|
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans, första inlägget här på forumet efter mycket läsning. Har som nämnt ovan problem med min 316ti compact 01(N42). Problemet uppstod efter det att jag bytt packningar till magnetventilen. Packningarna jag bytte till är köpta från BMW. Problemet som uppstått är att bilen, när den är varm, låter som en diesel-traktor den kan även dö när man trycker ned kopplingen och bilen går ner till tomgång men startar direkt efter. Gasar man till med bilen på tomgång så den varvar upp över 3000 varv så dör den efter det, detta är när den är varm. De felkoder jag får är följande: P0368: Camshaft position sensor B circuit high bank 1 P0015: B camshaft position- timing over-retarded bank 1 Och ibland P0011 A camshaft position - timing over-advanced or system performance bank 1. De felkoder jag får från inpa är: 27bb - Camshaft control outlet - VANOS(Denna felkod fanns även innan) 2782 - Camshaft sensor outlet Jag har bytt de flesta "vanliga" sakerna som N42 motorn är drabbad av: Ny kamaxelgivare Ny vevhusventilation med nya slangar ny ventilkåpspackning nya packningar till vacuum-pump ny kedjespännare till den nya varianten ny vevaxelgivare nytt oljelock etc. Min fråga lyder således: Bilen gick hyfsat innan jag bytte dessa packningar men nu går den skit, kan det vara som så att jag inte riktigt fick dit magnetventilerna ordentligt och därav dessa problem? Eller kan det vara som så att kedjan hoppat och att detta fel hade uppenbarats oavsett mitt byte av packningar. Tacksam för alla svar, synpunkter och frågor. // Viktor | |
| Om någon är intresserad eller råkar ut för samma sak så var det som så att jag inte fått in magnetventilerna ordentligt. Dom var S*tans svåra o få dit med de nya packningarna. Nu går den bra igen. | |
![]() 13.401 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bra feedback! Lätt att missa den där sista lilla knuffen. Nu tror jag du gjorde det, men som med alla o-ringar så ska man olja in dem innan de används. Annars blir det alltid trögt (och riska att man förstör o-ringarna) när det ska monteras. Här kan man se hur det ser när man monterar dessa solenoider - samt den där lilla sista extra knuffen som behövs! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.