AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.567

BMW e39, Vit rök, går dåligt i motor,

so
3
sonnysalevik
530iA Lim-01
Hej, som rubriken lyder har jag lite problem med bilen.

vid en kortare tur med bilen så började den gå hackigt, fick hålla halv gas för att den inte skulle "dö" och när jag väl skulle parkera så började komma kraftigt mycket vit rök ur avgasröret, samt lite under huven(knappt märkbart).

alla tips på va de kan vara är högt uppskattat!
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Låter som igensatt vevhusventilation.
so
3
sonnysalevik
530iA Lim-01
hade den på verkstad för byte av packningarna på vevhusventilation för några månader sedan pga läckage.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Har du kollat oljan och kylvatten på bilen ?
Inte omöjligt att blockpackningen har gått sönder och då går bilen oftast inte bra..
so
3
sonnysalevik
530iA Lim-01
har kollat oljan och vatten nivån och de verkar ok, kan även tillägga att de luktar bränt av den när jag startar den.
Låter som att ventilkåpspackningen gett efter för det höga oljetryck igensatt vevhusventilation kan ge.
Kolla runt ventilkåpan efter olja, och oljedropp ner på grenröret, förmodligen oljedropp som gör att det luktar bränt.
Ingen dyr eller komplicerad operation att byta packningen, så låt oss hoppas på det!
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Läckande olja ner på grenröret ger dock inte vit rök i avgasröret , men det kan lukta bränt av det som holmis63 skrev.
Har du testat att lyfta på oljepåfyllningslocket och kollat hur bilen går då ?
Det finns beskrivet någonstans på forumet hur man kollade om vevhusventilationen fungerade..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.