|
|
|
|---|---|
|
Hej, Som rubiken lyder så upplever jag vibrationer i min nya 320d touring med automat 2017. Det började med att jag upplevede ratten som sne, den satt ett par minuter i 12, detta lyckades dom åtgärda på BMW efter några vändor med kalibreringar och hjulinställningar. Jag upplevede även vibrationer i bilen men trodde det kunde bero på den snea ratten, dessa var dock kvar efter man rättat till ratten. Jag började fundera på om det berodde på mina eftermarknadshjul, BBS SR med Nokkian hakka 8or, men efter ha balanserat om dom 2ggr utan resultat och efter det har fått låna ett par andra hjul dock 17" av BMW så upplever jag att vibrationerna finns kvar. Dock är dom inte lika framträdande, kanske beror på den högre profilen på 17" mot 18". Bilen ska in på BMW för undersökning, jag har läst lite andra trådar om vibrerande F31 bland annat Länk och Länk Jag har dock varken X-drive samt att min bil har servotronic som standard så jag är osäker på om det är den felande ZF styrväxeln som i första inlägget. Vibrationerna är inte typiska obalansvibrationer i ratten där den "slår" fram och tillbaka utan det är mer små och högfrekventa vibrationer där ratten verkligen vibrerar. Det känns ungefär som om man hållt en slipmaskin i några timmar efter man kört bilen. När man kör känns det mer tydligt i stolen och det är som om byxbenen vibrerar/skakar. Upplever det som värst kring 120km/h och det blir värre desto längre tid/sträcka man kört. Är det någon annan som upplevet samma problem? Om ni fått det åtgärdat, vet ni vad dom bytt? /Johan | |
| Är det efter en viss hastighet eller hela tiden? | |
|
Vet man om att det finns där upplever jag att man märker det i alla hastigheter. Men det blir tydligast/värst mellan 110 och 120. Sen upplever jag att det blir värre när man kört ett tag, funderar på om det har med värme att göra om det är någon drivaxel eller något som rör på sig mer när den blir varm. Kanske skulle vara konstat lika dålig om det är varmare ute. /Johan |
|
|
Lite off topic, men vilken ÅF är det du är inne hos? BMW/BILIA Mölndal vägrade titta på varför mina bromsar gnisslade på min förra F31:a när den var inne på service. Detta p.g.a. att jag hade icke orginal fälgar på bilen... Så att din ÅF tar sig an vibrationer med icke BMW fälgar är fantastiskt i jämförelse. |
|
|
@125d: Jag har också hört att det är många handlare som är hårda på detta. Det bästa är att skaffa fram originalhjul innan man åker in. Sen beror det nog på hur bra kontakt man har med handlaren, om man är kund där eller köpt bilen någon annanstans/beg. Oavsett så tror jag kraven kommer från BMW Sverige / Tyskland som kräver att allt är original och verkstan måste ta bilder, om det då syns att det inte är originalgrejer på bilen så kan dom neka handlaren/kunden ersättning för garanti. Jag avvaktar lite med vilken handlare det är då jag har en bra relation med dom som hjälper mig trots att jag haft eftermarknadshjul på. Även om problemen finns där med originalhjul. Jag var dock inne på M-bilar i Eskilstuna som inte heller tyckte det skulle vara konstigare än att dom lånat ut hjul till mig att testa med om det blev bättre, förutsatt att jag köpt bilen av dom. Till sommaren har jag original M403 19", risken är att det är ännu värre med dom, men vore skönt att få det här fixat och inte behöva vänta 2 månader till tills det är dags för sommarhjul. /Johan |
|
| De kan inte neka dig hjälp för att du använder andra fälgar än de som BMW tillhandahåller. Det är ganska vanligt att biltillverkare kör med detta fula knep men den som vill driva det vidare kommer att vinna och få rätt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.