AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.993

Cold air intake

Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Har kollat runt på nätet om K&N filter. Började snart kolla in cold air intake, dvs...att inluften tas långt fram i motorrummet...och att man skärmar av värmen från motorn med en vägg.

Började smått fundera på BMWs standardinsug....den är ju ett cold air intake....
Kanske räcker att modda främre/undre luftinsläppet så det blir lite grövre o ersätta vanliga filtret med ett K&N OEM ersättning. Det sägs även att plast skyddar bättre än plåt mot strålningsvärme från motorn...och OEM luftburken borde därför vara perfekt.

Vad tror ni om detta?

Izzy
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad är syftet med modifikationen?

A) Bättre ljud?
B) Bättre prestanda?
C) Allmän önskan att förändra bilen?
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Bättre prestanda...skulle jag vilja säga.

Sen är det ju kul att modda lite oxå.

Izzy
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om prestanda är i fokus så finns det ingen direkt anledning att byta. Konstruktionen tar redan idag in kall luft och den värms inte av motorn.

Om filtret är dags att byta så kan du väl köpa ett nytt av KN om det är billigare, men välj då inte ett sportluftfilter som tar bort möjlighet att få kall luft från fronten/undertill och inte är lika väl avskärmad från motorns värme.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Jag håller med dig Grelle.

Grundkonstruktionen är ett cold air intake....

Kanskebir ett insatsfilter typ K&N....sen får det va bra.

Izzy
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag håller med er, original ger just kall luft.

Om man dessutom kör otrimmad bil så vågar jag nästan lova att dimensioneringen BMW gjort räcker väl.

Jag köpte själv dubbla koniska luftfilter till min trimmade 335a. Körde då med ca 100 hästar mer än original och hade ett otvättat (läs igensatt) K&N filter i originalboxen.

Jag gjorde effektmätning med virtual dyno före och efter monteringen för att se vad det ger med dubbla öppna filter.
Till min förvåning gav det precis ingenting och då körde jag ändå med 100 hästar mer än original luftboxen var dimensionerad för. Så original är inte någon begränsning på normala effektnivåer.

/DJ
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Jätteintressant BMW-DJ

Då får man klura vidare....på andra lösningar att öka effekten

Izzy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.