AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.832

bmw 320i GÅR RYCKIGT . blir tokigare!

Hh
1
Hhhampushh@gmail.com
Bmw 320i 2005 nya karossen
Har en 2005:a 320i nya karossen som jävlas .

Den låter som den går på 3 cylindrar och när vi kopplar upp datorn så indikerar den på 1 cylindern. har bytt tändspolen och kolla komp. funkar fortfarande inte. Nytt batteri sitter de även i bilen så full strömstyrka . När jag satt i de nya batteri gick den bättre men nu går den piss igen . Går inte att köra bilen . vad kan bekymret vara . Mvh Hampus
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har du bra kompression och bytt till ny tändstift så skulle jag spontant gissa på spridare. Skulle även kunna testa byta plats på tändstift ifall den är dålig.
Ett annat alternativ är att det är tjuvluft till insuget vid cylinder 1.
Värt även kolla kontakt vid tändspole.

Lycka till med felsökandet!
Återkom gärna om du har löst problemet!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Exakt vilken/vilka felkoder får du?

Som alltid vid dylika fel, är det klokt att "läsa" stiften för att se om/hur någon cylinder avviker från övriga och om de indikerar något problem och då vilket/vilka!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Dr
2
Drifab
BMW (E90) 320i -05 150HKR
AUDI Q7 Sline 2015 3.0TDI
AUDI A3 2015
Jaguar XJ6 4.2 1970
Volvo R T5 2004 250 HKR
Hej

Har precis köpt en BMW 320i E90 -2005 150 HKR (Motor N46-B20B), där jag konstaterade hos bilhandlaren att den inte gick rent, även fast det inte var några motorindikeringar.
Gasade man på från tomgång så kom det blårök.
Tändspolarna gick sedan sönder efter ett par mil och vi fick motorindikering Bilhandlaren håller nu på att fixa det, nu är det nya tändspolar samt även nya tändstift.
Ingen motorindikering längre.

Men den låter som fortfarande som den går på 3 cyl. och motorn vaggar hela bilen vid tomgång.
D v s vi är tillbaka till vad vi var första gången
Fick reda på i hela denna historia att de precis bytt motorn på bilen via Atracco AB och sedan hängt på all kringutrustning som spridare m m. (2017-01-27).
Gamla motorn drack tydligen mycket olja samt gav blårök, därav bytet.

Vi mätte temp med lasergivare på respektive grenrör på avgas och vi fick 175, 225, 225, 175 GrC och jag tycker det indikerar att spridarna inte fungera som de skall.
Trycker man på gasen från tomgång så kommer det blårök en stund tills varvtalet kommit högre.

De bytte motorn 2017-01-27 för att gamla motorn drog mycket olja, men all kringutrustning sattes tillbaka som sagt.

Jag gissar på att man måste byta spridarna, men har Ni något råd annars?

Med vänlig hälsning, Peter

PB
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Hej!
Hur gick det sen?
Mvh
Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.