|
|
|
|---|---|
|
Kollade kylvattentemperaturen när jag körde, den går bara upp till 65 grader. Bytte EGR-termostaten, men det blev inte bättre. Finns det något annat fel än huvudtermostaten tro? Innan jag ger mig på att byta den då den är lite mer bökig, så vill jag höra om någon vet ev andra fel. Kan man kolla om sensorn kan vara fel ? Kör diesel, 325d. | |
|
Jag tror absolut på huvudtermostaten i alla fall är det den jag skulle ha bytt i nästa steg i felsökningen. Hur olika en tempsensor kan bete sig när den fallerat kan jag inte svara på. Den kan ju vara lättare att byta termostaten så varför inte prova. Kan väl inte kosta för många kronor? // Jonas |
|
| Hur länge körde du,stan?landsväg,motorväg?temp ute? | |
|
Hade precis samma fel på min, byt huvudtermostat. Mvh |
|
|
Har provkört långa sträckor, den går upp till 65, sen stannar den där. Har beställt delar. Byter nog rubbet, termostat och även vattenpump när man ändå skall ha loss allt. Någon som vet om det är skillnad på kvalitet på kylvätska. Det är ju blå glykol, men BMW har ju en egen. Är det skillnad tro ? |
|
|
Ja, det finns olika typer av glykol, färgen säger ingenting... Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Köp BMW's kostar 150/160:- för 1,5l koncentrerad enklast så :-) Jag ångrar att jag inte bytte vattenpump samtidigt. Lite mer jobb för o komma åt en skruv på N47 bara. Har du M57 eller N57 motorn? Ah så nu att du hade M57 då du hade egr termostat. Får man fråga vad för märken du köpte eller original på respektive del? |
|
|
Vattenpumpen blev en SKF. Termostaten en Febi Bilstein eller nått. Köper på Reservdelar24, brukar jämföra med AD-bildelar vilka fabrikat de säljer. Någon som vet hur många lite kylvätska systemet rymmer på en 3 liters dieselsexa ? |
|
|
Någon som vet hur många liter kylsystemet på en 3 liters diesel sexa rymmer. är det över 10 liter ?? Köpte kylvätska Valvoline Max Life. BMW N600.69.0 . Hoppas det är rätt typ. |
|
|
Engine coolant capacity: 7 liter Enligt snabb googling, tar inte gift på att det stämmer |
|
|
Byte av termostat pågår. Kontrollerade den och den öppnad vid runt 60 grader. Kass. Någon som kan bekräfta åtdragningsmoment för bultar M7 för vattenpumpen. Stämmer det 13 Nm ? För termostathuset: 10 Nm. Någon som vet en bra länk för att hitta denna info ? |
|
|
Hej Återkoppla gärna här vilken motortemp du får efter byte av termostat. Jag funderar på om min är dålig. Körde visserligen en korg runda nu och kom då upp i ca 73 grader. Anders |
|
| Förmodar att du redan bytt men iaf kolla i min rep bok o det va korrekta siffror! | |
|
Tackar. Jag har provkört. Har bytt huvudtermostat, vattenpump, drivrem, spännhjul, drivhjul och rem. Ligger runt 91-92 grader nu. Testade båda termostaterna innan och som jag skrev ovan, så var den gamla dålig, den öppnade för tidigt. Så du bör nog byta din om du har en drifttemp på 73 grader. Men jag skulle först byta EGR-termostaten och se hur det blir, den är väldigt lätt att byta. Min kärra har gått 25.000 mil precis. Vattenpumpen var på G, det var lite glapp i lagret, så skall man göra detta jobbet att byta huvudtermostaten så hade jag rekommenderat att ta pumpen på samma gång. |
|
|
Hej o tack för återkopplingnen Nu har jag N57 motorn så om jag förstått rätt finns bara en termostat? Den verkar dock inte så svår att byta om man ser på lite bilder/klipp på nätet. Hur lång tid tar det nå drift temp? Min bil har gått snart 11000mil så vattenpumpen bör hålla ett tag till. Anders |
|
|
Har nu kört ytterligare en lite längre runda och kommer nu upp i 83 grader, vilket verkar något bättre... Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.