|
|
|
|---|---|
|
Någon vänlig själ som kan tipsa om byte av dieselfilter på Mazda cx-5? Har googlat som fasen men hittar nada. Innan jag river för mycket: kan man skruva loss filtret och krångla ut det förbi slangar o motor frammåt eller ska man riva plenum med all plast mm. o ta hela filterhus mm. uppåt? Det verkar sitta jäkligt trångt. Jag löser det säkert men tänkte kolla om någon här har gjort det på en sån bil. Jag klipper in en länk till bild.Länk Tack på förhand! Mvh, Zoltan | |
|
Kan ju meddela att jag bytte filtret men det gäller att ha små eller otroligt flexibla händer eftersom det är trångt. Man måste även lossa konsolen som filterhuset / överdelen sitter på för att få ut filter patronen. Biltemas oljefilterverktyg med stålband funkar bra i det trånga utrymmet. Räkna med 2 timmar. Har även använt en vätskesug från biltema för att lufta systemet. Man kan suga ut luften och därmed fylla nyafiltret via luftnippel på bränsleledningens anslutning till pumpen. Kan länka bild om nån undrar. Nästa utmaning blir byte av generatorrem. Tvärstälda motorer är bedrövligt men annars verkar bilen och motorn riktigt trevlig. Kört runt 200mil sedan köp och är helnöjd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.