|
|
|
|---|---|
|
Ja, nu är det ju så, att jag arbetar hos BMW:s värsta konkurrent, MERCEDES-BENZ! Jag kör ju givetvis Mercedes, MEN, den gick sönder, efter 4.900 mil....för 52.000:-! Jag måste ju försvara bilen, W204 Avantgarde facelift, SVINSNYGG! Mycket snyggare än BMW F30, och oerhört fin på vägen, oerhört bränslesnål, och VÄLUTRUSTAD samt TYST! Knäpptyst som i graven, jämfört med F30! Dock har jag fått nog av trasiga bilar, jag börjar bli gammal och värdesätter bilar det endast händer mekaniska saker med, om man har otur...Detta kan man, trots min digert utrustade verkstad, lämna BORT! Jag har provkört o tittat otaliga gånger, på både Mercedes o BMW, och inte varit nöjd, och eftersom vi köpte en fabriksny Volvo C70 2,5T Summum 2011, som nu gått 5000 mil, UTAN ETT ENDA FEL! så föll valet på en fint utrustad Volvo S80 2,5T 210PS Momentum, med en ägare o original avtagbar krok! Electric silver över anthracit komfortläder, med reliefmönster på sittdynorna, ABL BiXenon o lagom utrustning! Inte för mycket skit som bara går sönder... Jag är nu en riktig FARBROR! Med sportmössa och beiga kläder, som man kan skratta åt!!! MEN, en eloge till Volvo, man åker som en GUD i dessa stolar, och lädret är av ytterst god BMW-kvalitet som det var hos BMW 1985! Då det handsyddes! Jag tror inte det går att sitta ned en Volvo-stol! Jag får samma känsla för denna bil som jag fick för alla de otaliga, (27 stycken) E32 jag haft! Bilen är REJÄL, sitter ihop, är bygd delvis av aluminium och komposit, rostar INTE ALLS i kaross, oavsett skötsel, är snygg som fan i mina ögon, designad av Steve Mattin, byggd på samma bottenplatta EUCD som Ford/Jaguar/Land Rover mfl. Mao. True Blue British i design! Jag bestämde mig för den efter att ha tittat på otaliga avsnitt av Midsomer Murders.... Nästa bil kan i så fall bli en Jaguar XF......R! BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. | |
|
Volvo har knappat in helt enkelt. Inget konstigt med det. Synd bara att de fokuserar så mycket på downsizing. Tråkigt. |
|
|
Kul att du fortfarande är aktiv här Kraftwerk :) Har du inga BMW kvar alls längre?? |
|
|
Eftersom man bara lever 1 gång, så är det ju kul att prova på lite olika bilmärken. Jaguar har jag haft 2 ggr....Snygga o roliga att köra o synas i....men kvaliten var i Opelklass...dvs rutten. Ångrar dock ingenting...jag har nu fått jaguar ur systemet....BMW, MB o Volvo är nog det bästa man kan äga om man inte gillar sushi Izzy |
|
| @izzy..Opel-kvalitet?? Du har inte ägt nån Opel va? Visst, inredningskvalitet var det si o så med, förutom stolstyget "höll en evighet"..en Omega, med 6-cylindrig motor, gick minst lika tyst som samtida BMW, jag vet, har ägt många..av varje!! | |
| @izzy..Opel-kvalitet?? Du har inte ägt nån Opel va? Visst, inredningskvalitet var det si o så med, förutom stolstyget "höll en evighet"..en Omega, med 6-cylindrig motor, gick minst lika tyst som samtida BMW, jag vet, har ägt många..av varje!! | |
|
Jag har haft en Insignia och kan jämföra med de 2 E91or jag ägt. BMW är inte ett dugg bättre på inredningskvalitet. ------- //Lövet |
|
|
Jodå, jag har ägt en 6-cylindrig opel med...innan den till slut blev kroniskt 5-cylindrig förståss. Det var min första och sista opel....och måhända har både Jaguar och Opel höjt sin kvalitet....Men med de erfarenheter jag har så kommer jag inte pynta för ytterligare en av dessa märken för att undersöka om kvaliteten är bättre idag. När det gäller kvalitetsbilar, så finns det även MB, volvo, audi, VW...och japanska bilar håller också god kvalitet Izzy |
|
|
Sannerligen erbjuder japanerna kvalitet - en fönsterhissknapp som är totalt lös och sladdrig (som om den snart ska ramla sönder) redan från fabriken och som sedan förblir exakt lika lös och sladdrig (som om den snart ska ramla sönder) i tio år utan minsta fel - det ÄR faktiskt kvalitet. :) Men det är inte upplevd kvalitet. |
|
|
Jag körde mkt Saab på 80-talet och tyckte de var fantastiska....köpte i samma veva en opel commodore....den var skön till en början....men precis allt ...då menar jag allt...gick sönder...och opeln rostade så det var inte sant....Därefter köpte jag lite på impuls min första BMW...en 320 från 87 med nästan 20.000 mil på mätaren....Kvalit'en var helt överlägsen Saab och framförallt Opel....Det var det som fick mig att börja titta på BMW och MB i första hand....även om Volvo nog är i topp oxå. Visst har jag haft ett par dåliga BMWar oxå, bl.a en BMW 735-87a som var helt slut...samt en e39 525 som oxå var ett måndagsexemplar.....men de flesta BMWarna har funkat bra. Izzy |
|
| BMW vs Volvo vs SAAB : Länk | |
|
Saab och BMW kör man! I alla fall de som var riktiga Saabar tom -93. Volvo är tryggt och säkert men inte har man roligt eller är sugen på att ta en sväng! Skulle gärna haft en 900T 16V på infarten. |
|
|
Den här videon säger allt. Izzy |
|
|
Ska det vara roligt ska det vara bakhjulsdrivet. ;) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| @izzy...Commodore? Ja, för inga andra under den epoken rostade ju, eller hade krånglande bränslesystem...end of discussion.. | |
|
Mr P...jo, andra rostade med....SAAB rostade dock ärligt, endast en allvarlig punkt, vilket var de bakre längsgående fjäderbenen t.o.m. årsmodell 1977..... När det gäller Opel, Ford, Alfa,Lancia, Fiat och japanska bilar så vill jag med en dåres envishet hävda att de rostade mer än BMW, Volvo, SAAB och möjligen även MB. Dock rostade alla bilar vid den tiden...fast olika snabbt. Izzy |
|
|
Hej Noel! Nej, nu har jag fokuserat på hemmet och arbetet, och det är inte lika kul som att fokusera på BMW o Mercedes....tyvärr, men det måste göras dock! Jag är givetvis fortfarande intresserad av BMW, och fixar mycket gammalt åt folk som villa ha och behöver... jag har fortfarande ett digert lager av konstiga små BMW-delar på loftet, framförallt E34/32/E3/E9, mm...mestadels skruvar, clips, grillar, strålkastare, inredningsdetaljer etc.. Stereoapparater samt CD-växlare har jag också, och kablage som numer inte går att köpa! Till sommaren kanske jag skaffar något kul, kanske en BMW eller Jaguar, vem vet... Eller så åker jag Volvo utan soltak men med AC, och tycker att det är halvskoj....Den går rätt fint....Man kan ha sportmössa utan att den tar i innertaket, och bilhandskar samt beiga gabardinbyxor med sydda pressveck går ju fortfarande att köpa.... Jag skall även hänga upp en tennisboll i garaget, som tar i vindrutan när man har kört tillräckligt långt in, så man inte repar främre stötfångaren...Detta måste ge ett oräkneligt antal "Farbror-poäng" :-) Något jag däremot ALDRIG kommer att göra under min farbror-period är att lyssna på dansbandsmusik, P4 eller Radio Sörmland... Jag kommer att vara den enda beiga farbrodern i världen, som spelar RAMMSTEIN, KRAFTWERK, GRIMES, ULTRAVOX, etc.. i familjevagnen... Med tanke på hur kraftig Performance-stereon i S80:n är, så kommer nog sportmössan att flyga åt h-vete.... Vänliga och konstiga Volvo-hälsningar... /Unheilig Von Göteborg... (det här är väldigt konstigt....) BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
DanielB: Detta gäller INTE s80:n kan jag säga.... Inte heller svärfars S60...Dessa är heltighta i sin sammansättning, trots mil! Dock gnirkade min 528iA från 1997 betänkligt i inredningen efter 9000 mil... Men å andra sidan är alla BMW efter 1996 och i och med sista E34:an riktigt dåliga i ALLT! Det är vida erkänt... Den sista riktigt FANTASTISKT! bra BMW:n var en E32 7-serie tillverkad 1994! Med vänlig hälsning Volvo, som håller måttet, ganska bra.... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Jag förstår att man måste fokusera på annat ibland :) Volvo gör riktigt bra bilar nuförtiden och de är väldigt sköna att åka. Men du får ta och skaffa dig en e32 att ha i något garage längre fram. E32 och e34 är riktiga kvalitetsbilar. Jag kör faktiskt 7-serie nuförtiden. Men av nyare snitt. 745 e65. Inte samma kvalitet och känsla som en e32, men en riktigt mysig bil med mycket kul utrustning och design som fortfarande känns modern. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.