|
|
|
|---|---|
|
God kväll Min 530i E39 drar lite olja, och när jag skulle fylla på olja igår reagerade jag på gul gegga vid oljepåfyllningen. Vet ni vad det kan vara och vad det beror på? Något allvarligt? Här är några halvtaskiga bilder: Länk | |
| Du kör får många korta sträckor utan att motorn och motoroljan hinner bli genomvarm. Detta fenomen kan förvärras om tex vevhusventilationen inte fungerar som den skall. Byt olja och se till att motorn framöver varmkörs relativt ofta och regelbundet. | |
|
Tack för svaret, då ska jag försöka byta olja så fort jag kan. Bör jag köra någon slags engine flush ifall det blivit gegga någon mer stans? |
|
|
Det är kondensvatten som har blandat sig med oljan! Mycket vanligt fenomen under vintern, särskilt om du kör mycket kortkörningar. Börja med att kolla oljans färg/skick på oljestickan. Ser den normal ut på själva "nivådelen" är det ingen fara. Det kan vara en liten klick "majonäs" en bit upp på stickan där röret från vevhusventilationen ansluter ner i oljestickans rör - helt normalt det också. Kör en längre sträcka på en timme eller så att motorn blir riktigt varm, samt varva ur motorn några gånger ordentligt när den är varmkörd. Då får motorn lite bättre förutsättningar att ventilera bort kondensvattnet från toppen. Sedan skulle jag personligen rekommendera att du tar en bit "liggunderlag" eller liknande och skär till lagom stora bitar och sätter på insidan av njurarna - lås fast med buntband i ribborna på njurarna. Så har jag gjort på både E46:an och E39:an under vinterhalvåren och det fungerar mycket bra då kylningen är tillräckligt stor ändå men du slipper mycket av den kalla kylvinden på ventilkåpans främre del där vv har sitt utlopp från ventilkåpan = mycket mindre kondensvatten och därmed också mindre risk att vv fryser! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för ditt utförliga svar Johan Jag har just börjat ta bilen till jobbet efter att ha åkt buss i många år. Det är bara 11km i ena riktningen, så det är ju ingen jättelång sträcka. Dock blir ju bilen varm så snabbt efter bara någon kilometer så jag har trott det var lugnt. Är detta något man ska ha i vid oljebytet kanske: Länk Jag kör också ganska lugnt och varvar sällan ur motorn, kanske ska försöka trycka i gasen lite mer :-) Bra tips med att isolera njurarna också, det kanske är smart när jag kör så kort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.