|
|
|
|---|---|
|
Gäller en Bmw 520d E61 2009 Så nu kan jag varken låsa eller låsa upp bilen igen. Inga knappar fungerar på dosan. Kan det vara nyckel som strular ? Jag har kollat under takvingen och det finns ingen fukt denna gång vid anntenförstärkaren. Den är bytt tidigare då den tagit in fukt och slutat fungera. Nyckeln är lite mindre än ett år gammal och tyvärr så har jag tappat bort min reservnyckel så den kan jag inte testa. Om jag fattat det rätt så ska batteriet i dosan laddas när den sitter i tändningen ? Jag har iaf ingen lucka där jag kan byta batteri. Jag har carly appen men där får jag ingen felkod alls. Är det bara att åka till bmw och dom får felsöka ? Vill inte chansa att köpa en antennförstärkare. | |
| Har du öppnat upp antennförstärkaren o kollat om det har ärgat? Om inget fel där. Så verkar det ju vara vanligt med kabelbrott på E61. | |
|
Jag öppnade bara plastlocket där den sitter. Fanns inge fukt alls. Men ska jag öppna upp själva förstärkaren också ? Om det skulle vara kabelbrott borde inte fler funktioner sluta fungera ? bromsljus eller låset till luckan ? Det bagaget öppnas iaf om jag trycker knappen inifrån bilen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mät på den röd/vita kabeln på högra anslutningen på förstärkaren om det finns spännig. Är ju en säkring 54 el 59 5 amp som kan gå när kablaget blir dåligt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ska testa att mäta upp ikväll. Kollade igår alla säkringar som jag har i bagaget höger sida, hitta ingen trasig där då iaf. Men jag ska mäta uppe vid förstärkaren också ikväll efter jobbet. Kan bmw testa nyckel ? Tänkte om man lätt kunde utesluta nyckeln. Sätter inte dom i nyckeln och läser av service ? Om batteriet är slut så borde dom väl inte kunna läsa ut info ? |
|
| Skulle gärna vilja utesluta nyckeln och förstärkaren innan man köper detta kitt, Länk | |
| Yes! öppna förstärkaren också ,o kolla efter om det ärgat på kretsar etc. Om det gjort detta så kan du försiktigt testa med elektronikregöring o mjuk tandborste. Innan man köper ny/beggad förstärkare. | |
|
Då testar jag det först. Men hur troligt är det att själva nyckeln gått sönder eller batteriet är slut ? Nyckeln är nästan ett år gammal och reservnyckeln har jag slarvat bort så den går ej att testa med. Vad kostar det hos bmw att felsöka ? |
|
| Eftersom fler funktioner går igenom antennförstärkaren. Är det någon specifik kabel man kan mäta på för att utesluta kabelbrott till just det som har med nyckel att göra ? | |
|
Nu har jag mätt den röd/vita och fick knappt utslag. Ska det ligga spänning på hela tiden på den kabeln ? När jag mätte så använde jag gångjärnet som jord, borde inte vara några problem med det. Om jag ska ge mig på att byta kablar som går från vingen vad kan jag använda då för kabel ? Såg någon tysk på tuben som använde någon mjuk kabel med flera ledare + en separat för röd/vita. Han drog den nya kabel utan att öppna upp listen där kabeln ligger i, tejpa fast nya kabel på den gamla och sen drog han så nya kom ut bakom högtalaren och där skarva han den. såg smidigt ut. Någon som rekommendera någon kabel ? Kan tänka mig att någon silikonkabel vore mjuk & bra. Vad är det för area man behöver ? |
|
| Kolla du inne i förstärkaren om det ärgat? Kan inte svara på om det ska vara spänning hela tiden. Hasso kan säkert. Vet inte om gångjärnet e lackat på din modell? svårt o få jord om det e lackat :-) | |
|
Så nu har jag provat att mäta upp röd/vit och denna gång jorda på batteriet direkt. Får iaf inte ut några 12v ena gången fick jag 8v och sen andra 2.5v. Har också öppnat upp förstärkaren och visst det ser inte 100 ut. Jag bifogar bild Länk så får ni se. Jag ska också testa att borsta lite lätt. Tror jag mätt fel röd/vit, Jag mätte upp den fetare kabeln men det är väl den som är till bakrutan. Så jag mäter på den lite tunnare röd/vit och där får jag 12v. Efter jag borstat och sprayat med elektronik spray så fungerar det ändå inte. Det är ingen som har lust att testa min förstärkare ? Fungerar den inte så vet man att den är trasig, Fungerar den så vet man att det är mina kablar eller dosan. |
|
|
Eller om någon kan fixa fram en beg till bra pris ? Vill inte köpa ny och sen är det inte den som felar. Kan gärna skicka min om någon har lust att testa den så man vet till 100% att den är trasig. |
|
| Det har ju ärgat så det är troligtvis förstärkaren. Räcker ju att ärgat på fel ställe så slås det chipet/kretsen ut. Men det verkar ju vara vanligt med kabelbrott också. Men förstärkarna är riktig hårdvaluta begagnade då det är mycket vanligt på E61 o E91 att dom pajar. Hitta ingen på nätet bara nya. Här e artnr: 65209183564. Vet inte vad bmw har för policy när det gäller o beställa hem dessa. Inga problem o lämna tillbaka annat man beställt iaf. Hade jag haft en E61 hade jag gärna hjälpt dig. | |
|
Jag har även jag strul med förstärkaren. Min radiomottagning är kass förutom vid tätort.. Har varken mätt spänningen eller plockat bort kretskortet ännu, bara tagit bort locket utan att se fukt eller ärg. Ska felsöka framöver men vill börja med att ställa frågan angående felkoden jag har. MASK: - Fault: Error in the antenna power supply - Code: 00ABCA Jag har tidigare bytt kablarna förutom koaxialkabeln. Allt funkar som vanligt när jag är i "stan", bakrutevärmning larm och radio mfl. Har inte hittat detta felmod på internet... Någon som har haft det? Orkar inte byta kablar igen :( |
|
|
Har kollat mitt kretskort, ser som nytt ut. Har alla funktioner fullt fungerande inkl radio, i alla fall i tätort. Det är nog koaxialkabeln då det är den enda som inte följde med i satsen från senscom. Varför sätter min bil en felkod på antenna power supply? Är det avbrott eller kortis i antennkabeln borde det finnas en tydligare felkod? Någon som vet? |
|
|
Idag så sa sambon att dosan börjat fungera igen. Gick ut och testa och den fungerar =) Helt utan att gjort något så börja dosan fungera. Åker till affären jaha då fungerar den inte, STENDÖD En sak som jag märkt är att när nyckeln inte fungerade så fungerade inte min kodning som gäller för blinkningar när man bara duttar, Jag hade kodat in 5st blinkningar. Testade direkt denna funktion efter sambon sa att dosan fungera och nu hade jag 5st blinkningar igen. När dosan inte fungerar så får jag bara 3st även om jag kodar om igen. Kan det vara själva dosan som är något fel på ? antennförstärkaren har väl inget med detta att göra ? kodningen som är gjort känner väl bilen av när jag stoppar i nyckeln i tändningslåset. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.