AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.218

Reservdelar Vanos solenoider M5-01

Hej

Ställde samma fråga i en annan tråd Länk men där är den off topic så jag startar en ny tråd.

Nån som vet var man snabbt och enkelt får tag i nya oringar, dammskyddspackning samt den lilla "ringen" som sitter på solenoiderna? Vet inte vad denna ring kallas men den är beklädd med nåt filtermaterial som med åren försvinner och kan få solenoiderna att fungera sämre då materialet täpper till kanalen. Det är som 4 "spår" i ringen med detta filtermaterial.

Mvh
Hos BMW. "Filtret" går alltid sönder, skall du ha nya sån så får du köpa nya soleonider då de inte säljs löst mig veterligen. Gör rent soleoniderna i "reverse flow" riktning så får du ut det mesta av skiten i de.... Jag har bytt oringarna på min ena E36, samma filter där, tog bort filtermaterialet men satte tillbaka ringarna, inga bekymmer.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Länk
Länk

Om det går snabbt kan jag inte svara på. Filtret bör du kunna köpa på BMW.
Tack för snabbt svar Dawwe! Men ska man verkligen ta bort resterande filtermaterial även om det är intakt? På min är det två ringar som inte har filter i alla fyra spåren.
Ska och ska...Materialet kommer lossna förr eller senare, förmodligen förr då bilen är 15 år gammal.O var hamnar materialet då om inte i den fina passagen genom soleoniden? Det kan så klart bli som så att filtermaterialet blir så finfördelat att det "blåses" bort ur den fina passagen rätt fort, eller inte. Jag hade som du några hela o några trasiga filter fönster. Tvekade inte en sekund att ta bort filtermaterialet. O-ringar kan du köpa till rätt pris här Länk
Även Beisan säljer original BMW men till betydligt högre pris(4 stora o-ringar + 4 små kostar ca 60£, typ 70€. Samma hos Litauerna kostar 40€)
Bort med filtermaterialet, tvätta enligt ovan, löd om tveksamma kontaktpunkter. Lägg tid på att mäta och kontrollera
ALLA lödpunkter noga!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.