AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.070

läkande tank

Visa användare
6
Lulle66
520ia-00
Har en 740-99. Den läker under på tanken, går de att typ koppla bort den delen av tanken?? De är ju som 2tankar och de är den bortre som läker.

MH
Hej,

Nej, du kan inte koppla bort den ena halvan. Tanken hänger som en sadelväska över kardan (och avgassystem) och har en förbindelse också i den smala del som löper över kardan. Men det finns också andra komplikationer, som gör att det åtminstone blir väldigt opraktiskt och en väldig massa jobb med att stänga av en halva. Jag antar då att det är den vänstra som läcker?
Är det den högra, går det, kort sagt, inte alls, för där sitter bränslepumpen.

Du skriver att den läcker "under". Menar du att du kan se läckan? Är det en spricka i plåten, eller är det rost?

En spricka skulle tyda på att tankluftningen är paj. Då "arbetar" tankens plåt tills den så småningom spricker av utmattning. Första ful-knepet är i så fall att ta bort tätningen i tanklocket, innan du försöker laga sprickan. Bra rengöring och vinylester bör göra jobbet.

Handlar det om rost, är det bra rengöring och vinylester. Men rosten brukar snarast sätta sig vid upphängngarna i tanksidorna och där är det naturligtvis kinkigare att komma åt. Men det går, enklast om du sänker ned tanken en bit så att du kommer åt.

/Lennart
Visa användare
6
Lulle66
520ia-00
Hej tack för ditt svar, ja de är vänster sida som läcker. Jag laga strax före 2 små Gammla hål. Dom vart täta men då kom de nya istället. Och de är inte rost utan en spricka precis där de är som ett mönster i plåten. Tänker vänta tills de är tomtank, sen laga med kemiskmetall. Du pratar om att lufta tanken? Känns som att de är det som är problemet att de kommer nya sprickor. Lättast att göra de på då? OBS! Jag är en tjej s om grejar och fixar. Så bra förklaring behövs 😂😜. Marie-Heléne

MH
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Varför inte skaffa ny tank istället om du skall behålla bilen?....kolla på ebay om du kan få en billigt i tyskland. Känns lite farligt med bensinläckage.

Izzy
Hej igen,

Det handlar alltså om ett (nästan) standardproblem.

Av miljöskäl luftas tanken via ett kol-filter och via ventil(er) som arbetar i motorrummet när motorn går. Bensinångor från tanken fastnar i filtret men förs tillbaka in i tanken, allteftersom bränslet förbrukas och ersätts av luft som passerar kolfiltret och "vädrar ut" det.

Jag t r o r att det är ventilen/ventilerna som brukar ge upp, så att tanken inte får någon ersättningsluft när bränslet försvinner. Åtminstone inte i tillräckligt snabb takt. Följden blir ett undertryck i tanken och detta suger in den plana delen av tanken, den som har svårast att stå emot undertrycket.

Men sedan, av någon anledning som jag inte känner närmare till, snappar tanken åt sig luft igen. I typfallet upptäcker föraren att det knäpper och slår, när tanken arbetar, men processen kan nog ske tyst också. Alltid pyser det väl in lite luft någonstans, kanske, och kör man inte långa sträckor räcker det kanske för att tanken inte skall väsnas.

Den första "fulingen", som du skall göra, är att ta bort gummipackningen från tanklocket. Då släpps det in tillräckligt med luft för att säkra ventilationen. Egentligen tror jag inte att det spelar någon roll om man gör så istället för att åtgärda på ett korrekt sätt, men man skall vara medveten om att det är en "fuling".

Sen kan du börja laga, helst med tanken tom. Egentligen behöver inte hela tanken vara tom, bara den vänstra halvan. Om bensinen rinner friskt genom sprickorna, behöver inte hela tanken vara tom, för då kan du samla upp den och ev använda senare. Och du har kvar bränsle i den högra halvan att köra igång på efteråt.

Själv blev jag utsatt för en bensinstöld genom att boven slog ett hål i tanken. Det hålet - ganska litet - lagade jag med kemisk metall. Lagningen bör vara tre-fyra år gammal nu och håller fortfarande. Men efteråt har jag läst här i forumet, att det enda, som fungerar långsiktigt, är den produkt jag nämnde i mitt första inlägg, vinylester. Med detta sagt, får du välja själv. :)

Under tiden jag skrev, svarade izzy (?) och tyckte att du borde satsa på en ny tank. Det är ett ganska bökigt jobb att byta tank. Dessutom lite överkurs i detta fall, tycker jag. Har man med utbredda rostskador att göra, är oddsen ganska dåliga för att man skall lyckas långsiktigt, såvida man inte gör en totalrenovering och verkligen letar rätt på och lagar alla rostporer.

Men med en mekanisk skada i frisk plåt är chansen väldigt god att du får till en lyckad lagning som håller länge. Det hade helt klart varit min första åtgärd. (Och den andra hade nog varit att försöka fixa till originalventilationen. :) )

Länk till nämnda ventilationssystem: Länk

/Lennart

EDIT: På 740:n verkar tankluftningen i n t e gå via ventiler i motorrummet. Bara så att du inte letar förgäves.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
På gamla rostopeln kombinerade jag en grov plåtskruv och kemisk metall...
Funkade så länge som motorn höll ihop...dvs några månader

Izzy
Lulle66: Byt nr 10 Länk det är när detta kolfilter är täppt som sprickor uppstår tack vare att det blir undertryck i tanken. Så byter du den så blir du kvitt sprickor och läckage.
Någon kan kanske bringa klarhet:

Liksom på min bil (750 -99) med två tankluftningsventiler under motorhuven, har enligt Realoem 740:n också en sådan. Dock bara en, alltså, och jag kan inte lokalisera den med hjälp av denna skiss.

Men nog tycks den finnas?

Länk

/Lennart
Visa användare
6
Lulle66
520ia-00
Tack för alla svar och tanken är redan bytt en gång. Vilket jag INTE gör nån fler gång,, fy fn vilket jobb. Och nu är läkan beroende på att de blir luft i tanken. För de är inte rost hål. Men hur hittar jag de där filtret och luftningen på bilen? 😬😬. De får bli en fuling som en kallade tills vidare. Men vill göra de andra snart så jag slipper problemet. För tänker ha denna bil tills nån bet bra för den, lr till den ger upp helt😜 Älskar denna BMW ha haft många modeller, men den här är en favorit😉

MH
Hej,

Här är en länk till ett BMW servicemeddelande angående ett annat problem med avluftningen. Man kom så småningom på, att ledningsdragningen inte var optimal.

Detta lär väl inte vara aktuellt i ditt fall, men beskrivningen till hur du hittar kanistern är nog en bra hjälp.

Länk

/Lennart
Innanför innerskärmen i vänster hjulhus finns kolkanistern. Innerskärmen är gjord av plast och går att skruva loss.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.