AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.743

Köpa Vanos-solenoider från Kina?

Ba
64
BackaHans
Z3 Roadster -97
Vanos-solenoiderna på min 523i -05 har krånglat en tid. Det fungerar att göra ren dem, men felet återkommer efter några månader så jag har bestämt mig för att byta dem.
Någon som kan ge råd/tips var man bäst köper dessa?

Finns på ebay från Kina, 2 st för 600:- inkl frakt. Vågar man köpa dessa?
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om du vill köpa en ny lite dyrare uppsättning och göra om hela bytet igen inom kort ska du definitivt köpa de där! :-)

När man av olika anledningar inte väljer original så är mitt tips att inte köpa det billigaste, utan ta ett eller två steg upp - det brukar i de flesta fall vara tillräckligt. Den absolut billigaste brukar i regel alltid vara totalt värdelöst junk. Detta gäller inom i princip alla områden, inte bara bilreservdelar.

Jag skulle sikta på ett någorlunda välkänt märke, tex såg jag på olika sidor att Vaico finns till överkomliga priser. Rekommenderar att du lägger dig på denna nivån.

Såg för skojs skull vad en original VANOS-solenoid kostade till S85-motorn (E60 M5), kostade bara 15 papp :-)
Länk

Det värsta är att det finns fyra av dessa! Gulp!
Ba
64
BackaHans
Z3 Roadster -97
Jag kanske var lite för snabb. Beställde 2 st för 571:-
Inte mycket pengar och man byter dem på en kvart, så jag tänkte chansa.

Återkommer och berättar hur det gick...
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Du får återkomma om 6 och 12 månader och följa upp hur det gått!

Men håller med, dessa är faktiskt mycket enkla att byta och kostnaden var låg. Det är lite från fall till fall och situation för personen huruvida det är lämpligt eller inte. Men jag har blivit bränd så många gånger av detta eftermarknadsskräp att det står upp i halsen på mig. Här är några personliga erfarenhet - jag kan räkna upp tusentals andra incidenter från andra pålitliga personer...
Incident #1 : Tömt olja och ut med gammalt oljefilter. Nya oljefiltret passar inte (det är 2 mm för högt vilket gör att man inte får på locket till oljefilterbehållaren). Jag lägger 1 timme extra för att mäta, dubbelkolla, prova, prova igen och sedan fotar analysen och sedan tar jag fram mitt Bosch oljefilter (som tur var hade jag ett RIKTIGT i reserv).
Incident #2 : Byter bromsar, bara kvar att koppla in bromsslitagesensorn. Går inte. Lägger 1 timme extra för att kolla efter böjda stift, dimensioner, provar, provar igen. Svärandes får jag klappa ihop allt. Köra till BMW, köpa en RIKTIGT bromsslitagesensor, upp med skiten igen, ut med all skit igen, dit med bromsslitagesensorn - KLICK! Som ett bananskal på en oljad blixt!

Är numera så trött att slösa bort min värdefulla tid på kinesiskt skräp att jag numera mer och mer metodiskt försöker undvika köpa det skräpet när det är möjligt...

Om delarna är svåra att komma åt, man skruvar inte själv och man ska köra runt med familjen mellan Narvik och Murmansk så kanske inte det är det lämpligt :-)

Men om man skruvar själv, vet om förutsättningarna och har en typ av fallback plan så kan det ju vara lämpligt att prova - lite för skojs skull.

Men som sagt, för majoriteten av bilägare (och även de som skruvar lite själva) är det inte lämpligt - så generellt så avråder jag andra från detta. Kort och gott : gör det bara om du vet vad du gör :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.