|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Var inne på att köpa en M5 (E39) till dottern som 1:a bil men jag har tänkt om. JAg vill ha en X5M och lägger hellre den extra summan på den så nu letar jag enligt en annan filosofi. VAd säger forumet om det ovan (med tidiga menas 1-2 år från lansering så 2004-2006, 2005-2007, 2003-2005 resp modell). Vilken modell är att föredra sett ur driftsäkerhet, barnsjukdomar och hållbarhet. Jag är medveten om de olika modellernas olika karaktärer och upplevelser. Är mest inne på en E60 då jag inbillar mig att den är för mig mest lättmeckad eller har jag fel? Så shoot :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Kanske bra att satsa på en "sista året innan facelift"-modell? Jag hade en e61 2006 i några år sedan ny, aldrig några fel. /M Mina bilar: Länk |
|
| Inga dåliga 1:a bilar :-) Men varför såpass stora bilar? | |
Transocean |
Bara E60:n är stor :-) Barn skall helst köra större bilar är även min filosofi (säkrare). Antar att denna familj köper inga Volvo. Vet inte, bara antar så :-) |
|
kan ju inte tycka annat än att en E87 passar bäst till en 18-årig tjej... möjligen en E90 (ej E91)... E60 är väl ändå en gubb-bil(!) Varför inte en Mini Cooper? /Jonas |
|
|
Jag antar att detta är genomtänkt och angår egentligen inte mig men ska du verkligen köpa en sådan snabb bil som första bil till ditt barn? Med handen på hjärtat så vet vi ju alla hur vi körde när man fyllt 18 och fått sitt körkort. Hade jag haft en så snabb bil då hade jag nog inte levt idag. Detta är i all välmening så ta inte illa upp! |
|
Transocean |
Fake news!!! Läs tråden (hela tråden först). |
| Kävlingepågen: Har inte dottern din något önskemål om bil? | |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Då jag bara har haft BMW uder tiden mina barn har växt upp så finns det för dom - BMW och transportmedel så att jag enväldigt väljer BMW är inget bekymmer. BMW vill jag ha av anledningen att jag börjar att bli såpass gammal så att meka numera klassas som terapi och inte en stressfaktor plus att man har ju genom åren lärt sig mycket och har de flesta "specialverktygen som behövs". Helst vill ju dottern ha en CAB men jag tycker de är lite för prisade i förhållande till vad man får. Att jag sneglar in på de ovan är mer att jag skulle vilja få lite "facelift" i bilparken för det kan nog ta lite tid innan jag hittar "mitt" ex av X5M som jag vill ha. Min dotter kommer att köra fort då hon har sett och lärt hur pappa gör men hon är ändå klok och gör som jag - gasar lite när man "Kan" dvs motorväg. Sedan så har hon det jag saknar - fartförnuft så jag är inte orolig för att hon skall busköra på det farliga sättet som en kille skulle göra. Dessutom lär hästvagnen sitta på för det mesta :) Så! Input? Jag skulle iofs kunna tänka mig sista års modellen av E39/E46 också men det vore som sagt roligt med lite "face lift". Det är ju nästan skrämmande vilka exemplar man kan hitta till nästan "gratis" :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
1-serie om hon gillar modellen. Viktigt att pappa inte bestämmer :) jag tror de stora modellerna är för stora helt enkelt. Svårt det där med storleken på bil... Ser du mig i Kävlinge så hojta till , kör en svart 130 med guldfälgar :) |
|
| Kolla om E87 och E9x får dra hästsläpet. Om ja, köööööp 130i! | |
|
E87 M sport facelift med 20d motorn. Låg skatt och rolig att köra. Med chip blir den både ganska snabb och snål. Min har ca 220 kusar och drar 0,40 landsväg/0,53 motorväg mätt vid pumpen. Som av en händelse så har jag en nyservad med dragkrok och en del annat lull lull att avyttra så småningom.... |
|
| Jag sålde min E81 med den motorn (N47, speciellt 2007-2009) direkt när motorskadegarantin gått ut pga de felaktigt konstruerade kamdreven som gjorde mig, inte sömnlös men iaf orolig för kamkedjeras. Skulle lätt satsa på en med N52 istället. Känns som den är den mest stabila motorn efter M30 och M52TüB. | |
|
Visst är det något i det du säger, men om de har gjort kontrollen på Bmw och bytt ut kamkedjesträckare så tror nog iaf jag att risken är verkligt minimal. Sen tror jag inte 4000mils intervaller för oljebyte är bra för någon motor i vårt klimat. Byter alltid var 1500e mil själv. Till och med de beryktade Saab 9-5 höll väl med vettiga intervaller på oljebyte. |
|
| Högst oklart om sträckare räcker men vad vet jag. Långt från alla som drabbas hur som, det känns bara så mycket enklare att rekommendera underbara N52B30! Sen ska väl en flicka inte lukta diesel heller :) | |
| E60 med M54 eller N52 skulle jag rekommendera i så fall, om driftsäkerhet är viktigare än bränsleförbrukning. | |
|
Kävlingepågen: Om dottern vill ha en cab och du vill köpa en bil åt henne varför inte låta hennes önskemål få styra valet. Det måste väl gå att hitta en prisvärd E46 cabriolet åt henne? Den här tex Länk Visst är dom högre värderade än motsvarande sedanversioner men å andra sidan det får man igen när bilen ska säljas. |
|
#henke. CAB finns med på listan och jag spanar (även om jag gav ett annat intryck ovan) :) E60 med M54 motor Hmmm! Den motorn har jag nu i X5an och den kan jag och vet är "kassaskåpssäker". Är vevhusvent uppdaterad på den M54 som sitter i E60? Likaså med vanos och DISA boxen? När försvann M54 ur E60 var det 2007? Hur är det med övrigt på E60? Drivlina, elektronik, dörrlås, spridare, gasspjäll? Antar att om man tittar på tidiga modeller lär de flesta "barnsjukdomarna" vara fixade :) Annat att tänkapå med E60? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| M54 försvann efter 2005 på E60 modellen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.