AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.297

Vart vänder jag mig för en köparkontroll inför begagnatköp i Malmö?

Sida 1 av 2
Hej!

Blir eventuellt ett köp av begagnad bil i helgen. Innan köp vill jag att bilen genomgår en genomförlig kontroll för att hitta eventuellt dolda fel som ej nämns i annons. Med vem behöver jag komma i kontakt med för att kunna genomföra detta, någon som har tips?

/Twixt
Drop in besiktning? IF erbjuder också 6 månaders garanti genom blocket på privatköpta bilar för 6000kr.
Ja precis drop in besikning. Okey tack för tipset.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men en besiktningsstation går ju rimligtvis bara igenom de punkter som finns med i Transportstyrelsens författningssamling.

Eller har besiktningsstationer numera utökat till att göra en komplett fordonsundersökning?

Om de inte gör det, så kan ju en bil ha en instrumentpanel som blinkar som en modern julgran, totalhavererad AC, kärvande dragkrok, icke-fungerande elhissar, HUD, varken stols- eller sätesvärme fungerar, elstolarna helt ur funktion, trasiga backspeglar som inte fälls in, vindrutetorkare bak fungerar inte, bakluckan går inte att öppna eller dess hydraulik är ur funktion, styrboxar som ger konstiga varningsmeddelanden stup i kvarten, centrallås om inte fungerar, grovt snedslitna däck (men ändåså lagliga), takluckan/glastaket läcker som såll som gör att du behöver ha snorkel när du kör, automatiska kylgardiner fungerar inte, motorn överhettar, backvarnaren får tuppjuck varje gång du ska backa, backkameran visar ingenting eller lite ibland, radarsensorer fram fungerar inte, den automatiska helljusassistanten gör lite som den vill eller fungerar inte alls, regnsensorn tycker det regnar lite när som helst eller aldrig, farthållaren vägrar fungera, hela den snuskigt dyra ljudanläggningen med nittioelva högtalare klämmer bara ur sig en pipig ton på 453 Hz, soft close fungerar inte, navigatorn är helt bananas, bildskärmarna glappar, klimatanläggningen fungerar inte, start/stopp-funktionaliteten är helt kass och gör lite som den vill, helt fel typ av batteri, rattlåset fungerar inte, fullständigt sönderkörd växellåda och vibrationer som får ögonen att trillar ur ögonhålarna - men ändåså få ett stort tummen upp och fullt godkänt! :-)

Det är ju allt detta junk som INTE testas av en besiktningsstation som är just DET som kostar pengar!

Var det någon som tog över Motormännens tjänst? De hade ju en tjänst för att kontrollera begagnade bilar mycket noggrannt, men pga dåligt intresse från oss konsumenter så lades den ned.
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Min lokala BMWverkstad erbjöd tjänsten som kostade en timmes arbetstid då jag köpte min E46, inkl skriftligt protokoll, men tyvärr blir det nog svårt på en lördag. Kan ha hetat konditionskontroll eller något liknande och var både säkerhetsgrejorna som bilprovning kräver men även läsa felkoder och elektronik mm. Fick prata med mekanikern och det gav mig några ytterligare prutargument så det lönade sig.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
F2
85
F25
X3 X35D -12
Här finns några tips Länk
Så sant så sant bmw-slangen. Mycket synd att Motormännens tjänst lades ned annars hade jag åkt raka vägen dit. Ska kika i tråden och se om jag hittar något, tack för tipset F25. Är en 09 335I jag ska ner och titta på som säljs av KVD, alltså inte privatperson. Har väll fått ett relativt bra intryck av deras verksamhet efter lite läsning i trådar här på forumet, verkar varit värre förr. Då det är första stora bilköpet känns det som man aldrig kan vara nog försiktig dock. Bilen fick få noteringar av KVD:s egen inspektion, men hade varit skönt med en extra kontroll.

/Twixt

Länkt till objekt för de nyfikna: Länk
BM
39
BMW SCHWEDEN
318d Touring 2010 års mod.
218iA active Tourer 2016.
Porsche 911 Targa 1981.
Austin mini superdelux 1960.
Hej.
Kan vara svårt att hitta dolda fel.
Först å främst, var är det för bil?
Enl min källa hamnar ofta bilar på kvd som inte är 100 tillförlitliga.
Vill du ha en bil med mycket utrustning och fint skick kan jag rekomendera
Att titta på det tyska utbudet, 30 gånger större utbud än i Sverige.
Jag hjälper dig gärna leta bil i Tyskland, har bra kontakter på flera orter hos olika handlare som gör allt i ordning för enkel å smidig bil affär.
Sen tar vi och gör det som en mini semester på ett par dagar och hämtar bilen.
Jag hjälper dig fixa registreringen här hemma, inga problem
(Mitt intresse är BMW bilar,
Att köra bil och det tyska landet är helt fantastiskt!)
Detta gör jag helt utan kostnad för mina Bmw kompisar!

Stefan W
BM
39
BMW SCHWEDEN
Porsche 911 Targa 1981.
Hej igen.
335i finns det gott om i Tyskland.
Kolla på Mobile.de sök där.
Slå in post nr= Plz 22525. Det är Hamburg, brukar vara lagom med 100km men annars pröva 200km Alltså 20mil det är radien genom Hamburg.
Brukar vara lagom så är det ganska nära att hämta bilen.
Jag hjälper dig gärna 0703410700 stefan.
Det är mitt intresse.

Stefan W
BM
39
BMW SCHWEDEN
Porsche 911 Targa 1981.
Vill inte verka tjatig eller så.

Kolla in den bil du ska titta på,
Det är ingen 09; den är uttagen i trafik 26september2008.
Enligt min erfarenhet räknas den som en 2008.
Det var det första jag la märke till vid bara en blick.

Stefan W
BM
39
BMW SCHWEDEN
Porsche 911 Targa 1981.
Vill inte verka tjatig eller så.

Kolla in den bil du ska titta på,
Det är ingen 09; den är uttagen i trafik 26september2008.
Enligt min erfarenhet räknas den som en 2008.
Det var det första jag la märke till vid bara en blick.

Stefan W
BM
39
BMW SCHWEDEN
Porsche 911 Targa 1981.
Hej igen.
335i finns det gott om i Tyskland.
Kolla på Mobile.de sök där.
Slå in post nr= Plz 22525. Det är Hamburg, brukar vara lagom med 100km men annars pröva 200km Alltså 20mil det är radien genom Hamburg.
Brukar vara lagom så är det ganska nära att hämta bilen.
Jag hjälper dig gärna 0703410700 stefan.
Det är mitt intresse.

Stefan W
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Visst är det årsmodell 2009, tillverkningsmånad sep 08 blir årsmodell 09.
BM
39
BMW SCHWEDEN
Porsche 911 Targa 1981.
Tips:)) Hitta precis en 2009a juli månad.

335Cabrio 12100mil, grafit grå met, rött läder 14900euro
Du kan söka denna
firma på Google:

Auto Michael
Speicherstr. 71
44147 Dortmund
Deutschland

Gå in där det står mobile.de

Stefan W
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Min erfarenhet av KVD är att dom går igenom bilens funktioner mycket noggrant, finns ingen anledning att anlita tredje part. Skulle inte ac:n funka efter köp tex så fixar dom det. Däremot vanligt slitage såsom bucklor/rost/omlackerat, får man såklart själv avgöra vidden på. Tydligheten gällande allmänt skick skiljer mellan anläggningarna tycker jag.
Har KVD missat att ta upp ett väsentligt fel finns möjligheten att de köper tillbaka bilen.
"Motsvarar auktionsobjektet inte den beskrivning som angetts för auktion när du kontrollerar detta, återbetalas eventuellt erlagd betalning. Vid väsentliga fel som upptäcks efter leverans förbehåller också sig KVD rätten att återköpa fordonet till försäljningspriset. "

Jag skulle säga att KVD är ett av de säkrare ställena att köpa bil, förutsatt att objektet i sig är i ett bra skick (fått bra omdöme). BMW Schwedens "källa" skulle jag inte ge mycket för, de flesta bilar som säljs är fd tjänstebilar eller företagsbilar.

Som sagts innan, är bilen tillverkad efter 1 sept 08 bör det vara en 09a. I beskrivningen av ditt objekt finns inget jag skulle rygga för, tvärtom få anmärkningar för en 09a.

För övrigt lönar det sig dåligt att importera med dagens eurokurs. Eventuella pengar du tjänar vid inköp förlorar du i allmänhet vid försäljning (och ev vid försäkring).
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
KVD har Sveriges ärligaste bilannonser alla kategorier. De har insett att det lönar sig mer för dem att verkligen hitta och lista ev defekter och få sålt bilen vid första försöket än att missa och skönmåla och behöva göra om försäljningen. Jag skulle känna mig betydligt tryggare att köpa en bil av KVD än av en privatperson eller de flesta bilmånglare typ Bengans Värsta Bilar nere på Hörnet.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om bilen säljs av KVD skulle jag vara någorlunda lugn. De testar med ungefär samma noggranhet som en verkstad skulle ha gjort. Däremot är de sannerligen inte felfria heller men då brukar de ta det som reklamation. Observera att du dock inte kan reklamera "normalt slitage" som fel bara för att det inte stod i beskrivningen. Exempelvis gäller detta bromsdelar och batterier. Ibland har jag fått diskutera ganska länge och kraftfullt med dem vad som är normalt slitage eller ej. För att minska riskerna säljer de också garantier som förlänger trygghetsperioden, kan vara värt om man vill sova lite bättre om nätterna. Bytte precis vattenpump på Svensk Bilgarantis bekostnad...

-------
//Lövet
Hej igen!

Mycket tacksam för allas svar och engagemang. Har precis varit nere och tittat på bilen. Vad jag kan se stämmer deras beskrivning bra överens med hur bilen såg ut. Saken är den dock att jag knappt kunde göra en bedömning av exteriören. Bilen var inte ens tvättad och var ingen ide att gå och leta stenskott, dörruppslag eller repor. Dåligt tycker jag. När jag kom dit och ville provköra bilen fick jag även svaret att de ej tillåter provkörning av bilar över 300 hk vilket jag tycker är mycket märkligt. Startade bilen på plats och lät det gå i 10-15 min, tittade i motor osv. En provkörning säger mycket och utan den känner jag mig osäker. Jag får se hur mycket priset sticker iväg vid auktionsslut imorgon men utan provkörning är jag skeptisk till budgivning för egen del.

/Twixt
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilen säljs av privatperson. Sätt dig in i hans situation om den skulle provköras av en stor mängd personer och sedan inte bli såld. Inte kul.

Tanken är ju att testet ska ge en lika bra bild (sannolikt bättre) än egen provkörning.

-------
//Lövet
Det är sant i och för sig. Låt säga att jag bjuder på bilen. Bilen har fel rotationsriktning på två av vinterhjulen så i värsta fall räknar jag med nya däck plus en hjulinställning. Utöver sessa kostnaderna, vad hade ni rekommenderat som en buffert för oförutsägbara utgifter?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.