|
|
|
|---|---|
|
Vill gärna ha tips på tändkabelsats till min bil,var på bavaria i solna o beställde lite grejjer,gick inte att beställa genom dom,utgått tyvärr.beställde dock impulsgivarn som skall sitta på en tändkabel.Tacksam för alla svar. Mvh.F | |
|
Hej, Jag undrar vad som skiljer den mot en tändkabelsats till en vanlig 635a eller 535a? När jag bytte kablar på B7an för några år sedan så blev det en sats till en 635 -86 trots att B7 har Turbo och en äldre variant av Motronic. Jag var osäker på vilka kablar jag skulle välja helt enkelt och reservdelskillen på BMW trodde att det skulle funka. Bilen går nu jättefint och fick en jämnare gång. De gamla kablarna hade suttit sedan bilen var ny. Någon annan kan säkert ge säkrare input med siffror och sådant och om du kan följa mitt exempel, men som sagt, 635-kablar har funkat på min B7 i ca 3000 mil utan problem. mvh Fredrik vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Köp från tyska ebay där finns allt. |
|
|
Hej Fredrik,Fredrik här med. Det låter ju som ett bra alternativ,för jag tänkte beställa ett kit till en 735 -86,sen väl när jag skulle betala,sa han på bmw,tyvärr går inte heller att beställa.Dom hade inte tid att söka mer,men gav mig tips att söka svar här!Ett krux bara ,har en impulsgivare som sitter på en tänd kabel,köpte en ny på bmw artnr 12 12 1 286 148 .Har du en sådan?Min kabelsats rotor/lock har suttit sen 86,när man tittar på kabel som givaren sitter på,eller nån annan,så går inte tändhattarna att ta bort för att trä på givarn.Men kan ju hoppas att du har samma lika,har ju turbo med.Tack för svar. Mvh.Fredrik. |
|
|
Är det e23 modellen ni söker till? |
|
|
Tjena delorian. helt rätt e23 745 -86 |
|
|
Länk |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Impulsgivaren, eller CID - Cylinder ID, sitter precis som nämnts ihop med tändkabeln när man köper tändkablar. Om man knipsar ihop egna tändkablar så är det ju möjligt att trä på en sådan, men annars brukar den som sagt vara en del av själva tändkabeln. CID'en är ju mig veterligen bara meningsfull när man kör Bosch Motronic 1.x i semi-sekventiellt läge. Och det var ju först med 1.1 som det kom stöd för detta (fanns inte i 1.0), mer info om detta i tråden nedan. Länk @FTW73 : Har ditt motorkablage ett kontaktuttag för en CID-sensor? Motronic 1.1 kom ju runt 1987, så undrar om det fanns på din -86. På den sista generationen M30 så sitter kontaktuttaget för CID-sensorn precis bredvid kontaktuttaget för crankshaft position sensor - se bild nedan. Länk EDIT : Tog en titt i ETK, och där finns mycket riktigt en pulssensor med (som jag tolkar är en CID-sensor). Länk Men tändkablarna såldes ju även i byggsatser om man kollar på ETK, så då var det ju inga problem att trä på en sådan om man behövde bygga om en tändkabel (och därför finns det möjlighet att köpa denna sensor löst). Men eftermarknadskablar säljs garanterat som enklare färdigbyggda gjutna kit - som garanterat är byggda för att passa mer än en motormodell. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.