|
|
|
|---|---|
|
Vad är aktuellt värde på en E9? Man kan väl dela upp i rostigt objekt, bra bruksskick och toppex. Vad anser ni om skillnaden på 3,0 och 2800, CS och CSI etc. | |
|
Ja, rostiga objekt kan ju bli hr billiga som helst, beror ju väldigt mycket på hur mycket som finns kvar av bilen... Priser är dessutom väldigt olika i Sverige och Tyskland. Dessutom skiljer det mycket på vad man begär och vad man får. Riktiga lik kostar några 10 000-tals kronor och kräver enorma mängder tid och pengar för att bli något av igen. Bruksbilar kostar minst 100 idag, förmodligen mer. Toppexemplar 400 000 och uppåt. Alla priser gäller vanliga E9, d.v.s., inte CSL. Där finns knappt några riktpriser längre då det är dagsnotering som gäller och den kan variera kraftigt. CSi värderas högre än cs som värderas högre än 2800. 2.5 cs ovanlig, men en riktigt tråkig motor. står väl i pris som en 3.0 CS i likvärdigt skick. /Johan |
|
|
Jag sålde min gamla 2800 för 12-13 år sedan och då var inte intresset lika stort som det verkar vara nu. Jag fick 32 för en som var helt ok, med 5-pet, bra motor och skinn. Jag har en 2800 på gång nu som jag troligen måste lägga minst 100' för att få i ett bra skick och funderar på om det är värt det. |
|
|
Det går inte att jämföra priser på bilar idag och för 12 år sedan, då fick man en E9 i någorlunda skick väldigt billigt. Har du tid och pengar så är det nog värt att lägga pengar på en renovering idag på en E9, men som alltid är det bäst att köpa så bra bil som möjligt från början. Johan |
|
eastmotorsport |
Hittade denna på Blocket och blev intresserad. Nån som sett den eller vet nått om den? Länk Den som inte frågar får heller inget veta :) |
|
Annonsen borttagen Var det 2,5cs så såg den ok ut på bilderna, men eftersom säljaren tyckte att den skulle lackeras om pga dåligt underarbete kan man bara undra hur lagningarna då är gjorda. Han hade bud på "80-90" men skulle nog inte sälja för de pengarna utan sätta ihop den själv. Jag fick bilder från annan intressent då säljaren inte skickade bilder till mig trots att jag efterfrågade dem flera gånger. Intressant med säljare som inte vill sälja sina bilar.... |
|
| Inte helt ovanligt att "säljare" kollar av marknaden för att se om man kan få något vansinnesbud. | |
|
Finns inget aktuellt "värde" på en entusiastbil. "Bilen är värd exakt så mycket som en köpare och säljare kan enas om vid ett visst givet tillfälle". Vid ett annat tillfälle kan summan bli nåt helt annat. Att priserna är högre i Tyskland är sant, men man skall också ha klart för sig att de bilar som säljs för höga priser oftast är toppexemplar. Man betalar inte mer i Tyskland för bilar i bruksskick eller sämre om det inte gäller någon mycket ovanlig variant. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Frågan är inte ställd för att få ett exakt värde på just den bilen jag planerar att renovera. Som jag sa hade jag svårt att sälja min gamla för 32 och vill mer ha en riktlinje för att bedöma om det är värt att lägga 100 000 på en renovering. Nu har jag efterforskat en hel del och kan göra bedömningen att det troligen är värt att renovera. Inte för att sälja, utan för att veta att det troligen inte kommer att dyka upp en finare för mindre pengar. Vad gäller Tyskland så finns det: 3950E riktigt vrak 4940E värre vrak... 7500E vrak med fungerande motor 8325E vrak 13900E rostig men fungerande 17900E vrak igen... 21481E ser fin ut, men rost i motorrum 34950E Första fina, men 2800.. Nu vet jag att de bilarna som kommer upp till rätt pris säljs snabbt och kommer inte med i denna statistik, men någon form av vägledning ger det. Att priserna stigit väldigt mycket på E9 har jag fått klart för mig, exakt hur mycket är det endast de reella priser som kan berätta och de lär man aldrig få tag på. För den som är intresserad så är det en skrotad 2800CA som jag har köpt och nu väntar jag på att få igenom ursprungskontroll innan jag kör igång med renovering :-) |
|
|
Kan man ta in en skrotad bil igen, trodde det var omöjligt? /Johan |
|
|
Vi får väl se :-) Utdrag ur lagtexten som jag tänker åberopa: TSFS 2015:63 4§ Ett fordon som tidigare varit registrerat i Sverige men avregistrerats enligt 11 kap. 1 § förordningen (2001:650) om vägtrafikregister med stöd av skrotningsintyg, skall inte god-kännas vid en ursprungskontroll. Detta gäller dock inte fordon som avregistrerats före den 1 juni 2007 och är av en års-modell som är 30 år eller äldre. Min bil är skrotad 2002 och bör hamna under andra delen av paragrafen. |
|
|
Där ser man. Hoppas att det går bra då. Hur kommer det sig att bilen finns kvar efter så många år trots att den ska vara skrotad om man får fråga? /Johan |
|
|
Killen jag köpte den av hade köpt den från skroten med avsikten att bygga racebil på den. Den ställdes i en lada och sedan kom det väl andra projekt i vägen antar jag. Som kuriosa var bilen till salu ett tag innan ägaren skrotade den. En annan vän hade bjudit 15000 för den (lite krockad fram och v sida), men dåvarande ägaren hade tackat nej och lämnat den till skroten istället för en mycket mindre peng... |
|
| Då tror jag nog att jag vet vilken E9 det är. Hoppas att det går bra med inregistreringen igen. | |
|
E9 3.0 CSi - fjordblå - sökes ? Något tips att ge någon här ?? |
|
|
m5toureg, söker du en till eller söker din ett nytt hem? Om det senare så säg till, letar också efter en med lite "fix"! |
|
|
NilsH@ Jag söker en -fjordblå E9 3.0 CSi- till en kontakt i Tyskland. Min egen 3.0 CSA '75 kanske inte direkt söker ett nytt hem men KAN vara till salu;) |
|
| Jag har fått ursprungskontrollen godkänd :-) | |
|
Pompe: Grattis! :-) vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Länk Mvh Janne. |
|
|
Ja...visserligen en E3, men iaf :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.