|
|
|
|---|---|
|
Har en bekant som har en E38 740 1999 där startmotorn hänger kvar ungefär var tredje start! När jag sålde bilen till honom så byttes startkontakten till tändningslåset eftersom bilen drog ur batteriet emellanåt, men nu hänger startmotorn kvar ibland ! Bilen har ju den funktionen att normalt behöver man inte hålla kvar nyckeln i startläget, utan bara "släppa" nyckeln, så stannar startmotorn direkt när motorn startat! Misstänker fel på startmotorn, men kan det vara ngt annat ?? Tacksam för synpunkter/tips Mvh Thomas | |
|
Hej, Som jag ser det, två alternativ: solenoiden eller det där reläet som sörjer för "autostarten". Jag misstänker det senare, men bara av en erfarenhet med en Huyundai... Den hade råkat ut för en startmotor, som inte ville sluta och därför brunnit. Diagnosen blev "defekt startmotor/solenoid". Inte så konstigt, men när den nya startmotorn monterats, snurrade den igång direkt. Och ingen reagerade. Man lyckades få stopp på den, oklart hur, och sen fungerade allt normalt ett par månader, tills startmotorn hängde sig igen och brann upp. I det läget blev jag inkopplad. Självklart misstänkte jag jag tändningskontakten, men det visade sig att strömmen till solenoiden styrdes via ett extra litet relä. Bara för att skona tändningskontakten, antar jag. Genom en stor portion tur fick jag fram att detta relä var utmattat. Fjädern orkade inte dra tillbaka och bryta strömmen. Det skulle inte förvåna mig om motsvarande hänt med "din" bils "autostartrelä". /Lennart EDIT: naturligtvis kommer ju den där signalen " motorn har startat - stäng av startströmmen" också in i sammanhanget. |
|
|
Tack "lenwib"för svar ! Du har ju hjälpt mig tidigare, och verkar ha erfarenhet och ger smarta tips, så jag ska kolla upp imorgon om det kan finnas når separat relä! Mvh Thomas |
|
|
Hittade nu en tråd från 2015 där du varit inblandad i:) Där skrivs det av ett relä (ljusgrönt)som kan sköta om detta med startmotorn! Jag kollar vad det kostar imorrn, och är det rimligt pris, provar jag att byta det på prov! |
|
|
Hur går det? Har du provat att byta relä? Hade liknande fel på en MB Sprinter där relät var orsaken. /z-motor |
|
|
Det var fel på det ljusgröna reläet som satt bredvid DME boxen i motorrummet under kåpan höger sida!Enligt bilägaren närktes det skillnad på en gång!! Tack för hjälpen ! |
|
|
Kul! Tack för återkopplingen! /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.