|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att byta lite (eller egentligen mycket) framvagnsdetaljer på min e46 närmare våren. Gick in på ebay och hittade en massa delar till bra pris samt står att det är av det högsta kvalite så som MEYLE, Febi osv och även 4 år garanti på vissa delar. Jag har mailat några säljare och frågat om det är äkta eller copior de säljer, naturligtvis säger de att det är äkta vara. Så jag undrar om någon har erfarenhet av att handla på ebay och vad upplevde ni om det är äkta grejer ni handlat elller blev ni lurade, Går det kontrollera på något sätt om det är äkta eller ej? Tacksam för alla svar! | |
|
E-bay består av tusentals olika handlare från olika delar av världen... Du måste nog specificera exakt vilka handlare du menar! Vissa märken har säkerhetskoder och hologram-sigill på sina förpackningar. Med säkerhetskoden går det att kontrollera den hos tillverkarens hemsida och se om det unika numret är rätt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag syftar mest på säljare på ebay från england och tyskland. Ja dem finns tusentals men alla säljer i princip samma saker med nästan samma priser. | |
|
En sak till kan jag ta med i diskussion. Mig veterligen så e46 med msport chassi har en annan länkarm fram än vad en original chassi har. Det enda jag vet att spindelled i msport chassi är inpressad i en metall bussning och på original chassi sitter den i gummi och plast. Men är själva armen i sig likadan? För i vissa annonsen står att den passar alla e46 inkl m sport exkl M3 och i vissa står passar endast m sport/m tech Hur är det egentligen? |
|
|
Jag monterade M-SportII-bärarmar på min E46:a med "standardchassi" och det fungerade utmärkt. Den enda skillnaden är att man får liiiite annorlunda Caster-vinkel som gör bilen lite "sportigare" vid styrningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har köpt en del Meyle-bussningar & liknande från Schmiedmann i Sverige, priset har blivit rätt så schysst ändå (från Schmiedmann) om man ser till att frakten oftast går på ca 200kr från Tyskland om man handlar via Ebay (är ganska snål så jag har givetvis jämfört). Samfraktar man mer grejer från samma säljare via Ebay så kanske det lönar sig mer. Angående om det är äkta eller inte så är det nog svårt att säga, Meyle är väl typ "äkta" Östeuropa/Turkiet/Kina-grejer från början där Heavy Duty-serien är "förstärkta" komponenter så det är väl mest förstärkningen man betalar för där. Jag skulle inte vara orolig för att köpa bussningar och liknande över Ebay - "det man inte vet mår man inte dåligt av" ;) |
|
|
Hej Tomas, Meyle reservdelar håller högsta kvalite, oftast högre än BMW orginaldelar. Febi är sådär. Jag har använd de i många år och blev aldrig besviken. Köpte bla hos " Autoteile Lott " Med vänlig hälsning Uwe |
|
|
Fick hem meyle belägg till min 130i igår. Monteras nog nästa vecka. Läste på något forum att de håller god kvalitet. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag handlar allt på eBay, från företrädesvis tyska eller engelska handlare. Alltså inte bara bildelar. Men i stort sett alla bildelar om det inte handlar om framförallt givare. Då blir det uteslutande BMW original. Det enda jag kan minnas på rak arm var ett av plaströren till ett av vevhusventilationskiten jag bytte, där var det någon tiondels millimeter fel i måttet och det ville bara inte fästa som det skulle. Just den delen fick jag ta från BMW. I övrigt, bromsar och andra komponenter köper jag med fördel från Autoteilemann eller eBay och har bra erfarenhet av t.ex Meyle. När det kommer till "piratkopierade" delar så lönar det sig inte av de här större eBay-handlarna att hålla på med sånt skit. Vi snackar handlare med tusentals affärer vakom sig och ratings på 98-99% satisfaction, om dessa skulle börja handla med Kina-skit så går det i botten direkt. Appropå Kina, tycker i viss mån de utpräglat kinesiska handlarna så smått börjat öka kvaluttan. Jag har handlat på eBay i säkert 12-13 år nu och har tidigare varit rätt misstänksam avseende Kina. Fick nu hem stänkskydd till Mini Cooper, yppersta kvalité och perfekt passform. 326:- för ett kit med fyra skydd. Vad tar BMW/Mini? 1200 kanske. Har även på vinst o förlust köpt mobilskal (i kolfiber) och andra liknande iPad-skydd och sånt från Kina - tur eller skicklighet, vet inte, men det har varit kanon. Men så har det alltså inte alltid varit. Men som sagt, du kan med fördel handla av större eBay-handlare från DE eller UK. Och Meyle är schysst. /Anders |
|
Toppen det låter brs det. Du har nog rätt Storabjörnen, ser man på en ebayare med typ 150 000 genomförda affärer och feedback på 99% så kan jag nog känna mig trygg att jag intr blir lurad. Jag själv handlar mycket på ebay och köper allt från onödig skitt till dyra fälgar och delar. Håller med att vissa saker från Kina håller bra kvalite dock när jag ska handla styrled och såna saker där säkerhet går före allt så vill jag ha rätt så säkra grejer av något känd märke. En annan fråga? Är det endast meyles länkarmar som har spindellel inpressad i metall bussning medans andrs tillverkare har gummi? Eller har alla länkarmsr dom är till mspory chassi metallbussningar? |
|
|
Med undantag för HD-serien är alla delar från Meyle numera tillverkade i Kina. Ja, jag vet att tillverkningslandet inte behöver betyda något och att det främst handlar om vilka krav man ställer på fabriken. Men tyvärr har jag varit med om en kamaxelgivare från Meyle som gick sönder efter några månader och ett par styrleder till en E36 som inte ens höll ett halvår! Båda made in china... Läser man lite på internationella forum kommer man fram till att det är flera som har råkat ut för samma sak. Dvs, delarna är "äkta" men billiga för att man har lagt ut produktionen i Kina. |
|
|
Jo det är sant. Nu mera nästan allt tillverkas i kina frågan är bara hur bra kvalitetskontrolker olika tilverkare har. Bytte du ut dina delar på gsranti? Köpte du dom på ebay? |
|
| Ja jag köpte delarna på Ebay. Styrlederna fick jag nya utan något snack. Givaren blev det tjafs om så det orkade jag inte driva. Den var så billig ändå, kanske borde ha reagerat redan där :) | |
| Det är iaf tur att du fick nya. Fick du göra om hjulinställnig med? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.