|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en vän som har en 325 -08 med N53 som går dåligt pga av misfire cylinder 1. Tändspole, stift och spridare bytta, spridare inkodad. Felet kvarstår. Jag har INPA men besitter inte tillräcklig kunskap för att tolka livedatan och komma närmare en lösning. Tacksam för svar. Slangen, är du där ;-) Så här ser felkoden ut: Länk Mvh Ola Min bil: Länk | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Sorry olaO, detta är nog det område jag kan sämst - eller iallafall i samma nivå som min kunskap om dieselmotorer :-) Dessa nya GDI-motorer är inte min starka sida. Och speciellt dessa motorer där lösningen nästan alltid är märkliga defekta tändspolar eller spridare så är det ännu jobbigare att felsöka seriöst. Ni har gjort alla steg som man brukar göra på dessa motorer utan att ens blinka, och även kodat in spridaren (annars var det något jag tänkte föreslå). Men kollar man på freeze frame datan som finns med på bilden så skedde felet på typ tomgång och någorlunda varm motor. Generellt är inte alltid den här cylinderidentifikationen när det gäller misständning inte helt pålitligt. Det är inte alltid man kan lita på att det är cylinder 1 fast felkoden säger det. Jag skulle börjat att kolla med hur cylinder roughness ser ut på de olika cylindrarna (vet det finns i INPA). Här är det intressant att se om det är endast cylinder 1 som sticker ut eller om man kan se att hela bank 1 har lite märkliga värden (och sen råkar det vara cylinder 1 som har värst och går över gränsen och det är bara den cylindern som får en felkod - trots att man har ett generellt problem på en hel bank). För om det är hela bank 1 som har avvikande värden så kan man misstänka att luft/bränsle-blandningen för denna bank inte blir helt rätt eller styrs helt rätt (kanske en syresensor som inte riktigt rapporterar helt rätt). Hade gärna sett även vad fuel trim värdena är. Internt använder BMW additiv, multiplikativ och integrator som värden vill jag minnas. Integratorvärdet ska troligtvis tolkas som typiskt STFT (Short Term Fuel Trim) och troligtvis så säger freeze frame datan i bilden att integratorvärdet för bank 1 när felet uppstod var 8.59%. Det är inget extremt, men ändåså tillräckligt avvikande för att man ska bli intresserad av vad fuel trim värdena är - och speciellt då se skillnaderna mellan de olika bankerna. Sen måste man nog börja systematiskt undersöka under vilka förhållanden som felet uppstår - eller finns någorlunda närvarande. Om det redan finns på tomgång (vilket bilden från INPA föreslår) så kan det blir enklare att felsöka. Nästa steg är att ta reda på om felet finns där hela tiden, eller om det är intermittent. Och om det är intermittent, hur ofta är det intermittent. Och när uppstår felet, är det under en viss period tex motorn värms upp som det bara uppstår och så vidare. |
|
Trevligt med svar! Kollade roughness och där skenar värdet rejält, endast på cyl 1. Felet är konstant. Varm som kall. Nollar man felkoden kommer den tillbaka nästan direkt. Vet du var jag hittar fuel trim värden i INPA. Har även Autocom. Mvh Ola |
|
Ok, men det är bra info att gå vidare på! Glömde skriva det i förra inlägget, men ibland kan "förkolnade" insug och ventiler ställa till det. GDI-motorer är ju notoriska för att efter en tid se för jäkliga ut i insugrör och insugsventiler och orsakar att ventilerna inte håller tätt och andra märkligheter. Byggs ju upp mil efter mil på alla GDI-motorer, vet inte riktigt vad för lösning de tänkt ut här (vi har ju inte längre bränslet som "rengör" detta område). Men detta brukar drabba cylindrar mer jämnt, inte bara en enda cylinder. Vi ska ha i bakhuvudet att misfire definieras generellt av en motorstyrenhet att det inte levereras tillräckligt mycket kraft från en cylinder. Den läser av den repetitiva accelerationen/retardationen på svänghjulet när varje cylinder ger en extra knuff på vevaxeln (om denna knuff uteblir för en cylinder så anses detta vara en misfire). Motorstyrenheten använder generellt sett aldrig knock sensors för misfire-analyserna. Men här låter det som att något går riktigt fel på just cylinder 1. Hmmm, hade varit intressant att se tändningsvågformerna och jämföra olika cylindrar, men det kräver lite väl mycket utrustning. Varierar lite var det ligger under INPA, på min N46-motor låg det under Analog Value 4 (men jag får inte riktigt rätt på detta på just min motor) Men om det är endast cylinder 1 som har skenande roughness så är nog fuel trim värden inte så högt upp på listan över misstänkta. Men det kan nog ändåså vara intressant att se vad för värden man har. |
|
Besöker bilen på måndag och försöker ta några screenshots av detta! På återhörande! Mvh Ola |
|
|
Kompressionsprov kanske? Är det dålig komp. på den cylindern kan du få misständningar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tänkte samma sak som Johan B när jag funderade kring problemet med nedsotade ventiler - men glömde såklart skriva det. Jag hade då någon idé om att något i Valvetronic inte fungerade korrekt för just den cylindern. Men insåg nu att just denna motor inte har någon Valvetronic. Oavsett så är ett kompressionsprov nog ändåså intressant (då det finns andra saker som kan gå fel). |
|
Slangen, detta tog jag ut, kolla bilder nedan. Jag är rookie på att tolka detta men kanske något matnyttigt. Allt jag tittar på har varit inom grönt på staplarna. Admix1: Länk Admix2: Länk Vsblock: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
Svårt egentligen att säga något från ögonblicksbilder - generellt sett så kan man inte använda ögonblicksbilder för felsökning. Man behöver se en längre kontinuerlig sekvens samt ofta används lite snabba gaspådrag för att se hur ett system beter sig. Märkligt att vänster och höger fält i övre raden heter exakt likadant men visar olika värden... Någon ryss har översatt fel, copy&pasta fel verkar det vara... Verkar finnas flera fuel trim värden, svårt att urskilja vad som är vad med denna översättningen. Vi verkar dock ha - additiv - multiplikativ - correction injection (gissar på att det är integrator dvs short term) - adaptionswert trimreglung (kanske BMW-internt som översätts till ovan nämnda värden) - multiplikativ hög last (kanske BMW-internt som översätts till ovan nämnda värden) - multiplikativ låg last (kanske BMW-internt som översätts till ovan nämnda värden) - additiv tomgång (kanske BMW-internt som översätts till ovan nämnda värden) Sen har vi upstream syresensorn (Lambda voltage pre cataly. Bank 1 / Bank 2). Det här är lite klurigt, för dessa fungerar inte som vanliga syresensorer. Dessa nya brukar ofta få en bias voltage (varierar mellan system men vill minnas Bosch ligger på runt 2.6-2.7 volt), men det är faktiskt strömmen som går genom en annan kabel som mäts upp och indikerar om blandningen är mager/fet. Så motorstyrenheten konverterar denna uppmätta ström till någon rolig enhet, i det här fallet verkar det vara spänning. Då brukar man tolka det som att om spänningen är lägre än referensspänning är blandningen fet, är det över så är den mager. Alltså tvärtom jämfört med en vanlig syresensor. Nu kan jag dessa system dåligt och tar allt från huvudet, så kan säkert ha skrivit fel på någon detalj här. Men som jag nämnde innan så tror jag inte det fuel trims är så högt upp på listan över misstänkta. Vi har uppenbarligen en cylinder som konsekvent rapporterar misfire. Kan man höra misständningen? Hör man att den har tappat en stor del av en cylinder? Så jag skulle nog börjat fokusera på den cylindern (och ha de andra cylindrarna som good known references). Om du kan höra att motorn inte går på alla cylindrar, verifiera för säkerhets skull att diagnossystemet gjort en korrekt diagnos genom att göra ett dropout test (koppla loss spridare/tändning en cylinder i taget och den cylinder som ger minst skillnad eller ingen skillnad i motorgång är den man ska fokusera på och förhoppningsvis är det då cylinder 1). Kompression är en mycket intressant sak att mäta upp. Tändningen är den andra. Börja med något enkelt som att kolla hur bra gnista du får. Kolla hur långt den orkar hoppa samt vilken färg den har. Jämför med good known reference om du är osäker. Gör visuell inspektion - finns det några spår att gnistan har hoppat ut från tändspolens förlängning och jordar sig mot toppen istället? Fast du bytte väl tändspolen, och då ingår väl hela röret ända ned till tändstiftet? Då borde man ju kunna utesluta det. Men ändåså värt att göra ovanstående. Vad man sen vill göra krävs oscilloskop och lite kunnande (nästan all felsökning som inte är "fatala" fel kräver detta). Det krävs inga avancerade saker, men det kräver lite träning. Först så skulle jag mätt upp hur styrsignalen till tändspolen ser ut (och om den styrsignalen överhuvudtaget går fram och har bra spänning och jord), även jämföra mot good known reference. Därefter så skulle jag börjat undersöka den så kallade secondary waveform - gör man det rätt så kan man se otroligt mycket från en sådan. Allt ifrån kortslutna eller dåliga tändspolar, mager blandning, fet blandning, misständningar, låg kompression, problem med spridarna etc etc etc. Otroligt kraftfullt! Sen skulle jag tagit oscilloskopet och kollat på spänningen över spridaren. Också otroligt kraftfullt för att se eventuella problem med spridare. Först och främst kan man se om motorstyrenheten överhuvudtaget är kapabel till att driva spridaren korrekt. Man kanske har en trasig drivare i DME eller en dålig kabel till DME - syns direkt på grafen på 3 sekunder. Du kan äve se om den har problem med lidningarna, du kan även se detaljer om en lilla pintlen kärvar eller den sitter lite fast eller liknande. Nu kan jag bara de gamla vanliga hederliga spridarna, kan tyvärr ingenting om hur vågformerna ska se ut på dessa GDI-motorer. Så det är vägen framåt. Kompression, tändning och spridare. |
|
Tackar slangen! Motorn låter som en diesel och är kraftlös. Jag går vidare och återrapporterar såsmåningom. Har lite begränsad tillgång till bilen så det kan ta ett tag. Mvh Ola Min Ola: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.