coupe 2.8 för endast 4800 så tycker det är lite väl stor skillnad. Har ni erfarenheter dela gärna med er! Kanske borde jag välja en annan verkstad? Exakt vad ingår i inspektion två, är det som Bendtbil sa, att diverse vätskor är tillval? Sitter 3.8 i M5:an samt 3.2 i M3:an om det hjälper. Tacksam för svar. | |
| Låter dyrt, gjorde inspektion 2 på E36 M3an jag hade för ett par år sedan. Inspektion 2 med ventiljustering, kontroll av spjäll samt fyrhjulsinställning för 14k. Var någon bussning de behövde byta bak också.. | |
|
Tycker det låter dyrt. Vad som ingår verkar skilja sig när man frågar. Jag fick pris på min M3 e46 12-13000 för inspektion 2. På min M5 e34 gjorde jag inspektion 2 själv och lämnade endast in för ventiljustering (2-3000 har jag för mig), men beror ju på hur fin historik man har på bilen innan. |
|
|
Sist jag gjorde en inspektion på 850:n så kostade det 8800 exklusive nya tändstift, som jag hade bytt själv innan ändå. Jag hade ju förväntat mig att få ett väldigt tydligt och enkelt svar på en sådan fråga, men jag hade ju lätt förväntat mig något i prisklassen 10.000 kr. Det är ju ganska lätt för verkstaden att tala om vad som ingår, de har ju ett protokoll för alla moment på en inspektion, och Bendtbil är ju ett auktoriserat BMW-ställe så de borde ju kunna tala om det ganska lätt. Konstigt bemötande. |
|
| Scheissedyrt. Man kan, om man är normal händig, göra en super-duper utökad Insp2 själv, dvs byta alla deivremmar, alla oljor, kylvätska, bromsvätska, stift, alla filter osv för uppskattningsvis nånstans runt 3000 kr i materialkostnad + nån timmes hyra av lyft. Ventiljusteringen bör man lämna iväg till en som har gjort det innan, det är lite på "känn" att veta hur tajt bladmåtten skall kännas för att få korrekt spel. Priset beror på hur många nya shims man behöver, men man borde klara sig under 4000 för ventilspelskontrollen inklusive ventilkåpspackningarna | |
| Gamla M servar man inte hos BMW, de gamla rävarna som kunde dessa bilar har troligen slutat eller öppnat eget? Lämna till en mindre men kunnig BMW verkstad. | |
|
Det jag stör mig mest på är att personen jag pratade med inte verkade speciellt säker på vad som ingick, hörde även hur hon rådfrågade sina kollegor om varför vissa saker kom upp som "gratis" i listan etc. Har aldrig lämnat mina bilar hos Bendtbil innan heller just därför jag verkligen frågar efter råd här. Borde inte alla vätskor etc ingå? Enligt serviceboken skulle dom även gå igenom koppling etc men det visste dom inget om heller, känns som att dom inte har koll på äldre bilar. |
|
| Skall kopplingen "gås igenom" måste lådan ner, räkna med ca 4 timmars arbetskostnad för detta. Vad som avses är att man kollar efter läckage o gör en rimlig bedömning av kopplingens skick, kan inte erinnra mig att nån av bilarna har en "kopplings inspektionslucka". Se vissa kontroller som en möjlighet för verkstaden att få "merförsäljning"? | |
| Jag server min på Bavaria vällingby. kostade drygt 3300kr för en oljeservice. nästan 12 tusen kr för stor service. Relativt billigt tycker jag.. gäller en e92 m3 | |
| Fast nu har ju äldre BMW betydligt mer omfattande/tätare serviceintervall än tex M3 E9X. M3 E9X har gissningsvis ingen ventilspelskontroll alls då den har hydrauliska lyftare/tryckare. Sista/nyaste (?) M-motorn med ventilspelskontroll är S54 så vitt jag vet... | |
|
Frågan är om jag orkar lämna iväg min 18k-milare för service. Skulle precis lika gärna kunna göra det själv och har ändå bytt oljan med mindre än 500 mils intervaller i min ägo. Det är mest om stämpeln verkligen höjer andrahandsvärdet så pass. Men nån auktoriserad bmw-verkstad blir det inte, då har jag nog lika bra koll på att skruva en gammal E36 själv. Ventilinställningen gjorde jag själv förra året, bromsar runt om bytt, allt i framvagnen. Så det är mest bromsvätska och kylarvätska som behöver göras. Men funderar på att byta vattenpumpen i rent förebyggande syfte så då kan jag byta kylarvätska samtidigt. Så det är inte för mycket annat än stämpeln jag skulle behöva lämna bort. Kvitton på bytta delar har jag redan löjligt många i min ägo. |
|
| Lämna den hos Rigo-Bil om du bor i Halmstad. De slår Bendt Bil på alla plan vad gäller kundservice. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.