AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.408

Slitagevarnare bromsar e90

Börjar bli dags att byta belägg och även skivor bak på en 320 e90 06. Funderar på att göra jobbet själv men oroar mig för att det ska bli något strul med att varningslampan inte släcks och att serviceintervallet inte blir korrekt. Har förstått att det är två slitagevarnare, en på fram och en på bakaxeln och att det rekommenderas att byta båda två även om jobbet görs endast på en axel? Någon som vet vilka belägg & skivor som sitter på från fabrik eller likvärdiga? Kommer troligen att beställa från Tyskland och läst mycket gott om Zimmermann.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du behöver inte byta bägge två varnarna. Om inte bägge är påverkade av slitage. Du resetar när du bytt belägg och varnare
Zimmerman är ett originalmonterat märke och Textar belägg likaså.
Finns skivor Textar också likvärdiga med Zimmerman. Monterade sådan på min 325a.
Bak har du handbromsen också kanske lika bra att byta den också. Se till att släppa justeringen innan du rycker bort skivan.
Kolla också på bromssköldarna så dom är Ok och inte börjar rosta så låsningarna till handbromsbackarna inte lossnar när du fått ihop allt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Finns gott om högkvalitets skivor och belägg. Som Hasso skriver Zimmerman,Textar,TRW,Brembo,ATE,Bosch.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag hade inte tvekat att göra det själv. Men (som vanligt) ska man notera vad Hasso säger. Din bil är en 06'a så bromssköldarna bak har därmed nu några år på nacken - och, trust me, de kommer bjuda på lite överraskningar i fråga om skick.

Innan du påbörjar bromsbytet, kryp under/bakom och lys på sköldarna för att veta om du behöver beställa hem sånna så du har hemma i så fall (158:- st på BMW)
Du kikar på hålen du ser i skölden Länk och hur det ser ut med de sprintar/klämmor som syns på baksidan där, det är nämligen dessa som håller handbromsspänningsmekanismen (oj, långt ord) och brukar kunna rosta upp och därmed släpper sprintar etc och du får aldrig stil på handbromsen utan dessa. (Som Hasso säger) Bara nya sköldar med frisk plåt som gäller då.
Om du köper nya sköldar rekommenderar jag dig att också beställa skruven nummer 6 i länken jag gav, de har låga skallar av en anledning, och på båda mina handbromsbyten (E46) har de varit tråkiga och trista.

/Anders

Tack för tipsen. Mm, blir nog byte av handbromsbackar också och ska syna bromssköldarna. Såg att man kan reseta utan serviceåterställare, fungerar det bra?

Bilen har gått nästan 15000 mil och inga bromsdelar är ännu bytta, så vore ju bra om nästa sats kan hålla länge med. Då spelar det kanske inte så stor roll vilka man väljer, så länge man håller sig till kända märken med bra kvalitetsrykte?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.