AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.616

Tråden om eftermontering

Tänkte det kunde vara intressant att få en samlad tråd för att få tips/inspiration till vad man skulle kunna eftermontera på sin bil.

Jag själv har eftermonterat webasto motor- och kupevärmare med gsm funktion. Verkar fungera bra än så länge dock verkar motorn endast värmas upp till ca 60 grader.
Gick loss på 27k och tog två arbetsdagar.

Annat jag tänker göra är byta ut standardhögtalarna till Alpine, byta sidospeglarna mot automatiska elmanövrerade (om jag hittar mer info om det) och möjligtvis uppgradera till stora skärmen med nav.

Dela med er, vad har ni gjort och vad har ni för ev planer?
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Du tänker bara på 3-serien här...

325an

Länk
Länk (Satte även en termometer till höger.)
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
På E46 touringen saknades krok och att låta verkstaden montera en avtagbar orginal/westfalia kostade mej 12 kSEK inkl kabeldragning (arbete och mtrl). Detta var på den tiden det krävdes ombesiktning och även före de kringresande krokmontörerna som nu flockas på blocket.

Har bytt ut halvskinn mot helskinn men det gjorde jag själv då sätena sitter med bultar/torx. Dock hade inte donatorbilen för baksätet isofix så kvar i halvskinn sitter den smala biten längst ner på ryggstödet där isofixfästen sitter. Men allt är svart så det syns knappt - särskilt inte med barnstolarna monterade.

Att låta verkstaden eftermontera en M-ratt med radio- och farthållar-knappar tog 30minuter/600kr. Återanvände samma airbag som i standardratten med knappar (standardratt med knappar säljes om någon är intresserad - monterades ur vid 12000 mil - i gott skick och alla knappar funkade vid urmontering - inga kablar klippta).

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Sverige: japp, tänkte att ägare av andra serier kunde starta liknande trådar för respektive subforum del =)

Grymma byggen du fixat på din bil, antar att du arbetar med bilar? Gällande högtalare var jag förbi en handlare idag och han var inne på "Gladen" men att ett slutsteg var ett måste för att få ut det bästa från högtalarna.

325Cabrio: såg att jag också har en avtagbar krok, ingen aning hur man sätter dit den men klurar väl ut det den dagen det ska användas.
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om du har westfalias löstagbara krok så funkar det i princip så här att sätta dit den:
Ta bort stora skyddsplattan under kofångaren
Vinkla ner elkontakten, åt vänster i bilens färdriktning på min bil
se till att kroken är uppspännd - dvs med nyckel i, vrid vredet medurs och drag lite utåt till det tar stopp/säger klick. Ta bort ev röd skydssplopp ur hålet i bilen. Tryck dit kroken så den klickar fast (vredet vrids tillbaka). Känn att kroken sitter stumt fast. Ta ur låsnyckeln och sätt på svart skyddsplatta över nyckelhålet.

Avmontering är lika enkelt: ta bort svarta skyddsplattan över nyckehålet och sätt i nyckeln. Håll i kroken med ena handen och vrid vredet medurs tills det klickar fast i uppspännt läge och kroken är loss. Nyckeln sitter fast i den lösa kroken nu.
Sätt tillbaka röda skyddsproppen i hålet i bilen, vinkla upp elkontakten och om du har en bit bortsågad kofångare, sätt tillbaka den också för att skydda elkontakten från smuts och fukt.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Stort tack Patrik för det utförliga svaret, har sparat texten.
Stort tack Patrik för det utförliga svaret, har sparat texten.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Tack. Nej, har aldrig (förvärvs)arbetat med bilar.

---
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mammaspojke:Herrejävlar!!! 27k :-)))

Jag skulle vilja komma på en lösning på o täta dom giganstiska hålen för restvärmepumpen. Jösses vad det samlas grus o skit innanför. Helt otroligt!! Har själv inga problem med värmeskölds problemet. Då det inte ser ut så i mitt motorrum. Men som sagt hålen för restvärmepumpen det e sinnesjukt bara sprutar in skit genom dom.
Gaspo : hhaha jo det kändes tyvärr som ett nödvändigt ont..

Kolla med "Sverige", han verkar kunna fixa vad som helst ;)
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja punkt 6 här.
Länk

---
Har efter monterat följande i en e36:
Skidsäck - busenkelt o självförklarande

Auto-avbländande inner backspegel - Man behöver koppla in plus och minus från lämpligt ställe samt hitta backlampans plus kabel (detta för att spegeln inte skall blända av oavsett förhållanden när man backar). Man behöver så klart ta bort (lossa) lite på paneler för att kabelstammen skall ligga bra

18-knappars färddator - Rätt enkelt OM man har check-control från fabrik. Saknas check-control blir det knepigare med en del (mer komplicerad) kabeldragning). Har man bara check-control (med eller utan "färddator" med upp till 11 knappar) så behöver man i stora drag endast införskaffa en ny blinkersspak med BC-knapp samt tempsensorn som sitter i fronten (kylkanalen till förarsidans framhjul), förutom själva färddatorn. Man behöver även klippa lämpliga kabelstammar från bilar som har 18-knappars från fabrik. Att koppla in allt är rätt omfattande, speciellt om man som jag vägrar klippa av kablar utan stiftar om o bygger skarv/förgrenings stycken. Då man kopplar in sig på två olika signalkablar vilka går till instrumenthuset är det viktigt att man kopplar rätt. Det finns manualer om hur arbetet göres på webben, men de elscheman som finns skall man inte lita på till 100%.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sverige:Tack! Körde du hammarlacken under duken? Som klister typ :-) Jag har ju min restvärmepump sittandes där men hålen e ju så överdimensionerade så den täcker ju ej hålen. Jag tror inte jag har det jättehål som du har framför.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Självhäftande gummiduk vart hittar man det?
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Inget hål där bromsrör går ut...?

Inge klister, inge lack på gummi. ;)

Är det så kan man göra rent ordentligt, tejpa över hålen med silvertejp och sen rejält på med underreds-/rostskyddsmassa. ;)

Länk

Nåt sånt här med klister kanske går...

Länk

---
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sverige:Jodå kollade förut visst fan e det ett stort jäkla hål där. Men det sitter ett avtagbart plastskydd där. Men det skyddar i princip inget. Det är ändå en stor glipa. Nr:5 sitter där:Länk

Sista länken där från biltema va ju kanske nått. Får ta bort det där löjliga plastskyddet o testa biltema varianten o täta inifrån med. Sedan får man se hur man gör med dom tre hålen. Då jag har min pump sittandes där. Den vill jag gärna ha kvar :-). Hmmmm

Tack för länkarna!
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Är det nåt nytt påfund (nyare än mina bilar som inte haft det), eller gäller det bara oljebrännare då det står under dieselinkapsling?

Är väl bättre än ingenting iaf...
Länk
Länk

---
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jo jag undrar vad dom menar med diesel inkapsling :-)). Nja den täckkåpa som sitter där e inte mycket för världen. Stort glapp som det sprutar in ändå.
Någon som eftermontera paddlar på sin ratt? Har en m ratt och jag tror den är förberedd för paddlar, har tex sett dessa här :Länk

Har läst på några amerikanska forum att det är vissa som gjort det, några har då endast köpt paddlar och några kablar för att sedan programmera om medan vissa har fått köpa komplett ratt med paddlar.
ha
734
haack
X3 30d -18

Mammaspojke:
Du behöver plasten bakom ratten också.
Sen behövs det borras 4 hål i ratten så att paddlar kan fästas, och sedan eventuellt koda in det.
Infon har ja fått från Amerikanska forum.

Visa användare
35
BMWUpdateSWE
BMW M5 2012
Mammaspojke: Jag håller på med eftermontering. Skicka iväg pm till mig på va du exakt har så kan jag hjälpa dig med den biten ang. Ratt med paddlar

BMWUpdateSWE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.