AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.595

byta syresensor BMW316ti -02

bi
15
bikergerre
316ti compact -02
Hej ! Nu skall jag byta syresensor Bosch 0258007142 bank 1 cyl. 1 och 3 före kat.
på min bmw 316 ti 2002 . Hur gör jag detta på bästa sätt??
Har anskaffat specialhylsa .
tack
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag hoppar in i den här tråden också :-)

Jo, vill minnas att du inte är rädd om denna syresensor. Då är bästa tipset att knipsa av kabeln och använda en vanlig lång SEXKANTIG hylsa - använd INTE en tolvkantig hylsa. På så sätt minimerar du risken att dra syresensorn rund.

Specialhylsan flexar på tok för mycket för att dra loss en syresensor som spjärnar emot det lilla minsta (finns knep som att dra åt hårt en slangklämma runt hylsan men en vanlig hylsa är ändå alltid bäst).

Däremot är specialhylsan lämplig vid montering av den nya syresensorn - för då används mycket mindre kraft.

Du skulle ju kunna prova att ta i lagom hårt och se om den lossnar utan att kämpa emot för mycket. Har du tur så lossnar den relativt enkelt, det varierar (min syresensor från -89 som hängt med i nästan 50 000 mil gick INTE att få loss enkelt).

Om den inte lossnar med lagom mycket kraft, sluta! Ta sedan fram din acetylengassvets och värm upp precis runtom syresensorn. Har du inte acetylen, så ta MAPP-gasflaska som kan faktiskt generera en del värme på någorlunda kort tid. Värm upp (tricket är att värma upp så snabbt att värmen inte hinner sprida ut sig och försvinna kring området du värmer upp) och prova sedan att lossa direkt.
bi
15
bikergerre
316ti compact -02
Nu är sensorn bytt, frågan är om jag skall släcka felkoden innan jag startar eller
släcks den automatiskt.. Ska man nollställa genom att lyfta minuskabeln ?
Bättre ställa lite dumma frågor än att göra fel.
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur svettigt var bytet? Vad behövde du göra? Vilka verktyg behövde du? Ibland lossnar de som sagt tokenkelt, ibland inte...

Felkoden släcks i de flesta fall automatiskt (det är så OBD II system ska fungera), men det kan ta lite då den måste igenom ett antal körcykler och en del andra villkor måste uppfyllas också.

Har du tillgång till att radera felkoder hade jag valt det att göra det, skadar aldrig. Det blir dessutom mycket enklare att felsöka om ett liknande problem eller nytt problem skulle uppstå (då slipper man fundera på vad som är nytt och vad som är gammalt).

Behöver inte lyfta minuskabeln, det brukar generellt sett bara nollställa adapationsvärdena och de uppdateras relativt fort så fort du börjar köra bilen som helt normalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.