AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.379

Stötdämparfrågor E39 525 touring -04 aut

316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hej tycker att framvagnen har blivit gungig på sistone ! Verkar som det blir värre med kylan som det är just nu på runt 15 - 20 minusgrader . Brukar de bli sämre i kyla ? Min erfarenhet är att de brukar bli stummare vid kyla men det gäller väl främst oljedämpare kantänka . I och för sig har den ju gått 19600 mil men tycker det har kommit lite plötsligt !
Vad tror ni ?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Jag är också av uppfattningen att dämpare brukar bli hårdare med kyla. Kanske är så att de har börjat fukta olja nyligen?

Oavsett om de är sopslut eller inte - har bilen gått 19600 mil är det ändå inte så mycket att snacka om. Efter 20 000 mil är stötdämpare i regel såpass trötta att ett byte gör stor skillnad för komfort och väghållning.
Transocean
Kan inte låta bli å kommentera...stötdämpare håller inte för evigt, redan efter 5000 mil slutar OEM-dämpare eller typ Bilstein att fungera som dom skall. Bytte en månad sedan alla fyra vid 8400 mil. Borde ha bytt direkt vid 5000 mil när effekten började avta. Är som en ny bil att åka med nu. Att åka 20 000 mil med samma dämpare....njaa så länge dom inte ramlar av klarar dom säkert 20 000 mil till :-)

Något gastryck lär man inte längre ha kvar vid 20 000 mil men finns det mer olja än vatten kvar i dämparen så fryser den inte.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Bytte dämpare på min Z4 efter drygt 10.000 mil. Original sahcs...som var helt slut.

Efter 20.000 mil kan nog sahcsdämpare betraktas mest som dekoration i hjulhuset.
Även fjädrarna har nog mjuknat med åren.

Går att byta själv....relativt enkelt bara man är noga och följer anvisningar....o delar får man för halva priset via ebay tyskland.

Izzy
Mja...Bytte på min ena E36 efter ca 12500 mil. Det fanns lite gastryck kvar i de, de nya tog ca 7-10 sek på att "sträcka ut", de gamla ca 30 sek. Däremot var det jämt motstånd i de gamla åt båda hållen, inga ryckigheter eller liknande. Vad gör då gasttrycket i en dämpare? Jo den hjälper till att minska risken för bildning av luftbubblor i dämpar oljan. Dvs kör man aktivt/hårt så rör sig dämparkolven rätt hastigt/plötsligt o saknas det då allt vad gastryck heter så kommer det bildas massor med luftbubblor varvid dämpningen kan försvinna helt. Vid normal "Svensson körning" bör inte avsaknaden av det mesta av gastrycket vara märkbart öht. Vill nog påstå att så länge dämparna har jämt motstånd åt båda hållen så är de användbara, men inte i närheten av att vara lika bra som nya. Fjädrarna har jag svårt att se att de skulle ha tappat "spänsten" mer än att de förmodligen sjunkit ihop några mm?
316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Ok det är nog dags att fundera på nya dämpare då !
Vad rekommenderar ni , std m-sport dämpare från BMW eller skall man gå på nåt annat exempelvis Bilstein B4 eller B6 , nåt annat tips ?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Sachs Advantage rekommenderas, de är snarlika OEM M-sport fast till en bråkdel av priset. Bilstein B4 motsvarar standardchassits dämpare i hårdhet och B6 är lite för hårda för vardagskörning. Jag hade B6 förut men bytte till OEM M-sport efter att ha tröttnat på avsaknaden av komfort i låg hastighet. På motorväg var de okej däremot.

Sen ska det också nämnas att det är B8, som är en B6 med kortad kolvstång, som rekommenderas till sportchassit. Fortfarande lika okomfortabla dock.
Jag har B12 ProKit på min ena E36 och upplever de inte alls som störande hårda/stötiga, även om de är något stötigare/hårdare än original. Sen skall man komma ihåg att man jämför (ofta) gamla OEM dämpare med nya "andra". För att verkligen veta om B12 tex verkligen är hårdare/stötigare än OEM så måste man jämföra med nya OEM, inte sådana som gått 13000 mil. Har även "coilovers" på några andra bilar, samma där hårdare/stötigare än de gamla men absolut inte störande. Kommer längre fram ta mig orken att jämföra coilovers (D2) med Bilstein B12 ProKit då jag har 2 identiska bilar, ett med vardera kit, och båda bilarna har 100% genomgångna chassin så den eventuella skillnad som kan finnas kommer kunna isoleras till dämparna/fjäderbenen. Kan även nämna att jag har (hade...) sprojtans nya OEM dämpare på min E34, de var ljusår hårdare/stötigare än de gamla som satt på, så pass mycket att jag till o med reagerade. Nu efter ca 600 mil så har man vant sig så att sig, o nej inte där heller upplever jag det som störande utan det skall vara så eftersom jag bytt precis allt till nya original BMW prylar.

Innan jag köpte B12 ProKit så funderade jag på just Sachs, men efter mycket läsande kom jag fram till att de "nog" inte var riktigt rätt till en M3, dessutom hade de blivit problem att kombinera de med en moderat sänkning. Jag är hur nöjd som helst med mina B12.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Dawwe, jag håller med dig om att man inte ska jämföra sina gamla grejer med fräscha diton. I mitt fall satte jag in begagnade Sachsdämpare med några tusen mil på nacken. De var såpass fräscha att stången trycktes ut på typ 6 sekunder, har fortfarande video kvar på det. Min uppfattning om Bilsteins stötighet kommer alltså inte från en jämförelse med mjuka och gamla stötdämpare. Testade både med standardfjädrar och 40 mm sänkfjädrar(enligt Bilstein är upp till 40 mm sänkning ok). Känslan jag fick var att kompressionsdämpningen var på tok för hård, ojämnheter i underlaget dämpades inte alls om jag inte körde fort. Det ändrades inte med byte av fjädrar.

Sen ska man tänka på att Bilstein designar dämparnas "valving" för varje enskild modell. Hur bra avstämda deras sportdämpare är för en E36 säger alltså inte så mycket om hur "samma" stötdämpare upplevs i en E39. Kan också tänka mig att man ställer lite andra krav på komfort i en E39 touring än en M3 E36? ;)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Transocean: Jädrar då går all in :-) Själv har man nu passerat 17k mil o jag tycker dämparna gör sitt jobb fortfarande. Men som ni skriver det hade ju säkerligen blivit en ny bil om man bytte. Fasen nu fick ni mig i bytes tankar. :-))

Vid normal "Svensson körning" bör inte avsaknaden av det mesta av gastrycket vara märkbart öht. Vill nog påstå att så länge dämparna har jämt motstånd åt båda hållen så är de användbara, men inte i närheten av att vara lika bra som nya. Fjädrarna har jag svårt att se att de skulle ha tappat "spänsten" mer än att de förmodligen sjunkit ihop några mm? +1 Dawwe!

Lite off topic :)
Hade en Maserati för många år sedan som det satt Bilstein club sport på. Jädrar varenda gruskorn kändes i bilen :-). Men jävlar va rolig den va o köra på fina kurviga små vägar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.