|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! jag har lagt ut min bil på Blocket och har kommit i kontakt med 3 företag som säger att de har en kund som är intresserade av att köpa min bil. De har sagt att jag kan få det fulla priset som jag har begärt om jag levererar bilen hos dem i Stockholm, bensinpengar och flygbiljet hem skulle dem också stå för. Varningsklockorna börja ringa när de berätta att jag inte ska få pengarna fören efter 14 dagar när de har slutfört affären så jag börja söka lite om företagen och deras hemsidor är inte direkt professionella utan väldigt simpla. Tänkte höra om det är någon annan här som har erfarenhet av företagen som har kontaktat mig, är det hela ett scam eller är de seriösa? Länk Länk Länk | |
|
Fullständiga blåsningar. Finns inga registrerade bolag med de namnen. Framtida bil ligger i Köping och är en riktig handlare men det är inte den där. Det finns ett jättenkelt test som funkar att kolla. Har de en butik på Blocket och Bytbil? Om inte (vilket de bara får om de är en riktig bilhandlare) hur skulle de kunna sälja någonting överhuvudtaget? ------- //Lövet |
|
|
Två av företagen har i princip samma hemsidesdesign och -innehåll. Alla tre har identiska avtal, inte bara innehåll utan även radbrytning/format... Framtida bil råkar dubblera namnet från en mrf-ansluten handlare i Köping. Deras telefon är ett kontantkort hos Tele 2 som inte är registrerat... Alla nummer hos Linus är oregistrerade kontantkort hos Tele 2... Sollentuna bilhus oregistrerat kontantkort hos Tele 2... Man kan möjligtvis ana att det är samma personer bakom de tre förmedlarna... |
|
|
Be dem om sina org.nr.! Alla företag har ett sådant och då blir det genast lite lättare att se vilka de egentligen är... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| @Hundratusen - Ja jag reagera också på allt det och då börja jag förstå. Tack för att du grävde lite djupare :) | |
| Eehhh bara att nämna om att få pengarna lite senare räcker väl som anledning?? | |
|
Johan B: Det finns garanterat inga org.nummer... ------- //Lövet |
|
|
Lövet, nej och då finns det ju inte heller någon firma....dvs. om de inte vill lämna ut org.nr. är det garanterat en bluff. Lämnar de ut ett falskt org.nr., är det troligen rätt lätt att lura ut genom lite efterforskningar. Hela upplägget luktar blåsningsförsök, med förfrågan om org.nr. är det lätt att sticka hål på bluffbubblan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dessa har ju fakstist ett orgnr: Länk Med ett kontorshotell i Kungens kurva som utdelningsadress..=) Säkert mkt seriöst.. Länk Ett antal namnförslag senare.. Länk |
|
|
Det är bara att läsa "högläsning för sig själv; de kan alltså inte betala förrän först efter 14 dagar!? Men samtidigt har de "råd" att bjuda på flygbiljett och bensinpengar? Får inte ihop detta riktigt...jo, det får jag. Klart det är blåsningsupplägg. Hade vi inte denna tråd nyss, Länk Det känns som det är samma personer bakom. Dessa taffliga hänvisningar till s.k. "samarbetspartners" (som inte lär veta om detta "tilltag") är slående lika. |
|
Lasse Karlsson |
Fredde123!! Passa dig noga för dessa "rufflare" Satte ut min M5:a för ett tag sen på Blocket, o samma kväll fick jag mejl från Vigrens bil i Bromma! Dom hade precis som i ditt fall, en köpare på bilen, och jag skulle få summan jag begärde på blocket! Drogs med til en början, då det onekligen lät enkelt o smidigt! Dom ville att jag skulle komma till Stockholm med bilen, för dom behövde ha den en vecka eller 2, för att få den i toppskick, innan deras kund skulle överta den!! Som tur var anade jag oråd, och började kolla firman i sömmarna!! Tänkte att jag skulle kolla deras tänkta kund/köpare, så kontaktade dom och fick ett 073-nummer i Norrköping, som var deras tänkta köpare!! Jag tänkte kolla "köparen" lite vad han kunde om M5 F10, man lär ha lite koll om man köper en sån bil! Ringde upp honom för att snacka lite om bilen, och fick svar att han ville ha just en sån bil som min!! Han visste dock inte ett dugg om min modell!! och han va väldigt "kort" i telefon! skyllde på jobb eller nått! sa bara att han såg fram emot att köpa min bil av Vigrens i Bromma!! Förstod att detta bara var ruffel o båg!! Kontaktade Vigrens o meddelade att vi hade affär, om jag fick stålar på mitt konto vid överlåtelsen av bilen!! Dom skulle återkomma, och det blev tyst nåra dar, varpå dom ringde upp och meddelade att deras kund skulle ta ett blanco-lån, och att jag skulle få pengar då jag överlämnade bilen!! + att de skulle återkomma med dag för affär!! Hörde inget på minst en vecka o messade då frågan: blir det nån affär? Fick följande svar ordagrant: Vi hoppar på den här butiken!! Skrattade bara o bad dom fara o flyga!! Dom fräcka j...... har tom "målvakter" som sitter o tar emot samtal, som ska få en o tro att det hela är på riktigt!! Det enda dom vill är att man ska lämna ifrån sig bilen, utan betalning, så dom kan kränga den vidare i ett antal led på ett par dar!! Sen står man där och med polisens hjälp försöka stämma nån i ledet på pengar som ingen av dom har!! Det hela rinner ut i sanden, och man är utan bil o pengar!! Snuten kan inte göra ett skit!! Hur ska man få stålar från nån som inte har ett öre!?. Lärdom: Släpp aldrig en bil utan att ha "synliga" pengar på ditt konto!! och jag menar: man ska se pengarna på kontot!! Erfarenheten har jag efter en senare historia med min M5:a, som jag i dag i princip äger, men som jag inte kan nyttja, och som jag inte står som ägare till "pappersmässigt!! Men den historien tar vi senare!! HA DET! modolasse |
Lasse Karlsson |
Ett litet tillägg till ovan!! Vid en bilaffär: skicka aldrig regbeviset innan pengar finns befintliga på ditt konto!! Gör man så har man åtmindstone hållhaken att bilen står kvar på "dig" och därmed försvårar för "rufflarna" att sälja den vidare!! HA DET!! modolasse |
|
Jag stötte på den typen av rufflare för 17 år sedan, när jag skulle sälja en 328i-E36. En kväll ringde en kille på annonsen och sade att han jobbade som bilförmedlare och hade en köpare på min bil, som dock bodde i Luleå (jag bodde i Stockholm vid den här tiden). Han ville att jag skulle komma och visa upp bilen och vi kom överens om plats. Jag tyckte det var lite skumt att han inte försökte pruta, men åkte i alla fall. Väl där provkörde han bilen och sade sig vara nöjd, men då kom det fram att det var bråttom. Bilen skulle in på rekond direkt på morgonen efter och jag skulle få pengarna på mitt konto så fort om möjligt. Givetvis ville jag inte lämna ifrån mig bilen. Killen visade upp ett registreringsbevis för företaget från patent och registreringsverket, samt legitimerade sig med pass. Eftersom jag själv har företag så hade jag ett eget registreringsbevis och såg att det papper han visade upp hade ett färgstick i den ljusblå bakgrunden som såg skumt ut. Jag memorerade också namnet i passet, eftersom det var ovanligt. Tre relativt vanliga förnamn och därefter efternamnet "Styffe". Det blev naturligtvis ingen affär, utan jag körde hem i min bil och dagen därpå ringde jag polisen. Det visade sig att ingen person med det namn som stått i passet finns i folkbokföringsregistret. Tydligen tyckte den här killen att chansen att någon skulle gå på bluffen var stor nog för att ordna förfalskade papper. |
|
|
Fredde123, titta på den tredje länken i ditt inlägg! Internetoperatören Binero har ingripit och stängt "fordonsförmedlarens" hemsida. |
|
| Hundratusen - afan där ser man, kan tillägga att hela 6! företag nu som har hört av sig till mig med olika namn men med samma affärsplan. Dom vill alltså att jag ska köra bilen till dom så att de kan ha bilen i ca 10-14 dagar på försäljningsuppdrag, får de inte sålt bilen under den här tiden så får jag ändå mitt utgångspris av dom... | |
| Men då är ju saken biff. Om man ändå får sitt "utgångspris" efter 14 dagar även om de inte får bilen såld så kan de ju lika gärna köpa bilen för dessa pengar med en gång... Beklagligt att det finns de som går på detta :( | |
| Linus fordonscenter..tittade på merinfo vilka fordon de hade. Hade nyligen köpt en xc60. Kollade med tidigare ägaren,och mycket riktigt så hade dem blivit blåsta på bilen. Nu står det 11 fordon reggade på firman..Många som blivit lurade tyvärr... | |
|
Har en bil ute till försäljning och fick ett mail från dessa herrar, vad tror ni? ;) www.danellsbil.se Sade bara att när pengarna finns på kontot så får de bilen. Han skulle återkomma, men är tveksam till att han faktiskt gör det. :) Krävdes inte mycket för att syna bluffen. /Loefvenhamn |
|
|
Ja klart det är bluff och med samma upplägg som tidigare. "Godkänner du vårt bud betalar vi ut pengarna så snart vi förmedlat vidare ert fordon till vår slutkund." Jadajada.... Och det s.k. "avtalet" (som en sjuåring ser ut att ha skrivit) är... yups i "fel ordning" :) ojdå... Först krävs ett underskrivet regbevis och sedan utlovas pengar på kontot inom 14 dagar... Nej, det senare tror vi inte en sekund på. |
|
|
Tja en 19 och en 20-åring i styrelsen och resten av familjen Danell (17, 19 & 46 år).... Länk Företaget är skrivet i Luleå. Har gjort ett bokslut med 113tkr i förlust första året. Känns spontant inte så betryggande! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Intressant att det ändå finns ett bolag (med tidigare omsättning) bakom ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.