|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag skulle fylla på olja i min 120i idag, märkte då att det var gul sörja under locket, rätt mycket. Det blåste även ur som en stormvind ur locket, sprutar lite olja och sådär. Har ingen vana eller kunskap om motor osv så jag behöver lite hjälp :) Tack på förhand. MVH Dellis | |
|
Mkt kortkörningar? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ja, till och från jobbet bara. Vet ej om den hinner bli varm för där finns ingen temperaturmätare i instrumenthuset. Det gula i oljan har jag lyckats klura ut är vatten, men ska det inte vara ett "sug" i motorn? Har för mig det nämligen, känns inte rätt att det spottar o blåser ur oljelocket. |
|
| Har du igång motorn när du fyller olja så gör du fel | |
| Det gör ingen skillnad, ingen som kan hjälpa mig? | |
|
Lite gult klägg under oljepåfyllningslocket är fullt normalt under vintertiden, särskilt om man kör mycket kortkörningar. Prova att köra en längre sträcka på typ 5-10 mils körning för att se om du får bort kondensvattnet ur ventilkåpan. Kan vara god idé att täcka för "njurarna" under vintertiden - jag har gjort det på både E46:an och E39:an under vintern och det minskar kondensvattnet avsevärt och har aldrig orsakat några kylproblem - kylsystemet är dimensionerat för att köra hårt i Sahara... Har du oljesticka på din bil? Om så är fallet - dra upp den och kolla på hur oljan ser ut där. Lite gult längst upp (där vevhusventilationen ansluter i röret) med normalt utseende på oljan där stickan går ner i tråget, är ingen fara. Men om all olja är "majonäs" har du problem! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kör en liten längre sträcka med bilen så den blir rejält varm så ska du se att klegget kommer försvinna. Vad det gäller att täcka njurarna så kan väl det vara en god idé, speciellt om man kör mycket korta sträckor så motorn kan få ta tillvara på all värme den producerar. Men nu är det generellt varmt i stora delar av landet, och att täcka för nu är lite overkill. När det är riktigt kallt under längre tid är det en god idé att göra. Sen nämner även Johan e46 och e39 där många har M54-motorer som är ett litet sorgebarn vad det gäller vevhusventilationen. Lika känslig är inte den motor du har bilen. |
|
|
Har tyvärr ingen oljesticka :/ men ska testa att köra en längre sträcka. Jag var lite orolig att vevhusventilationen var igensatt och det var därför jag hade övertryck i motorn, för den spottar ju en del ur oljelocket Tack för svaren ska testa det idag så återkommer jag med resultat:) |
|
|
Kolla om det verkligen är övertryck. Lägg en bit plastfolie över oljepåfyllningen så ser du om du har svagt över- eller undertryck. Olja kan kastas av kamnockarna och du upplever det som att den blåser ut. Det ska vara ett svagt undertryck på tomgång. |
|
|
Låt bilen stå på tomgång 15-20 min. Då blir ventilkåpan väldigt het och grädden brukar dunsta. Jag har varit med om att jag försökt köra bort det när det var riktigt kallt. Stannade och tittade på locket och då var det is istället för emulsion. Så det är för stora och kalla ytor vintertid där ångorna kondenserar. Att täcka njurarna är bästa medicinen |
|
| Okej, ska testa att låta den stå en stund då. Får väl testa med att täcka njurarna med antar jag! Tack så mycket för hjälpen 😁 | |
|
Det är väldigt viktigt ur många aspekter att motorn hinner komma upp i rätt arbetstemperatur innan man stänger av den. De som känner mig vet redan vad jag kommer säga; Byt termostat! Att alltid ha en riktigt fungerande termostat är mycket viktigt och sannolikt den billigaste och bästa investeringen man kan göra. Termostaten slits och försämras gradvis så att man inte lägger märke till det, men man brukar alltid märka en väldigt tydlig skillnad efter att man bytt termostaten! Fortfarande gäller den gamla tumregeln att man bör byta termostat lika ofta som man byter till nya vinterdäck, alltså i de flesta fall omkring vart annat eller vart tredje år, beroende av hur långt man kör. Att delvis täcka kylaren, enbart njurarna, räcker inte, men det är mycket bättre än att inte göra något alls. (Vid sträng kyla måste man täcka av mycket mera än bara njurarna, för att det överhuvudtaget ska få någon märkbar effekt. På dieselbilar har jag själv i vissa fall täckt för 95%, alltså bara haft öppet hål motsvarande kanske en tekopp..!) |
|
|
Främsta anledningen till att jag täcker njurarna är att den kalla kylande luften inte skall träffa de fryskänsliga delarna i vevhusventilationen i lika stor utsträckning som om man inte täcker njurarna. Ventilkåpans främre del huserar "utloppet" till vevhusventilationen på M52/52tu och M54 mfl. och det är ofta där problemen börjar om man får problem med vv. Två bitar tillklippt liggunderlag som pressas fast bakifrån och låses med buntband i ribborna, fungerar ypperligt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Helt rätt Johan och bra tänkt gällande vevhusventilationen! (Men jag tänkte lite mera på vikten av att uppnå rätt driftstemperatur, mht ts.) |
|
|
När jag hade m54 innan och hade fiskört den för mycket så det blev gult klegg vid oljelocket. En lång runda med rejäl uppvärmning och rejäl urvarvning (efter att den först var tillräckligt uppvärmd såklart) brukade jag få bort det. |
|
|
Kan vara svårt att hålla koll på termostat/motortemp utan tempmätare (idiotiskt av BMW att ta bort tempmätare och oljesticka). Med t ex Carly kan man hålla koll på motortemp, oljetemp mm. Sen skadar det ju inte att ha en isolerad motorhuv. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Redneck-lösning: Lägg en 70mm gullfiberskiva på ventilkåpan, kläm fast med huven ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.