AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.342

Ingen lockup på E39 530iA?

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Hej

Har en E39 530iA -01 med 21000 mil som jag ägt i ca ett halvår nu, och har reflekterat lite på automatlådans beteende. Det är min första BMW-automat så jag vet inte riktigt hur den ska kännas.

Jag har aldrig känt av någon så kallad lock-up på växlarna, När jag ligger i 100km/h med varmkörd motor så pendlar motorvarvet ganska kraftigt.
Släpper jag gasen i 100km/h går den driekt ner till ca 1500-1000 rpm.
Gasar jag istället i 100km/h på så ökar varvtalet direkt ca 300-400 rpm.

Har aldrig fått känslan av att den låst en växel, som det gör när man kör manuell. Utan jag tycker den "slirar" i stort sett hela tiden och det går knappt att märka när den växlar.

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Jag har exakt likadan bil som du. Har också tänkt på att lådan är lite variomatic så att säga. Den har en tendens att slira mer än den automat jag har i min 325d som inte slirar alls. 6HP19 är å andra sedan en helt annan låda. Spontant känns det inte som om den har lockup, måste forska vidare om detta.

Men mitt varvtal varierar inte vid jämn fart 100 kmh. Låter inte rätt.

Däremot är jag förvånad över att lådan snabbt lägger i en hög växel. Man kan glida omkring i stan 50 kmh på 1000 varv. När detta händer och man släpper gasen ngt ökar varvet lite vilket gör att varvet går lite upp och ned. Kör jag på manuell växling händer inte detta.

Matthais
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
En 520ia som jag brukade låna förut var likadan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är väl 5HP19 i din bil!?

Har den lådan i min 525:a och den beter sig som jag tror du menar - i jämn hastighet med te x. farthållaren inkopplad kan varvtalet öka lite i uppförsbackar t ex, för att sedan sjunka ner igen i nerförsbacken och planmark.

Jag TROR inte att den lådan har 100%:ig lock-up faktiskt, men kan ha fel!

Lite mer teknisk fakta:
Länk

En tråd med ett ganska långt men givande svar (#12):
Länk

Är problemet "stort" kan det vara läge att kolla oljenivån och ev. byta olja/filter i lådan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Jag har HP19 lådan och på högsta växeln innan lockup så slirar den inte märkbart, vid lockup så sjunker varvtalet ca 150-200varv. motorvarvtal vid ca 110 km/h är 2000 varv.

FAF
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Johan:Vore konstigt om inte varvtalet ökar om du kör med farthållare i uppförsbacke ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.