AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.489

BMW 535i Touring 2011 kylarvätskaproblem

Hej alla BMW fantaster!
Var ute och körde pärlan igår och råkade då ut för en mindre trevlig upplevelse som jag verkligen skulle uppskatta om ni kan försöka ge en någorlunda förklaring på, och vad det kan tänkas kosta att laga. Kanske ger en del onödig info men hellre för mycket än för lite ;)

Var som sagt ute och körde och medans jag körde i runt 30 km/h dök det på displayen upp en varning: "låg kylarvätskenivå, fyll på så fort som möjligt och varning för motorskador". Jag stannade omedelbart och stängde av motorn. Då började det ryka ganska rejält ifrån motorn, röken var vit. Då jag gick ur bilen för att öppna motorhuven började det plötsligt rinna mycket vätska underifrån bilen, ifrån motorn. Det visade sig vara kylarvätska. Det hade också runnit ut lite grann innan då man såg ett spår av vätska ca 20 meter bakåt från där jag stannade bilen.

Innan detta hände så hade jag kört bilen kontinuerligt i kanske en timme, "normal" körning (svensson körning när frugan sitter med) men med inslag av korta men ganska häftiga accelerationer. De sista 5-10 minuterna innan detta hände kördes bilen ifrån 0 till ungefär 120 med plattan i botten vartefter jag vände och upprepade. Efter ungefär 4 sådana accelerationer mitt under en vändning inträffade detta. Vid accelerationerna indikerade motortemperaturen ungefär 110 grader och motortempen steg inte när den varnade för låg kylarvätskenivå, iallafall inte enligt mätaren. Bilen bärgades sedan hem.

Under huven såg jag detta: Länk
Länk

Så vad kan ha hänt, och vad kan det tänkas kosta att laga?

Tack på Förhand!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Enligt bilderna så gissar jag på att röret som lossat är från IC/Intecollern bara trycka dit igen. Skumt Iofs att röret hoppat loss men,men.Det förklarar dock inte vart det läcker kylarvätska ifrån. Du får kolla kylarslangar och deras kopplingar o se om du kan se vart det läcker ifrån. Här har kan du kolla lite vart dom sitter etc:Länk
Här ser du vart vattenpumpen sitter för kolla efter läckage:Länk
Okej okej, tack för hjälpen! Drar nog bilen till en meck som får kika på det. Visst går det bra att bogsera bilen med endast tändning på? Det är ju en automat men med paddar vid ratten. Läste i instruktionsboken under bogsering det stod inget om att det inte gick trots allt jag hört om att det inte går att bogsera automatbilar
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Helst inte!!! Länk. När jag fick bogserat min bil så sa bärgare att dom tar inga risker. Utan det är alltid upp med alla fyra hjul.
Johan12345: Om du har bilens originalhandbok, står där säkert något om bogsering och under vilka villkor.

I automatlådornas barndom gällde det att bilen absolut inte fick bogseras på "normalt" sätt efter en annan bil. Men redan i instruktionsboken för min gamling anges det att bogsering under en sträcka av ca 100 km och med en högsta hastghet av 70 km/h är ok. (Jag tar nuffrorna ur minnet, men det handlar om dessa storleksordningar, åtminstone.)

Ämnet har faktiskt varit uppe här tidigare, så det går att söka. (Fast nu skriver jag på plattan och då vågar jag inte avbryta.)

/Lennart

EDIT: Nu har jag kollat.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.