|
|
|
|---|---|
| Jag kör en BMW 118d -05 sedan ett år tillbaka. Jag började plugga i somras och har därmed blivit mer sparsam och kör inte lika många eller långa resor längre, utan kör sällan utanför stadens gränser. Detta gör att motorn ganska sällan blir helt genomvarm (kör i snitt 5km resor) och därför har jag börjat oroa mig lite för hur detta påverkar partikelfiltret. De enda långa resorna jag gör är till farsan 50 mil iväg men det blir mer sällan pga att tiden inte räcker till. Bör jag kika på en bensinare i stället? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Se till att köra en längre sträcka då och då så den blir riktigt varm. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Oj 5km resor. Då behöver du verkligen precis som Hasso skriver ut o köra en längre sträcka då o då. Vet ju inte hur ofta Iofs du kör dessa korta sträckor. Ju mer ju sämre. Bilen måste upp i minst 75 graders kylvätsketemp och 240 graders avgastemp för att kunna utföra en regenerering. | |
|
Tack för svar! Tyvärr har jag ingen aning hur var kylvätskan blir under färd, då det inte finns någon temperaturmätare i instrumentpanelen... Men ut och köra ett par mil har jag försökt göra ett par gånger i månaden så det känns som att den blir riktigt genomvarm. Hade varit skönt att kunna behålla bilen. Den går ju sjukt billigt och bra! Det står i datorn att partikelfiltret ska servas i december detta året. Betyder det att det ska bytas? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hur många mil har bilen rullat ?. BMW brukar ha en inprogrammerad "livslängd" på ca 25000 mil på partikelfiltret, med man kan i princip låtsas byta detta med datorn genom regga ett byte och rensa adaptionsvärdena. Man får göra se efter att man plockad ned och rengjort partikelfiltret istället för att byta. Man kan även koppla in sig med en dator som kör regenereringen på plats efter att bilen kört upp till rätt temp innan. (lite olika förfarande beroende på bilmärke) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| 22 000 mil har den gått så det är väl inte riktigt dags än då. Bör väl inte vara astronomiska summor att rengöra filtret så länge man inte åker till Bmw? | |
|
Jag kan - som andra på detta forum - starkt rekommendera Carly-appen. För cirka 1,5 månad sedan fick jag meddelandet "Particle filter failure" på min BMW 530d -06 (har gått cirka 26 000 mil och partikel byttes för cirka 4000 mil sedan, enligt uppgift från tidigare ägare). För att göra en lång historia kort. På rekommendation från detta forum köpte jag Carly-appen till min iPhone, alla tilläggsfunktioner som man köper inne i appen och Carlys WiFi-adapter som man sätter in i bilens datauttag. Kostnad: under 1000 kr inkl frakt fr Tyskland. Med hjälp av den kunde jag konstatera att min bil sannolikt inte har regenererat partikelfiltret som den ska. I snitt hade den regenererat var 84:e mil och jag kör mest korta körningar (15-20 min). Sot/ask-nivåerna var fortfarande höga trots hjälp på verkstad att "nöd-regenerera" så att felmeddelandet försvann (det var innan jag hade fått leveransen från Carly). Med app:en kan jag nu i realtid hålla koll på filtrers status och manuellt begära regenerering. Det fungerar utmärkt. Har fått köra den flera gånger på rad för att få ner sot/ask-nivåerna, så jag antar att det fanns mycket oförbränt i filtret. Detta gör jag under långkörningar så att den aktuella regenereringen säkert hinner gå klart. Tempen på filtret når cirka 630 grader som högst och tempen på kylarvattnet cirka 93 grader som högst. Kylarvattnet måste hålla minst 75 grader för att regenereringsomgången ska starta. Allt detta kan jag följa i realtid i appen. Vet inte om det är skadligt att regenerera med täta intervall, men jag testar tills värdena håller sig kvar på acceptabla nivåer. Motorn blir piggare efter varje regenerering. |
|
| Det där låter ju riktigt användbart! Carly låter som en klockren investering :) | |
| Ja, jag är extremt nöjd. Ett mycket fint hjälpmedel. Det finns mängder av funtioner. Är tydligen också bakåtkompatibel till årsmodell -95 (om man köper till en adapter som fungerar mot den äldre sortens datauttag; kostade ca 100 kr) och fungerar med alla BMW-modeller. Dessutom har jag förstått det som att den även konstant uppdateras för nya årsmodeller. | |
|
Jag kan också för alla iPhone-användare säga att det var lite lurigt att lyckas köpa tilläggsfunktionerna inne i appen. Jag fick först meddelandet att min bil inte stödde den aktuella funktionen, men det var fel. Kruxet är att bilen är ansluten till Carlys WiFi när man använder appen, men när man gör köp inne i appen måste man koppla upp sig mot internet istället, men ha appen igång i bakggrunden. Du får inte starta om den. Då får du felmeddelandet. I vart fall var det så för mig. Så gör såhär: - Var uppkopplad mot Carly WiFi och din bil så att du får data. - Välj det aktuella tillägget du vill köpa. - Tryck på "Home"-knappen, gå till inställningar, koppla bort Carly Wifi och fixa en Internetuppkoppling. - Dubbelklicka på "Home"-knappen och bläddra fram till det aktiva Carlyprogrammet. - Välj att köpa tillägget. - "Home" igen och starta Carly WiFi igen. Dubbelklick på "Home" och bläddra tillbaka till Carly. Trixet är alltså - tror jag - att hela tiden ha Carlyprogrammet/CarlyAppen igång i bakgrunden när man handlar tillägg. Lägger till detta eftersom jag höll på att få spel innan jag fick det att funka |
|
| Använder carly appen ELM 327 läsare eller måste man köpa en speciell 16 polig kontakt och använda? | |
| Jag köpte Carlys egna adapter, så jag vet ej om det fungerar med en annan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.