AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.690

BMW premium selection..?

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Vad har ni för Erfarenheter av dessa bilar...beg bil som är "premium selection".

Min senaste erfarenhet är att garantin är ok(täcker dock inte mjukvara). Bra mycket bättre än solid försäkring osv.

Men det kan finnas hur många fel som helst på dessa bilar. Kvalitetskontrollen är obefintlig. Dom bara polerar och skickar ut bilen i hallen och hoppas på att den nya ägaren inte bryr sig.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är precis samma begagnade bilar som allting annat. Att det skulle vara "särskilt utvalda" bilar som det stod i marknadsföringen i början stämmer inte alls längre. Merparten av bilarna är dessutom antingen hyrbilar eller importerade bilar från BMW Tyskland.

-------
//Lövet
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
@andreas_lofgren har nog tyvärr rätt i det han skriver. Den positiva erfarenheten med PS för min del var att dom fick stå för en service (inom 2år/4000mil) på 9395 kr som ingick i samband med att jag finansierade bilen genom BMW finans.

// Jonas
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det är låter bättre än vad de är.
Har den gått under ett visst antal mil och inte är äldre än ett visst antal år så så blir det automatiskt en "PS-bil"
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Japp fri service i 2 år samt om man lånar 50k samt 1års garanti är fördelarna. Marknadsföringen att dom skulle kontrollera bilarna något speciellt är falsk.
Hittat 10 fel på min hittills. Dock har inte bmw knorrat utan försökt fixa det som varit.

bm
185
bmwping
535xd GT -15
Bumpar och lånar tråden...

Hur är processen för att nyttja BPS garantin?

Jag har hittat några fel och lokala BMW verkstaden(inte samma som handlaren där jag köpte bilen) har felsökt och konstaterat vad det är som ska bytas. Jag slapp betala för felsökningen så det borde vara en indikation på att de tar på sig ansvaret.
- Ska reparationerna/kostnaden godkännas centralt på något sätt innan felen åtgärdas?
- Kommer verkstaden kontakta mig för att boka tid, eller är det jag som ska ligga på och boka upp tid (men jag vill inte göra något om det inte är helt klart att det går på garantin).
- Behöver jag kommunicera med bilhandlaren jag köpt av på något sätt, eller räcker det med auktoriserade verkstaden jag besökt?

Någon som kan bringa klarhet åt mig?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Varför inte fråga BMW-handlaren till att börja med?

MVH Christofer
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Utan att veta någonting egentligen så tror jag att ev reparationer görs av verkstad där du köpt bilen. Verkstaden du råkat boka felskning hos har ju du ingen finansilell relation till, utom att du ev ska betala för deras felsökning. Om jag förstått rätt är det upp till varje handlare att välja ut vilka bilar som blir PS. Det är inte någon central garanti från BMW Sverige/BMWnorden. Bara för att det står BMW på skyltarna är det inte samma bolag närmast bakom.

En analogi: Köper du sur mjölk på ICA i stad A kan du inte byta den mot färsk mjölk på ICA i stad B. Det är fristående ICA-handlare.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
bm
185
bmwping
535xd GT -15
@325cabrio
BMW Premium Selection garantin är vad jag förstår återförsäkrad i if, och på så sätt sprids risken mellan fordonen som omfattas och det hanteras mellan alla auktoriserade verkstäder och handlare. Det går alltså att använda annan verkstad än handlarens. Även för den fria servicen kopplad till PS går det ju att använda annan verkstad, jag gjorde det nyligen. Verkstaden ser då i ett gemensamt datorsystem att bilen omfattas av fri service en viss tid och visst antal mil. På samma sätt med garantin där de kan se hur länge den gäller - de frågade mig på telefon om jag kört mer än 2000 mil från köpet, och det hade jag inte.

Min fråga är mer hur processen går till mellan alla parterna.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag fick ett fel på en bil som hade PS garanti. Lämnade bara in den hos min lokala bmw handlare som felsökte, samt bokade tid för verkstad nån vecka efter.

Har köpt en PS bil vid ett tillfälle som strulade lite. Man får ju ett papper som intygar garantin vid köpet, ha inte bort det. Visar du det ska det inte innebära några kostnader men vad det verkar så kan de inte se garantin via datorn. Därav pappret.,,
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Har pratat med dem nu och så här verkar det gå till:
1. Kund vänder sig till valfri aukt verkstad för felsökning vid problem
2. verkstad gör felsökning och identifierar felet
3. verskstad kontaktar BMW PS som godkännder åtgärd (verkstaden ser att det är PS i datorn)
4. verkstad kontaktar kund för tidsbokning
5. verkstad fixar problemet på överenskommen tid
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.