AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.153

Funderar på att montera stänkskydd på f11

Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Tjena!
Jag är lite i valet och kvalet om jag ska montera stänkskydd på min nya 520d xDrive.
Har ca 350m grusväg upp till huset och bilen blir helt rappad på sidorna så fort jag kör hemifrån. Särskilt som vädret har varit här nu i västra värmland i 37(?)veckor ungefär..
Någon här som har monterat själv? fäster man dem i klips? måste man borra några nya hål i innerskärmar osv?
Det som får mig att tveka på om jag ska ha dem är ju såklart utseendet. Men det kanske är lättvindigt att plocka av dem sommartid? Bilen är dessutom mineralvit så dem syns ju väldigt väl, precis som lervälling också gör på sidorna iofs.
Har försökt leta efter bilder på någon vit f11 med vitlackerade stänkskydd då det också är ett alternativ men inte lyckats hitta någon.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Hej, jag har haft och har stänkskydd på båda våra f11or ifrån att de var nya. Nu har jag MPaket och det är nästan viktigare på den då tröskeln smyger in vid framhjulet. Tycker faktiskt det ser fräckt ut med skydd. Här är några bilder på min förra f11. Länk

Tycker däremot du ska passa dig för vita då det ger ett väldigt klumpigt intryck. Bmw är svarta, så det blir att måla eller köpa tredje part.

Edit: Denna har du ju sett live inser jag nu :-)
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Tack, danielb. Det ser ju faktiskt inte alls illa ut på dina bilder. Värre på bilderna jag sett ifrån bilhallar.
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Ja den har jag sett live och jag la ärligt talat inte ens märke till stänkskydden när jag snurrade runt den inne på Autowåx. ;)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
De passar även M-sport. Monterade på min en vecka
efter att jag hämtat den. Svarta ska de vara. Ångrar
aldrig detta.

Mvh Jonas B
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Jag har ca 1km grusväg in till huset så det första jag gjorde var att montera stänkskydd och är jättenöjd. Finns också några "hyllor" som samlar grus, damm, fukt och salt. De är valsen i framskärmarna, fästet där bromsslang/bromsrör möts samt innanför bakre innerskärmen och fram mot bakdörren. Även främre övre länkarmarna är bra på att samla mycket grus om man är dålig på att spola hjulhusen noga vid tvätt.

Det enda i håltagning (vad jag minns) jag behövde göra var i innerskärmen fram för de små pluggen med centerpinne. Passformen är riktigt bra.

Btw, dra inte bort den röda skyddsfilmen över klisterremsan förrän du tillpassat stänkskyddet du monterar på bilen.

// Jonas

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Jag monterade på min F10 i somras, behövde inte ta upp några hål alls. Alla delar du behöver kommer med i förpackningarna. Det som va jobbigast att få dit var plastniten, jag fick trycka dit dem 1/10mm för 1/10 mm med plattång.
Tycker att det gör viss skillnad på hur mycket skit det hamnar på sidorna av bilen, men inte gigantisk. Jag köpte dem främst för att slippa grussprut på trösklarna från framhjulen, men tycker att framskärmen kunde gå ner lite till, nu kommer det ändå en del sprut på trösklarna.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Man ska inte tro att bilen blir "ren" för att man har stänkskydd, F11 måste vara den värsta skitsamlaren av alla bilar, räcker att ta en sväng så är baken helt svart på vintern.
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Tack för bra tips, JcN. Ska absolut tänka på detta när jag gör fredagstvätten ikväll. :)
Och tack till er, jsn och danielb. Kommer absolut montera själv nu.
ju
164
juha01
F10 -15
Jag monterade på min -15 f10 M-paket, men vågade inte borra det översta hålet då jag inte vet om den bara går genom innerskärmen eller även plåten. Någon som borrat och som vet?
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Har ni bra tips på var man kan få tag i dessa eller det är bara hos BMW som gäller?
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Schmiedmann säljer också BMW original, några kronor dyrare än hos min BMW verkstad.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Köpte mina på BMW.
Jag borrade inte utan lät översta hålet vara, inga problem hittills iaf.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
@Juha01: Jag tog lös innerskärmen just för att kontrollera detta när jag monterade. Det är luft bakom den plastförstärkta delen utav innerskärmen. Du borrar inte i plåten. Iaf är det så på min F11 ej M-sport men kan inte tänka det ska vara annorlunda på din.

// Jonas

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Vad jag har förstått så ska det "inte gå" att montera stänkskydden på en M-Sport enligt BMW, men med en liten modifikation så går det. Nu fick jag mina monterade när jag hämtade bilen så jag vet inte exakt vad denna modifikation består av.
ju
164
juha01
F10 -15
Det passar helt utan modifiering även på M-paket även fast det står så i bmw,s dokument.
ju
164
juha01
F10 -15
Tack JcN för svaret! Har svårt att tro att framskärmen på en med eller utan M-paketet skulle skilja sig åt. Någon som har borrat i en med M-paket?
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Varför borra? Det funkar utmärkt utan att borra, lämna bara det översta hålet opluggat.
ju
164
juha01
F10 -15
Har upplevt med tiden att det kan samlas skit där i kallt väder som expanderar och glipar så att ett mellanrum bildas högst upp och som får grus att samla sig där. Jag har dock satt en platsfilm innan jag monterade stänklapparna just pga risken med grus som skaver.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.