AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.078

När startar en motorfläkt e46 320

Hej,

Jag vet att motorfläktens huvuduppgift är att kyla ner glykolen/vattnet men inte när den skall starta. Hur fungerar moterfläkten på era 320? Min är en 00a. Kan tillägga att det är -4 grader här. Jag har provat att starta bilen låta den gå på tomgång och även kört bilen varm så tempen står rakt upp. Är det så att den bara startar vid 87-92 grader och att motern kanske aldrig blir så varm?

Om jag inte minns helt fel, så är det först vid typ c:a 95 grader.
Den är mest till för att hjälpa om tempen börjar skena iväg lite.
Ja det kan nog stämma hörde i dag med att på vissa bmw modeller går den inte igång förens vid 110 grader.

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu gäller detta en N46-motor men M52/M54 fungerar väldigt likartat (kanske inte exakt på decimalen men ganska nära).

Fläkten startar vid 102 grader C (vilket gör att temperaturen hålls mellan 102 och 105 grader C när man står på tomgång inomhus) - se följande tråd för mer info
Länk
Vid kyligt väder och när AC inte är igång går elfläkten sällan eller aldrig igång. Så snart bilen rullar tar fartvinden över jobbet helt.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer det som folke skriver.

Jag körde ju hela sensommaren/hösten utan fungerande kylfläkt utan att den någonsin varnade för hög motortemperatur (det var först när jag märkte att fläkten aldrig någonsin gick igång och jag läste ut felkoder som jag började ana att fläkten inte fungerade överhuvudtaget).
Tack för svaren och trevlig helg!

Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
På min kärra startar fläkten endast efter hård sommarkörning. Aldrig annars.
Tack Kendymannen. Det bekräftar min teori!

Uppdarering: mätte kontakten till fläkten och den hade 10 mega ohm så den verkar hel då där är motstånd. Nu blir det att tuta och köra och se glad ut.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.