AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.042

Läckande spridartätning låter som högt ventillyftarljud

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Idag lärde jag mig nåt nytt så jag tänkte tipsa er men en del kanske redan vet....

Min e91 318d har för nån månad sen börjat ticka från toppen vilket gav mig huvudbry. Problem med hydraulisk lyftare tänkte jag. Satan jag som byter olja och filter var 1000e mil.

Samtidigt hade jag svetsat på nytt flexrör på partikelfiltret och efter jag satte dit filtret så läckte det avgaser vilket medförde justering och läcksökning.

Döm om min förvåning när jag råkade spruta såpvatten på ventilkåpan och såg att det bubblade runt cyl 1 spridare. Det var kopparbrickan som hade gett upp. Köpte ny bricka, rengjorde hålet mm. och vips var tickljudet som jag trodde kom från ventillyftare borta!

Så kolla era dieselspridare innan ni river toppen! Låter precis som högt ventiltick om det läcker. Bortkoppling av elkontakt hjälper inte eftersom kompression uppstår ändå.

Sen är det ett helvete att få dpf-turbo tätt när man är själv men det är en annan femma. 3 armar hade varit bra :)

Kul att motorn låter normalt igen. 21500mil N47 utan rassel ;)

Mvh,
Zoltan

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Kul med solskenshistorier :) Skönt att det var lätt ordnat.

// Jonas

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Nu fick jag läcksökarnoja och kollade både 318d:n och 118d:n bägge verkar läcka liiiiiite runt det lilla staget ut från turbon. Ska det vara så? De har iofs gått 21k resp. 17k mil så det kanske är normalt.

Och det kanske tätar när det blir varmt? Svårt att läcksöka på varm turbo kollade bara när de var kalla...

Någon som har koll?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.