|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Levoil säljer 5L 5w40 xcess för 30 euro . + frakt såklart men jag ska ändå beställa olja till m5an och så så det blir nog 25L | |
| Däckonline Motul 5w40 317kr 5liter inkl frakt, bättre pris än levoil då | |
|
Vad tror ni om den här oljan till min 335:a ? LL01 klassad, borde väl fungera ? Länk |
|
| Lite billigare här Länk . Billig frakt med, 15€ upp till 25 liter. | |
|
Det var den faktiskt :) Att Aral är stora i Tyskland och bra grejor vet jag, just den jag länkade till är väl ok till min kärra ? |
|
|
Jag har inga som helst kunskaper om 335i men frågar ändå, varför vill du köra en sån tunn/blaskig olja? Vissa bilar har ju väldigt stränga specifikationer på oljan pg.a tights lagerspel o så och måste köra en supertunn olja, isåfall förstår jag. En 335i kan jag tänka mig går rätt hårt sommartid med :) Jag har bra erfarenheter av aral 0w40 Supertronic som är en fin helsyntet, tunn 0w40 olja med 12.8 viskositet vid 100c. Tyckte nog den blev lite väl tunn för passaten, drog en halvliter olja ungefär på 1000mil, kanske inte så kontstigt men, "startup" rasslet vid kall motor blev mycket bättre med 5w40 olja. 5w40in lämnar mer olja kvar på de delar den varit i kontakt med medans en tunn te.x 0w30 rinner iväg mycket lättare. Kanske kan tycka att lyftarna låter lite granna mer när motorn är varm på "eurolub synt 5w40" oljan jag testar just nu, jämfört med aral 0w40 men jag gjorde en ordentlig motorflush innan bytet så jag får köra typ 100 mil så har det säkert tystnat fint sen. Gör det inte det, så häller jag i motul 5w40 xcess direkt nu när jag fåt hem den. Om just 0w30 aral oljan passar din bil vågar jag inte svara på men kolla i instruktionsboken vilken specifikation oljan måste möta för din bil, aral gör bra olja och den oljan har bra specifikationer :) LL01, kanske gäller mest diesel? isåfall sträcker väl sig LL01 till bmw motorer upp till 2004, sen tar LL04 över. (är det bara longlife intervaller den specifikationen är till för? isåfall är det ju skit samma) Aral supertronic 0w40 är LL04 klassad, dock bara "c3" klassning nu, vet inte om den fortfarande uppfyller klassningen för A3/b4, C3 är ju mer dieselklassning för att skona DPF, sk "low saps" Jag tror att biltillverkare vill köra på en tunn 0w30 just för att försäkra sig mot dårar som startar bilen mitt i vintern och belastar den tungt direkt samt för att klara miljöklassningar med lite lite mindre utsläpp osv, vet inte om motorerna faktiskt är konstruerade för den tunna oljan.. Har ens motor inte problem med tighta lagerspel (typ saab 1.9ttid) eller så så tror jag alltid att en helsyntet 5w40 är det bästa allround alternativet, duger bra på vintern med här i sverige sålänge man inte bor i kiruna. (alternativt byter man som jag, höst och vår, så kan man slänga i en 0w40 på hösten om det känns bättre) Detta är bara mina personliga tankar och erfarenheter, min passat verkar gått på castrol edge 5w30 senaste 10k milen innan jag köpte den och, skriver jag in mitt reg.nummer på castrol så kommer en edge 5w30 upp överst på listan.. Vad jag vet så har inte 1.8t motorerna haft problem med lagerspel eller så, dock sägs det att 5w30 oljan har hög bärighet över tid, den kan kännas blaskig redan när man häller i den men den bryts knappt ner på 1500mil.. jävla djungel detta här med olja ;) Nismo: såg det på däckonline, dock måste man köpa minst 20L för att få den för 316kr |
|
|
Tack för bra svar Henrik :) I instruktionsboken står det bara LL01 eller LL04, inget mer. Jag beställde Castrol olja från mapodo för något år sedan då har jag för mig jag köpte en 5w30 olja ? Går man sen in på tilllverkarnas hemsida rekomenderar de 0W30 olja, ja det är en jävla djungel med olja hahaha :) Men en Aral 5W30 olja skulle jag ju kunna köra på då ? |
|
|
Aral oljan kommer funka fint i din maskin men jag personligen hade hällt i motul 5w40 Xcess eller annan LL01 klassad helsyntetisk 5w40 med A3/B4 klassning :) Vill du ha en sk "äkta helsyntet" grupp 4 5w40 så finns det inte så jätte många att välja på, de jag vet på rak arm är Motul 5w40 Xcess, liqui moly synthoil 5w40 och amsoil. men det finns nog fler! |
|
Transocean |
Varför skall man köra med "äkta" helsyntet? För att det ger en placebo-effekt kanske? Enligt firma Ölcheck.de som håller på med olje-analyser har en "äkta" helsyntet inga som helst fördelar gentemot en syntetolja som är tillverkad från rå-olja. "Vollsynthetische Schmierstoffe werden auf der Basis von Kohlenwasserstoffen hergestellt. Ausgangsprodukte können sowohl Erdölprodukte, aber auch verschiedene andere Rohstoffe sein, aus denen Kohlenwasserstoffe gewonnen oder synthetische Fluide hergestellt werden können. Bei der Produktion werden die Molekülstrukturen so verändert, dass sich die gewünschten Schmiereigenschaften ergeben und sich die optimale Viskositätslage einstellt. Entsprechende Additive werden zugemischt, die für die meisten synthetischen Öle nahezu identisch mit denen für mineralölbasische Grundöle sind. In der Regel sind synthetische Produkte zwar um ein Mehrfaches teurer als die gleiche Menge mineralölbasischer, doch ihre Vorteile sind nicht von der Hand zu weisen." |
|
Nu finns det iofs. lite olika typer av äkta helsyntetisk basolja, varav PAO och Ester-basoljor är vanligast när det gäller motoroljor. Ester-olja är dyrare än PAO och därmed är PAO-olja absolut vanligast som basolja i motorolja och troligen den typ av olja de flesta menar när de säger "äkta syntetisk olja". Hydrocrackad högraffinerad basolja (HC-olja) är en mineralolja som man raffinerar hårt och slår sönder långa molekylkedjor till kortare. Lite förenklat utgår man från en tjock råolja och raffinerar/crackar fram en tunnare dito. Utifrån hur hårt man raffinerar/crackar oljan, får man en produkt som kan bli ganska lik en äkta syntetisk olja i sina egenskaper men till ett betydligt lägre pris. Dock blir sådan olja inte lika "ren" eller homogen i sin sammansättning som äkta syntetisk olja. PAO-olja framställs nästan tvärtom , den "byggs ihop" på molekylnivå från etylen (som man oftast utvinner från råolja i raffineringen) och får därmed en helt homogen sammansättning, vilket i sin tur ger en stabilare produkt som slits långsammare då alla oljemolekyler är lika långa = oljans egenskaper förändras/försämras mycket långsammare än mineralolja där sammansättningen är en stor blandning av långa och korta molekylkedjor. PAO-olja har förutom bättre hållbarhet/stabilitet, bättre lågtemperatursegenskaper (vilket man ser i tester/produktdatablad - ner mot-55-60 grader C som lägsta flytbarhetstemperatur är inte ovanliga, medan HC-oljor brukar ligga runt -40 grader C. Esterolja är något helt annat - den framställs genom att man låter en syra och en alkohol reagera varvid man får fram basoljan och vatten, sedan tar man bort vattnet och får kvar basoljan. Esterolja har bra rengörande egenskaper och håller således systemet renare än med mineralolja/PAO-olja. Den har dessutom mycket bra låg- och högtemperatursegenskaper, varför man ofta använder esterbaserade oljor i flygplansturbinmotorer (där det förekommer extrema temperaturskillnader - många minusgrader på ena sidan och många hundra plusgrader på andra sidan). Ofta genererar även esterbaserade oljor en lägre friktion, vilket är positivt för effekten/förbrukningen, varför många racingmotorer körs på esterbaserade oljor. Sedan beror slutproduktens egenskaper på additivpaketen som tillsätts - i viss mån går det att kompensera en sämre basolja med ett bättre additivpaket... Sedan är det så att fordonsindustrin ställer allt högre krav på oljorna av olika anledningar men problemet är att tillverkningskapaciteten för äkta syntetisk olja är begränsad och den skulle inte klara av att täcka behovet om merparten av alla fordon skulle använda äkta syntetisk olja. Utöver det är det som alltid: ekonomin spelar in - HC-olja är tillräckligt bra för de flesta applikationer men kostar mycket mindre än äkta syntetisk PAO- eller Esterbasoljor... Så i min värld är äkta syntetisk olja helt klart bättre men samtidigt dyrare - billig "syntetisk olja" är sällan äkta syntetisk olja utan av HC-typ. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
bra svar där johan :) Just därför strävar jag efter att använda grupp 4 PAO oljor, för att de faktiskt (bör) vara bättre i längden.. Det känns lite bättre inombords när man ger motorn det bästa. Hör till saken att jag inte alltid gör det heller, ville byta olja förra veckan när bilen strax passerat 1000mil sedan förra bytet.. Fick lite tid över men ingen motul olja hade kommit från tyskland än. Blev att jag fick tag på en 5L dunk Eurolub synt 5w40, som är en HC syntet, dock en prisvärd och bra sådan enligt sägern. Så den ligger i min 1.8T just nu och jag tycker bilen går alldeles utmärkt med den, något högre bränsleförbrukning kan jag eventuellt märka av.. Det är en tjock 5w40 på 15mm/s viskositet vid 100c jämfört med min förra olja aral 0w40 som nästan kan klassas som en 0w30. Som nämnt så har "rasslet" vid start som kunde uppstå när bilen stått en dag i kallt väder helt försvunnit med 5w40 oljan.. Förmodligen för att den tjockare oljan lämnar en bättre oljefilm efter sig på kamaxlar m.m.. Tänker hur som haver byta till motul oljan efter 5-600mil igen, inte för att jag tror att det behövs men jag gillar att testa lite och jämföra :) Motul oljan är lite lite tunnare varm än eurolub oljan så den tror jag blir helt perfekt! Och ska även nämnas att jag inte är "märkesfrälst" på det viset, i m5an kör jag liqui moly . Blev lite diskussion utanför mannol oljan nu känner jag :D Någon som kört ett par tusen mil på den? Jag tror jag den funkar fint.. snåljåpen inombords gillar ju priset med hehe |
|
| Fick lite insiderinformation ifrån högre uppsatt på ett biltema varuhus att biltemas olja tillverkas av castrol idag iallafall. | |
|
Hej! Jag hittade MANNOL 0w40 Legend + Ester, 7901 på eBay från Tyskland, stöder bland annat LL-04. API SN/CH-4 ACEA A3/B4. Uppfyller: - VW 502 00/505 00 - MB 229.5, MB 229.3 - GM LL-A-025/B-025 - BMW LL-04 - Porsche A40 - Renault RN0700/RN0710 - Chrysler MS-10725/MS-12633 - Ford WSS-M2C937-A - Fiat 9.55535-M27 eBay länk: Länk Inköpt och hämtat, 709 kr för 2st 4 liters dunkar inkl transport, ger 88.60kr/litern. Hamnar i en bil i sommar. Den kanske är bättre än Arals 0w40 PAO motsvarighet som numera inte kan köpas i LL-04. /Karl-Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.