AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
19.036

Däcktryckskontroll RDC ur funktion

Sp
151
Spectre
330e 2020
Har en Bmw 118D 2015, F20. Fick idag felmeddelande som lyder enligt rubriken. Fler som råkat ut för detta? Beror på vad?
Sp
151
Spectre
330e 2020
Provade att välja att återställa men procenten rör sig inte från 0% trots körning i ca 10 minuter. Kan det bero på is/snö/smuts på nån sensor eller är det fel på riktigt?
Om det är fel så skall det väl gå på garantin eftersom bilen är så pass ny att den registrerats sommaren 2015?
Sp
151
Spectre
330e 2020
Om man väljer återställa så går procenten ibland upp en del men låser sig nånstans och går aldrig till 100.
Sp
151
Spectre
330e 2020
Den slutar räkna upp vid 49%. Kan sådant fel bero på fel på sensor i ett däck, tänker att den räknar upp 49 % ganska snabbt och det kanske är två däck som är ok och när den ska gå vidare till däck 3 så hänger det upp sig. . Eller är sannolikt fel på antenn eller nån enhet?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Kan inte påminna mig att jag sett några procenttal för RDC :)
I vilket fall borde det gå på garantin om du har originalhjul.
Sp
151
Spectre
330e 2020
Under återställning räknas det upp från 0-100%.

Det bör väl gå på nybilsgarantin och det spelar ju inte gärna nån roll om man har originaldäck eftersom antennen/enheten som förmodligen är paj sitter i bilen, ej däcken. Skulle det vara sensorerna i däck får man väl ta det med däckhandlaren som sålt dem.

Frågan är om detta felet kan uppstå av dåliga sensorer eller om det alltid är antennen/enheten. Mina sensorer köptes nya i december och har funkat fram till igår.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Den räknar väl ut lufttrycket individuellt för varje däck? Då bör du väl märka ganska snabbt om det är fel på någon antenn eller styrbox i bilen för då borde ju uppräkningen för alla fyra däcken sluta fungera - och det är väl det symtomet du beskriver?

Om uppräkningen funkar för tre däck men inte för det fjärde så är det ju sensorn på det fjärde hjulet som är trasig. Har svårt att tänka mig att det är fel på någon antenn. Styrboxar däremot har ju en tendens att ge upp i tid och otid.
Sp
151
Spectre
330e 2020
AkexanderK:Man ser ju inte i iDrive vilken sensor som det inte kommer mätvärden från.

Nu är problemet borta, får hoppas att det inte återkommer.

Imorse körde jag till däckfirman som sålt sensorerna och monterat i däcken. Han kollade med instrument och tydligen var det vänster bak som inte gav nån signal. Han aktiverade och programmerade om den. Därefter provtur med återställning genom iDrive som precis som tidigare inte räknade upp till mer än 49%.
Sedan efter några timmar tänkte jag att jag kör till en verkstad om ber dem kolla felkoder. När jag körde till verkstan så räknade återställningen upp över 49% och hjulen i iDrive blev gröna. Nu funkade det plötsligt. Märkligt att ny sensor tappar kontakten/signalen och att den inte funkade direkt efter ny aktivering/programmering men gick vid nästa körning.

Mannen på däckfirman sa att sensorerna kan vara lite knepiga på detta vis. Nån som varit med om liknande?
12
74
125d
335dXT -17
Yes, jag har haft samma symptom med TPMS från www.dack365.se.

Procenten räknar upp till 49% och stannar där vilket verkar innebära att någon sensor är trasig. Som du säger så ser man ju inte vilken sensor som är kass så det är bara att bege sig till verkstaden, be dom felsöka och resetta eller byta ut den sensor som strular.

För min del blir det originalhjul (och TPMS) nästa gång.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
"Man ser ju inte i iDrive vilken sensor som det inte kommer mätvärden från." Gör man inte? Det gör jag i min; när jag väljer RDC-ventil i menysystemet så har jag ett procenttal för varje däck?
Sp
151
Spectre
330e 2020
AlexanderK: jag har en 118d från 2015 (f20) och där ser man bara 0-100% under återställning och det är för alla hjulen. Under återställning är alla hjulen gråa i displayen upp till och med 49% men därefter blir alla gröna när den räknar upp till hundra.

Däremot ser man lufttrycket i varje däck (om systemet funkar).
ha
734
haack
X3 30d -18

Jag fick bekymmer med detta på min bil. Så jag kodade bort rdc systemet och ersatte det med det gamla hederliga RPA som mäter rullomkrets istället.

Jag lyfter en gammal tråd. Har en m235:a -14

Jag har problem med RDC ibland. Sporadiskt. Den varnade för det vid bilköpet men har allteftersom släckt sig och tänt sig. Ibland kan man återställa den ibland inte.

Just nu är det släckt, däcken är gröna i idrive. Kör jag en längre resa, säg 40min så kan den tappa rdc, felmeddelande, blinkande lampa i instrumentpanelen och sen fast sken.. för att sedan försvinna helt under samma resa.

Bilen var inne på sista gratisservicen och då vill verkstaden byta "fjärrkontrollsmottagare" och "styrenhet fjärr" för en betydande summa som dom hävdar är problemet.

Jag försöker hitta denna "mottagare" och styrenhet på realoem men hittar inget.
När lampan lyser får jag två felkoder i carlyBMW appen:

ABS / DSC / Brake:
Dynamische Stabilitäts Control / DSC

sorry, unknown fault
Code: 4806DA
sorry, unknown fault
Code: 48069E

Inte heller något som är sökbart på något sätt på nätet. Är det någon som vet vad som händer ?
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
haack; hur gick du tillväga för att koda bort TPMS
ha
734
haack
X3 30d -18

@nga
Jag använde Esys och tog bort utrustningskoden för rdc och ersatte den med koden för rpa.
En s.k VO kodning.

All info om hur du ska göra finns på www.bimmerfest.com

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.