|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hittade en annons om en CD-växlare som tidigare suttit i en 540 -94, dvs E34. Tänkte att den kanske kunde passa i min 740 -95 (E38) och ringde således BMW's huvudkontor och frågade om växlaren i fråga skulle passa en E38. Fick till svar att "givetvis skall den passa, de använder samma växlare i alla modeller...". Bra, tänkte jag och köpte växlaren i annonsen. Var in till BMW i Uppsala och beställde styrkablage. Jag var noga att även här konstatera om det var OK med en 5:ans växlare i min 7-serie och fick även här svaret "javisst...det tror jag". Skulle hämta kabeln som hade kommit idag och jag ser direkt att kabeln INTE passar min växlare. Snubben börjar söka runt i sin dator och kommer fram till att "oj, tydligen har 7-serien en egen variant av växlare..." Blir så irriterad på dessa BMW-verkstäder som ena dagen säger en sak och nästa dag något helt annat! Jaja, den som är intresserad av en CD-växlare passade sin bil är välkommen att höra av sig till mig. Växlaren finns under "Delar säljes".. Irriterande.... //Rallegol | |
mr.. |
Jag vet,jag hänger med vad du menar ,man blir så trött. De hade inte varit fel med lite riktig personal på bmw. (jag tror att ditt medelande kommer att raderas snart för att de inte passar forumet) |
|
Ralle: Tycker inte du kan anklaga BMW för att när de tillhandahåller dig en information att ha dålig kompentens. Du köper en billig begagnad CDväxlare till en annan bil och blir sen sur för att det inte funkar och skyller på BMW. Med ett artno på växlaren går det att kontrollera hurvida det passar eller inte med datorn. Alla anställda på BMW har inte enskilda sakkunskaper och sysslar inte med förmedling av beggade cdväxlare! Asken |
|
|
Nu håller jag inte med alls. Om personen ifråga på BMW inte vet, då får han/hon ju säga det och inte bara chansa och påstå att det fungerar. Vet man inte, så antingen kollar man med någon som vet eller så förklarar man för kunden att man inte vet. Vanlig enkel hyfs, speciellt om kunden inte har någon anledning att tvivla på personen ifråga. Jag menar, det handlar om BMW-personal som ger information om BMW's egna produkter, om man inte kan lita på vad dom säger, vad kan man då lita på? /Mvh |
|
|
Asken...det här har inte med förmedling av beggade prylar att göra. Jag tycker att BMW personal SKA ha koll på vad som sitter i deras bilar och vad som passar! Om inte de vet, VEM vet? När en kund frågar om någonting beträffande DERAS bilar och DERAS utrustning så är det enligt min åsikt deras skyldighet att ta reda på det och inte bara tro något. Jag litade ju blint på BMW-expertisens svar...trodde ju att han visste vad han pratade om. //Rallegol |
|
|
Håller med dig ralle, nu är askan ute och reser. Man måste ju kunna vända sig till bmw med frågor om utrustning, vem ska man`annars vända sig till? Alla kanske inte sitter hemma på en hög cd rom skivor med verkstadsinformation. Är bmw proffsiga så ska de ju kolla upp det innan de ger besked, verkar inte som de har gjort det denna gången, det slår de ju snabbt på datan, det gör i varje fall min bmw verkstad, om jag frågar något. |
|
|
Jag vet inte men kolla om du inte bara kan löda om kontackten på kabeln för det brukar bara vara det som skiljer enkelt om det funkar. Så slipper du köpa ännu en växlare. Sedan vill jag bara säga att på BMW i Sundsvall där får man service. Spelar ingen roll hur dumma frågor man en kommer med så ringer dom upp lite senare med svaret. Och det dom inte vet ja det säger dom. Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
|
Har också tänkt den tanken...att bara löda om kontakten alltså, men hur får man tag på pin-konfigureringen etc. på växlaren respektive försärkaren?? //Rallegol |
|
|
Håller med dig Ralle. Även om dom nu inte hade med ditt köp av cd-växlare att göra så skall dom som service kunna ge rätt info om deras delar och bilar. Kan man inte ge rätt info är det bättre man säger det i så fall än att man ger fel info. Har tyvärr oxå råkat ut för att ha fått fel delar + annan felaktigt info vid köp av reservdelar. Tycker Askens resonemang var väldigt dåligt. |
|
|
Utan att försvara varken den ena eller den andra: Det är fullt möjligt att typ/modell av t.ex CD-växlare byts under en viss bilmodells livslängd. Man kan även byta t.ex typ av kontakt/kablage/styrning på en och samma hårdvara. En hel del av elektronik och annat uppgraderades t.ex efter -99 i E39, varvid vissa pryttlar från ex. vis en -97 inte funkar i en -00. Dock kan grunkan för ögat se likadan ut, passa rent mekaniskt osv. Elände? Javisst! FP |
|
|
mr: Varför skulle Ralles inlägg inte platsa på forumet? Mvh Tomas 735iA -88 |
|
mr.. |
TILL TOMAS!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag skrev ett meddelande om bmw på möndalsvägen att jag blev väldigt missnöjd med dom.Jag va inte grov eller otrevlig i de meddelandet men de raderades av någon troligen av personalen på forumet. De raderades på 3tim... |
|
Till ralle7 Börja med att kolla färgerna på kablarna är det samma men olika kontackter, Så är det nog bara att flytta om dom Men jag lovar [inget] annars kan man kolla med en radio mekare dom brukar ha eller kan få fram cheman på det mesta dom kan nog göra om kabeln åt dig för en billig peng. Hoppas att det går bra Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
|
Dr.Glimmer... Tack för svaret. Jag har fått ett par köpare på min fellöpta växlare redan, så jag tror att jag kränger den ändå. Har även lyckats få tag i en äkta 7-serie-växlare, så jag hoppas allt löser sig med musik i min bil till slut trots allt. :) //Rallegol... Ps. Del Piero kvitterade till 2-2 åt sitt Juventus i den 95:e minuten mot Parma idag...GRANDE JUVE! (För er som bryr er....) |
|
| Asken; BMW kunde ju faktiskt ha kläckt ur sig att de inte hade en susning. | |
|
Ralle7! Har själv råkat ut för svävande svar på samma verkstad(känns inte så förtroendeingivande...). Jag ser att du har en 740 -95, hoppas du har kollat oljepumpen... PEPE |
|
|
Har inte kollat pumpen ännu. Det verkar vara ett mycket komplicerat och tidskrävande arbete...och jag har dessutom nyss gjort en oljeservice, så jag vill inte byta ut den oljan direkt....... //Rallegol |
|
|
Mannen jag snackade med på BMW Förenade Bil här i Malmö(drottningtorget) verkade inte ha någon vidare koll på sina saker heller. Blev väldigt besviken då han varken verkade service-minded eller kunnig. Kan förstå att man inte kan ha hela reservdelskatalogen i huvudet, men hade ändå förväntat mig ett lite mer proffesionellt bemötande, vilket jag fått tidigare på exempelvis Bilpartner(SAAB) och Bilia(Volvo). När jag senare åkte till Need For Speed för en andra koll var det andra bullar: Utmärkt service och kunnandet var det inget fel på heller! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Provisorisk bild på min bil: Länk |
|
| nofx16, du ska vägra den gamle trötte med en halv snusburk under läppen, bara att vända i dörren om han står där. Däremot är där en rödlätt, smal kille som verkligen är intresserad av dina problem och som dessutom har mer än ett gram innanför pannbenet och kan se vissa samband i etk:n! | |
| Stente: Jag blev betjänad av något mellanting tydligen: en medelålders smal gråhårig man. Inget snus. Ska i vart fall se upp för han du beskrev :-D | |
|
Ralle7! Så där tänkte jag oxå, innan det var för sent... Att kolla pumpen är enkelt! Skruva loss lilla tråget(skruvmaskin underlättar) Innanför sitter pumpen med en bult och två muttrar(förhoppningsvis...) PEPE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.