AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.537

F07 20" sommardäck håller endast en säsong?

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
får brev nu på morgonen av däckhotellet som förvarar mina sommardäck med följande rekommendation:

"Byte 2 däck, snedslitage bak". 2,5 respektive 3 mm mönster kvar.

Dessa däck har gått en säsong, Bilen är en 530dXdrive GT, däcken är Good Year Excellence RFT 275/35 R20 på original 20" M-fälg. Köpte bilen ny med dessa däck och fälgar. Har örnkoll på däcktryck.

Fråga till er med erfarenhet av denna dimension: Är detta normalt? Måste jag byta däck varje år? Bilen går 2200 mil per år, drygt hälften med sommardäck.

/M

Mina bilar: Länk
Kolla mönsterdjup/snedslitage själv innan du bestämmer dig, firman kan vara "pigg på att döma ut i hopp om att få sälja nya däck"?
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Och är det snedslitage så bör du kolla upp varför då snedslitage kan käka däck till frukost.
Du bör även kolla mönsterdjupet på de andra två däcken iom att du har xdrive, det är inte bra om det skiljer för mycket mellan fram och bak.
Och xdrive brukar medföra ett väldigt jämnt slitage på alla fyra däcken, så tillbaka till första punkten - kolla om det är snedslitage och om så få det åtgärdat.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag slet mina Pirelli RFT 20" på F07'an på drygt 2000 mil med. Inte speciellt snedslitna, men nedslitna. Tror tyngden sliter en del.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att ett däckhotell/däcksäljare vill kränga däck är inget uppseendeväckande.

Sedan är olika människor olika när det gäller gränsen för när de anser att man skall köpa nya däck.
Vissa byter när man närmar sig 3 mm mönsterdjup, andra kör tills det är nere på/under lagliga djupet på 1,6 mm....

En bild av hur slitaget är kanske på sin plats innan man köper nya däck.
Det är även bra för att se HUR slitaget ser ut, särskilt när det påpekats ett "snedslitage". Det kan ju bero på felaktig hjulinställning men också pga slitna delar i hjulupphängningen.

Hur långt har bilen gått?

Däck med 35-profil är oftast väldigt "sportiga" med mycket mjukt gummi i slitbanan, så iofs är det inte osannolikt att man kan behöva byta dem väldigt ofta. Slitaget beror ju även i hög utsträckning på "körprofil" och även på vilka vägar man kör...

RFT-däck verkar dessutom slitas snabbare än vanliga däck.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Och vissa (undertecknat) byter vid 5 mm... däck är billigt, vattenplaning är läskigt.

/Jonas
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
OK, tack för alla svar. Åkte dit och tittade. Kostaterade att de är slitna snett men förutom "längst in" ser ju slitbanan i princip helt ny ut.

Kom överens om att göra fyrhjulinställning vi skifte i vår, köra en säsong till och se om slitagebilden förändras.

Bilen har gått 2800 mil varav en sommar på dessa däck.

/M

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.