|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Har fått ett trevligt litet problem det senaste, så fort man trycker på lite så börjar hjulen spinna. Inte bara antisladd utan kopplar man ur det släpper däcken på riktigt. Någon som har en bra idé på vad det beror på? Däcken är nästan helt nya, skitdäck från kina ja, men funkade kalas i början. Har det något med vårat underbara klimat att göra? Har givetvis bara provat på torr asfalt. Gäller en BMW e60 530d Tack på förhand! | |
| Driver du med oss? Även den 216d jag kör tillfället kan bete sig likadant, problemet kallas för halt väglag, ja även torra vägar kan vara hala | |
|
Nej varför skulle jag bemöda mig med att skriva ett inlägg för att driva med folk jag inte har en aning om vilka dom är. Givetvis vet jag vad en hal väg är, men när någonting som funkade finfint för 1 månad sen, på en sämre väg i mitt tycke inte längre funkar alls antar jag ju att ett fel har uppstått. Ber om ursäkt för att jag ställde en fråga och ska inte göra om det :) Mvh |
|
| Det beror mer på väglaget än dina däck. Mjuka vinterdäck kan upplevas som sladdrigare/halare vid varmt väder. Du får gasa försiktigare eller köpa riktigt riktigt bra premiumdäck, då blir det nog lite bättre. Tycker nog att frågan ligger på snudd på yxskaft-nivå, sorry! | |
|
Okej, tack för ditt svar. Förstår inte hur frågan kan ligga på yxskafte-nivå som du säger när det funkade på exakt samma väglag, exakt samma däck, exakt samma fälg, exakt samma väder ute för en vecka sedan. Men det är väl något jag inte förstår då helt enkelt. Mod får gärna slänga tråden så inte fler behöver stå ut med att läsa denna korkade tråd :) |
|
|
Lite mer exakt - vilka däck är det du kör på? (Modell och dimension) Dubbfria vinterdäck av "nordisk typ" är ofta väldigt mjuka i gummit och kan vid hård belastning på torr vägbana bete sig som om det vore halt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
235 35 R19 Tracmax S210 Där är det jag kör på, behöver ingen predikan om att man inte ska köra på sådana budgetdäck, det är jag medveten om ;) |
|
|
Länk Tror nog att däcken i sig är problemet...särskilt om det är på våt väg du får problemen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är som sagt på torr väg, samma torra väg som dom funkat fint på innan. :) Men kanske har att göra med temperaturskillnader eller något då. |
|
|
Hade samma problem på min förra 320d med sprillans nya Goodyear UG (nordiskt odubbat vinterdäck). Första säsongen var helt katastrof, kunde inte ens använda farthållaren för att accelerera upp till motorvägsfart från 50 km/h utan att antispinn gick in och ströp på snöfria skånska vägar, hela bilen kändes som om den dansade fram i sidled hela tiden, löstes delvis genom att höja däcktrycket till 2.8 bar. Andra vintern var problemen helt borta. Till min nya 520d valde jag Goodyear UG Performance 2 (europeiskt odubbat vinterdäck), har inte haft tillstymmelsen av problem med dom. |
|
| Ska kanske tillägga att på 320:n så fanns problemet att accelerera ut från t.ex. en korsning hela tiden, för mycket gas resulterade i att antispinn gick in och ströp, nordiska vinterdäck blir "för mjuka" i plusgrader helt enkelt. Gjorde det mycket intressant att accelerera ut på en trafikerad väg... | |
| P-OA: Jag Kör med Good Year ultra grip ICE 2 har inte för en sekund upplevt det du beskriver. Kanske inte är samma modell som du kört på? Kör i Gbg snöfria vägar. Visst e dom lite svajiga i sidled vid snabb manöver. Men att dom skulle släppa vid gaspådrag?. Snacka om olika upplevelser på snarlika underlag. Om det nu är ICE 2 du kört. E grymt nöjd med mina. | |
| Det är inte det lättaste att få svar på sina frågor här. Ett vanligt fenomen är att istället för att svara på en fråga så ställs det fler frågor och sen händer ingenting. Eller att, som i detta fall, idiotförklara ts. Om man inte har nåt vettigt att tillföra tråden så, på ren svenska, håll käften!! | |
|
Om det fungerade i början, men nu har ändrats så måste vi fokusera på detaljerna som avgör. 1) Underlaget - Nej, har inte ändrats enligt TS, torr asfalt vintertid. 2) Bilen - Nej, har inte ändrats enligt TS, inte påstått någon märkt ändring 3) Däcken - Kan antingen ha slitits, eller så kan de ha påverkats av temperaturskiftning. Just nu låter det som det mest troliga är att du testat vid olika temperaturer och då kan såklart däcken bete sig annorlunda. Vid varmare temperaturer blir de mjukare. botox, ofta behövs det följdfrågor för sällan har TS presenterat sitt ärende perfekt. |
|
|
Troligtvis har det varit kallare och fuktigare vid vägbanan än samma vägbana en mån tidigare. Svårare än det är det inte att konstatera orsaken och väldigt lätt att spinna loss med en 530D. Ja lite yxskaft som jag ser det. |
|
|
Botox: Exakt vad i ditt svar är det som besvarar TS frågeställning? Kasta inte sten i glashus. Som sagt den 216d jag kör för tillfället spinner loss även den, samma sak med 118d jag körde förra veckan, men den hade dubbdäck iofs. Som ni märker har jag inte startat nån tråd om detta. Min åsikt är att det är inget fel på TS bil, eller hans däck. Däcken är förmodligen lite halare än de allra bästa, att han upplever de annorlunda nu än tidigare har nog främst med yttre förhållanden att göra, något TS säkert räknat ut på egen hand därav att jag anser att tråden har lite yxskaft varning. |
|
| haha -sicken attityd! | |
|
Jag förstår inte den här yxskaftetråden. |
|
| Tror också det beror på mjuka däck. i plusgrader kör jag alltid med antispinnen urkopplad, eller alltså snarare i sportläget - inte helt urkopplad genom att hålla nere knappen länge. Nokian hakka med dubb, som vidriga tvålsvålar. Körde conti dubb förut, helt annan klass på däck (ja, jag vet att många föredrar nokian, men jag tycker de hör hemma på en tioårig V70...). | |
| Antispinn är väl det första man kopplar ur efter man startat bilen. | |
|
Kära värld vilken tråd 😂😂😂 Min 535 d blinkar med anti spin lampan vid kick Down på trean med sommar däck 275 er Inget konstigt alls du hat ju vrid moment på närmare 500 nm klart som fan att den spinner speciellt eftersom dom inte har diff Njut att du har en pigg bil eller ryck slangen till wastgaten så får du slö diesel ala merca 180 -79 Allt låter normalt Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.