|
|
|
|---|---|
|
Hej Ska byta bakdäck på sommarfälgarna. Överväger icke RFT av olika anledningar. Kan man mixa dvs ha RFT fram men vanliga bak? Borde inte ha nån betydelse. Ska även köpa 4 st nya dubbade vinterdäck och även där gå från RFT till icke RFT. Ska i samma veva köpa ett Mobility kit ifall man får punka. | |
|
Blanda ALDRIG vanliga och RFT-däck! Det ger bilen farliga egenskaper när den pressas till gränsen för vad däcken klarar av greppmässigt! Både BMW och däckbranschen säger att man aldrig får blanda RFT/vanliga däck på samma bil... Att byta ut RFT mot vanliga däck på alla hjul är däremot inga problem, tvärtom får du en bättre bil på alla punkter utom att vanliga däck inte går att köra en kortare sträcka om du får punktering. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok! Tack för bra info! Då får det bli 4 nya sommardäck mao..! | |
| Utöver vad Johan B redan nämnt så är BMW i allmänhet väldigt känsliga för att blanda olika däck, även mellan axlarna. Sedan gissar jag att du har xdrve då du postat i X-fourmet, och då bör du tänka på att inte blanda hjul med alltför olika omkrets, typ slitna framdäck och nya bakdäck. | |
|
Hej igen Kollade på pappret jag fick från däckförvaringsfirman i höstas ang sommardäcken. Det är alltså RFT Bridgestone. HF - 5,3mm VF - 6,8mm HB - 3,5mm VB- 3,3mm Det känns ju inte som förra ägaren har bytt alla samtidigt? Om jag byter bakdäcken till nya RFT, skulle det vara mindre bra då framhjulen inte är helt nya? Sen skiljer det en del mellan framhjulen, vad det nu kan bero på. Kan ju vara felmätt oxå. |
|
|
Skillnaden mellan nya bak och de du har fram är i mina ögon ok, tillräckligt litet. Jag skulle definitivt kolla upp varför ena framdäcket är mer slitet än det andra, och åtgärda ev fel. |
|
|
Ok blir kanske nya RFT bak då Att köra ett good year Eagle F1 bak mot bridgestone fram kan väl inte spela någon roll ? Vad kan det beror på att de slits olika? Ska byta länkarmar senare i vår. |
|
|
Är inte helt osannolikt att du har en aningen skev framvagnsinställning som ger dig ett extra slitage på gummit. Har du otur räcker det med en lite vårdslös trottoarkants-körning iom att det är höger fram... för att få inställningen att rucka på sig. Om du ska byta länkarmar i vår så är det ju en ypperlig anledning att kontrollera hjulinställningen efteråt. Köp inga nya däck innan anledningen till slitaget är kollat är mitt tips. |
|
|
fyrhjulsinställning ligger i planen :) men kan hända att nya bakhjul åker på innan. Skulle det vara sämre? |
|
|
Lite off-topic, på en RWD-bil med olika dimension bak/fram så kan man ju inte byta plats på fram/bak-däck för att få lite jämnare slitage. Så det är ju nästan omöjligt att slita ut framdäcken tills det är tid att byta ut bakdäcken. Har även läst rekommendationer om att inte mixa olika däck fram och bak, inte bara typ utan även mixa olika olika märken och däckmodell. En däckmodell säljs ju inte jättelänge, så det kan ju vara svårt hitta nya däck som är av samma modell som redan sitter på bilen. Hur resonerar ni där, är det ok att byta däck på en axel till ett däck som är liknande (hur man nu avgör det) det som sitter på andra axeln - eller byta alla däck oavsett om de är slita eller ej? |
|
|
Det känns väl inte som en stor grej att kassera framdäck som har 1 mm mer kvar? Jag har i dagarna hämtat hem mina nya sommardäck till X1an från monteringen. De gamla bakdäcken, 255-19, var 4,5 mm (för lite mönster för att montera på våren tycker jag) medans framdäcken, 225or, var väl 5,5... då blev det 4 nya. Man får ju även räkna på tiden och strulet med att byta 2 däck i taget och kanske mitt i säsongen. /Jonas |
|
|
1mm? 2-3 mm Ska man byta däck med 5-7 mm kvar tycker du? De är ju nästan nya |
|
|
Vissa däck har ca 8mm mönsterdjup som nya...3mm är nog en bra/rimlig säkerhetsgräns för byte, tycker jag i alla fall... Blanda INTE däckmodeller på bilen, en modern BMW är väldigt känslig för olika däck - risken är mycket stor att du får en oharmonisk bil med konstig väghållning! Det finns många trådar här där folk har blandat olika däck och fått slingrig väghållning, som försvunnit direkt när man bytt så att det är samma däck runt om. Däremot går det utmärkt att lägga på vanliga däck - vanliga däck är mycket bättre på ALLT utom att de inte går att köra en kortare sträcka vid ev. punktering. Komplettera med reservhjul om det finns plats eller en liten kompressor och "punkteringsgegga" - finns hos BMW och kallas M-mobility kit, finns även andra liknande produkter; t ex. har Continental en sådan pump/gegga. Priset för kompressorn tjänar du in mångfalt då vanliga däck är billigare att köpa än RFT och dessutom håller de längre och rullar lättare = lägre förbrukning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gustaf: Och jag ger dej hälften rätt. Jag har också haft en 130. På den skiljde det 3 mm mellan fram och bak när det var dags för byte. 2 mm bak, 5 fram. På bruksbilen, som rullar i alla väder, kör jag inte med däck under 4 mm. Jag har fått vattenplaning i 100 km/h, det är det läskigaste jag varit med om. I mitt nuvarande exempel började bakdäcken bli dåliga (4,5) mm och eftersom det inte är nån prestandabil är slitningen mer jämn och då rök alla... Incitamenten ökade också då det gav mej möjligheten att byta bort RFT. Men visst, däck som har 5mm kvar har jag inget emot att lägga på tippen... däck är billigt. /Jonas |
|
|
en sak till, Vore jag du skulle jag köpa 4 nya icke RFT och kränga iväg framdäcken billigt på blocket. /Jonas |
|
|
Johan, Är det ok att köra ett annat fabrikat på RFT däcken bak? När du skriver olika däck menar du RFT med icke RFT eller olika fabrikat. |
|
|
Då blir det ju olika fram och bak... Blanda inte RFT med vanliga. Blanda inte olika RFT. Blanda inte olika icke RFT. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag menar både och! Blanda inte RFT och vanliga och blanda inte olika fabrikat/modeller. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok check på den nu då Tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.