AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.407

byta olja från 5w 30 till trögare 5 40?

sk
27
skaos
318i touring -03
Nån som fått ner oljeförbrukningen med detta sett. Är det skadligt för motorn?

mika
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Det är inte skadligt om du häller i 5w-40 olja med korrekt klassning som bör vara LL-04.

// Jonas

Edit: Se där ja, då har jag också lärt mig något.
sk
27
skaos
318i touring -03
ok LL- 01 fungerar inte då? har en n42motor e 46 modell. #18i 03. som slukar olja. Läst att en del får ner oljeförbrukningen på detta sätt. Har inga läckage eller fel på vevhusventilation.

mika
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jodå LL01 går alldeles utmärkt!
Johan B kan säkerligen vägleda dig mer ingående med olja. En herre med mycket kompetens när det gäller olja.
sk
27
skaos
318i touring -03
Det ser jag framemot. Fantastiskt forum detta. Vilken hjälp man får fantastiskt.

mika
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
LL-04 fanns inte när din motor byggdes 2003 så det går utmärkt med LL-01 W-40 Shell helix ultra 5W-40 funkar bra och finns oftast till bra pris.
Dock så brukar det gå åt olja när det är fel på vevhusventilationen

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Transocean
Går alldeles utmärkt, ser inga som helst fördelar att köra den gamla motorn med en 5w-30. Dock om den kommer att dra mindre är tveksamt, tror faktiskt inte på det. Men billigare olja är det i alla fall. Jag skulle själv ta ett steg till och köra den med 10w-40 halvsyntet, körde denna olja i min gamla E34 V8 utan problem i 16 000 mil eller så; just p g a stor oljeförbrukning
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Utan att veta exakt vad som orsakar oljeförbrukningen i din motor och hur hög den är, så kan man generellt säga att oljeförbrukningen oftast minskar när man går upp i varmviskositet i oljan.
Dvs. man väljer en olja som är lite mindre tunnflytande när den är driftsvarm i motorn.

Då är det den sista siffergruppen du skall kika på i SAE-klassningen som ENBART anger oljans viskositet - all annan klassning av oljans kvalitativa egenskaper görs i andra standarder som t ex. API, ACEA och biltillverkarspecifika klassningar!

En 0W40-olja är t ex. tjockare driftsvarm än vad en 20W30-olja är vid samma temperatur.
Däremot är 0W40-oljan extremt mycket mer tunnflytande än 20W30-oljan när de båda är kalla!
0W40-oljan har i detta fallet helt enkelt ett mycket bredare viskositetområde/-index, den klarar av att vara både tunnflytande kall och "tjockflytande" (givetvis mycket tunnare varm än kall, men relativt sett gentemot lägre viskositetsklasser) när den är driftvarm.

Utifrån TS ursprungliga fråga skulle jag rekommendera en 0W40 alt 5W40 - olja med rätt klassning (dvs. BMW LL01 eller LL04 (som är bakåtkompatibel med LL01)).

Är oljetörsten stor, kan 5W50 och 10W60 vara tänkbara viskositetalternativ, men då blir det problem/omöjligt att hitta en BMW LL-01/04-klassad olja, vilket i sin tur för med sig att man bör göra tätare oljebyten (vilket är lämpligt oavsett då longlifeintervallen sliter hårt på oljan i vårt klimat).

Generellt är det vanligare med äkta helsyntetiska oljor inom SAE-klassen 0W40 än 5W40, med de fördelar det innebär.
Däremot säljs i princip alla 0W40 och 5W40-oljor som "helsyntetiska" oavsett om de är det eller inte...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sk
27
skaos
318i touring -03
Tack för era bra svar. Jag tänkte ändå byta minst 1ggn per år ca 1000mil. Så 5 40 är ett alternativ. Eller kanske t om5 50 då jag ska göra tätare oljebyten. Ingen risk för katalysator m.m gör sönder om man inte följer BMWs rekommendationer.

mika
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Under förutsättning att man väljer en "normal" olja är det inga problem med katalysatorn.

Det man ska vara försiktig med är att man inte använder en ACEA A1/B1 / A5/B5 - klassad olja, för de är lågviskösa med lägre motstånd mot skjuvning.
De är som sagt "tunna" oljor så de lär inte finnas som 5W40 eller 5W50...brukar vara 0W30 eller 5W30 i de flesta fall.

Kör du på en olja som är BMW LL01 eller LL04-klassad är du 100% "safe"!

5W50 är en relativt ovanlig viskositetsklassning numer, så där finns nog inte så mycket att välja på.

5W40 är en viskositetsklass som fungerar bra i de allra flesta motorer året runt, men merparten av oljorna i dessa oljor är inte äkta helsyntetiska oljor utan högraffinerade hydrocrackade mineraloljor (så kallad typIII-basolja).

Mvh
Johan B

Mvh
Johan B

sk
27
skaos
318i touring -03
vilka märken ska ja kolla efter. Har sett att det lönar sig att beställa från Tyskland. Jag själv har en Opel insignia en -09 som ja kör med. Det är grabbens BMW, Hjälper honom med detta då han endast e intresserad av att köra BMW och inte fixa o dona. Sen tycker jag att det är ganska kul också :) Jag har haft 5 40 helsyntet till min bil. Kanske man skulle beställa 20 liter nån sort som fungerar tillbägge kärrorna.
Tack för alla svar. Ni är fantastiska som tar er tid o hjälpa.

mika
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Denna kan du köpa, total quartz ineo mc3 5w-40, den funkar i bägge!
25 euro för 5 liter på levoil.de.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En bra 5W40-olja som är BMW LL01-klassad och som borde klara kraven hos Opel med (kolla för säkerhets skull vilka klassningar din bil skall ha - kan variera mellan olika motoralternativ ev.):

Länk

I priset ingår frakten, vilket det sällan gör hos andra handlare.

Mvh
Johan B

sk
27
skaos
318i touring -03
ty den ska beställas

mika
sk
27
skaos
318i touring -03
beställt valvoline 5 40 nu. Gud va billigt. Tack för hjälpen. Fick nya tändstift från autodoc idag. tog 3 dagar. boschstift som mekonomen skulle ha 237kr styck för.
autodoc 86kr styck

mika
sk
27
skaos
318i touring -03
kan informera om att inre motortvätt med liquid molly samt byte till 5w 40 olja gav resultat. Bilen har dragit ca 1 dl på 200mil. Mycket nöjda över detta.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Härligt!

Själv slänga jag i denna igår:Länk. Alltid roligt med förändringar :-).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.