AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.566

Bränslefilter bortrationaliserat på 550ix -11 ?

ha
60
haramato
740iA-96
Ja, som rubriken lyder. Kan inte hitta bränslefilter till denna bil. Inte BMW heller när dom sökte i sin databas. Har kollat i BMW Parts Catalog och där fanns ingen avbildad. Ja, detta verkar väldigt märkligt. Inte undra på om spridarna tar stryk om detta är fallet?
Tankar om detta någon?

Mvh Magnus
Transocean
C a 25 € från Tyskland, verkar vara samma filter på alla bensinare från ettan till Mini :-) Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, fast kollar man den korsreferensen så är inte 550iX -11 med där :-)

Och de flesta diagrammen på F10 och F11 visar antingen
* No parts found matching your car (dvs tomt diagram)
* Outside fuel filter S1AKA=Yes (dvs en extra option att bränslefiltret sitter på utsidan)

Jag har en sneaky suspicion att filtret är integrerat i "supply module" dvs detalj #3 i skissen nedan med artikelnummer 16 11 7 260 636
Länk
ha
60
haramato
740iA-96
Tack för svar!
Jag misstänker också att det skulle kunna vara något inbyggt i den detaljen, Slangen. Men det kan ju inte vara någon större reningsyta .
Söker jag på bränslefilter på tex Resrvdelar 24 som brukar ha en uppsjö av olika varianter på delar så kommer det till slut(efter massa bromsbelägg!) ett vanligt filter. Det står dock där " utrustningsvariant china". Har dom så kass bensin där borta så att bilar som går dit utrustas med extra filter men ej på övriga marknader? Låter konstigt.

Mvh
Magnus
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ja man undrar ju om det e integrerat i bränslepumpen som slangen refererar till. Testade o köra nr:1 för skojskull:Länk genom TecDoc så får man fram detta:Länk alla filter har utgått:Länk.
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mindre reningsytor verkar vara på modet, jag kan fortfarande inte riktigt komma över fingerborgen till oljefilter på min N46-motor :-)

Reningsyta borde rimligtvis vara en funktion av flöde, reningsgrad, genomsnittlig kontamineringsgrad och livslängd. Så länge filtret gör sitt jobb någorlunda bra i 5 år / 10 000 mil så ju alla biltillverkare mer än nöjda. Därefter tar försäkringsbolag och sedan privatpersoner över problemet så att säga.

Oh ja, mycket vanligt att man har olika tekniska lösningar / komponenter för olika marknader. För Australien-marknaden så vet jag att på vissa modeller förr så brukade stötdämpare vara förstärkta samt att de hade en mycket bättre / bättre dimensionerad luftfiltrering för insugsluften till motorn.

Det var ju just pga bränslekvaliten som den nordamerikanska marknaden inte har kunnat använda BMW LL-04 olja, medans vi i Europa har använt den sen mer än ett årtionde tillbaka.

Nja, reservdelar24.se går man in på först när man vet EXAKT vad man behöver :-) Annars får du precis som du märkt en effekt som att någon stoppar in ordet "bränslefilter" i näsan på reservdelar24.se och denna nyser sedan på din skärm - ungefär lika välsorterat och ordnat presenteras resultatet :-)
Den sidan är fullständigt hopplös och värdelös, dessutom innehåller så många fel om vilka delar som passar till vilka modeller att man tappat räkningen på antal fel för länge länge länge sen...

@gaspo : Det du länkar till är ett aktivt kolfilter, det är en del av tankavluftningssystemet (sen sent 80-tal får man inte längre vädra ut bränsleångor rakt ut i luften). Det aktiva kolfiltret fångar upp kolväteatomer och binder det för att sedan kunna sugas in i insuget för förbränning. Så det är alltså inget bränslefilter som vi letar efter här.
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant det här :-)

Den här sprängskissen på en F10 550i är lite intressant. Där är det olika "supply module" beroende på om man har option S1AKA (Outiside Fuel filter) eller inte, vilket är en stark indikation på att bränslefiltret faktiskt sitter ihop med hela den där enheten.
Länk

Kollar man hos Turner Motosport så verkar detta koncept användas på flera andra modeller.
Länk

Såhär ser den ut, delen är från just en 550iX -11 och om man antar att bränslepumpen sitter där i mitten och hela doughnuten runt omkring är bränslefiltret så är det lika mycket reningsyta där som i vilket bränslefilter som helst på en modern bil. Och bränslepumpen behöver inte vara stor, den ska ju bara förse högtryckspumpen med tillräckligt med bränsle och den behöver inte skapa ett kontinuerligt arbetstryck som i ett vanligt returbaserat lågtrycksinsprutningssystem.
Länk

Men om vi säger såhär, kan du inte bara ringa BMW och fråga var bränslefiltret sitter på just din bilmodell? Det är fine om de inte kan svara på momangen, de kan återkomma och ringa tillbaka om de måste kolla upp det lite närmare.

EDIT : Gah #1! Till och med mina lilla trevliga E87 120i M-Sport har sitt bränslefilter inuti bränsletanken! Se detalj #2 i skissen nedan. Fast här står det utrtyckligen fuel filter / fuel pressure regulator.
Länk

Gah #2! Två papp kostar "bränslefiltret" eftersom det sitter ihop med massa annat junk. Suck... Varför... Varför... BMW säger att även på dessa saker är det "lifetime"... Ja, om definitionen av lifetime är att det håller hela reservdelens livslängd så stämmer det ju :-)
ha
60
haramato
740iA-96
Det kan jag göra. Det hela rör sig om brorsans bil. Bilen började missa på en cylinder kort efter köp (beg hos BMW i Uddevalla). Bilen lämnades in och under tiden den var där fick bror min reda på att bensinstationen hade fått in vatten i cisternen... BMW informerades om detta, de dränerade tank ,provkörde mm, allt ok. Det var sen på hans fråga om de bytt bränslefilter också som det blev lite tveksamt och de kollade då
i sin databas och sa att det finns inget filter på dessa så något sådant hade de inte bytt följdaktligen. Man tycker att de borde känna till att filtret är integrerat i pumpmojset .

Mvh
Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då förstår jag mer!

BMW Uddevalla ska ge kunden svar på frågan om det finns bränslefilter eller inte (och om det byttes eller inte i samband med denna reparation). Helt ok att de vid frågetillfället inte kunde ge svar direkt (det är inte rimligt att servicevärdar - dvs de som frontar kunder vilket är koncept som blir vanligare och vanligare och att man mer sällan får möta/prata med de som sitter på kunskapen eller gjort jobbet - har all denna info eller kan hitta det på några sekunder).
Men då säger man helt enkelt "Vi hittar inget i databasen, men vi tar med oss den frågan och undersöker med serviceavdelningen och återkommer till dig när vi vet med säkerhet samt om det borde ha bytts om det visar sig att det sitter ett filter". Hur svårt är det? Vad är det för nivå på kvalitet och service? Reagerade inte de själva att det inte fanns ett bränslefilter? Jag skulle tyckt det var lite märkligt och frågat vidare, det kan ju visa sig att det faktiskt inte sitter något bränslefilter men då har man iallafall fått det bekräftat istället för att lalla omkring i tillståndet "jag tror" eller "fanns inget i databasen".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.