|
|
|
|---|---|
|
Min förra tråd om punkteringslagning har fått mej att fundera på om jag inte borde gå över till vanliga däck när det är dags att byta på X3:an. Läste på lite och vissa tillverkare tillåter fortfarande inte lagning av RFT-däck, vilket ju i princip betyder att på en fyrhjulsdriven bil så kan en spik i däcket betyda att man måste byta minst två däck och i värsta fall alla fyra. Alltså en utgift på uppemot 10000:-, jämför med några hundralappar för att laga däcket. Tänkte höra mig för om det finns andra här som kör X3 F25 ,som kör på icke-RFT. Fungerar det bra tycker ni? Kör ni icke-RFT på både på sommar- och vinterdäcken? Har också funderat på detta med att BMW säger att deras chassin är speciellt utvecklade för RFT-däck. Betyder det att om man byter till vanliga däck så kan bilen bli för "mjuk", alltså svajig? | |
|
Har aldrig upplevt att bilen blivit svajig. Bytt till vanliga däck på både e87 och e84. Köper man ett sportigare däck, som är xl klassat så funkar det precis lika bra. Det man vinner är fördelarna med bättre komfort, lägre ljudnivå, bättre våtprestanda, mindre snednötning osv. |
|
|
Ser inga fördelar med RFT. Sämre komfort, dyrare däck. Bärgning ingår i halvförsäkringen med självrisk på 1500kr, alternativt assistansförsäkring för 400kr om året, så inte ens det argumentet håller. Däcken i sig är ju så mycket dyrare att man kan bärgas en gång om året och det är ändå billigare. Jag har fått 1 punktering på 10 år... ------- //Lövet |
|
| Ett åar följdfrågor då, bör man köra på XL-däck både på sommar- och vinterdäcken? Bör man gå upp i däcktryck när man kör på vanliga däck? | |
|
XL spelar ingen roll, men du måste ha rätt lastindex (siffran) Följ tillverkarens anvisningar för lufttryck ------- //Lövet |
|
|
RFT är syndafloden för bilägare. Bytte från RFT några mil efter jag köpt bilen och fick en bil jag faktiskt ville behålla. Innan så var bilen hemsk att köra. Nu är den en fröjd. En bortåt 270 mil tur i Europa i somras var absolut inga problem med icke RFT. // Jonas |
|
|
Jag bytte från RFT till Good Year Efficient Grip ej RFT Och fick en ny bil Lättare att styra vid parkering Tystare Spårare inte på slitna vägbanor |
|
|
"Jag bytte från RFT till Good Year Efficient Grip ej RFT" Intressant. Vilken dimension kör du? Gick du upp i däckttryck jämfört med BMW:s rekommendationer? |
|
|
Så länge belastningsindex är rätt så är enda nackdelen med icke-RFT att BMWs bärgningshjälp inte är gratis om bilen bärgas pga punktering. Jag skulle gå upp några hg i tryck, du får experimentera och se när du tycker att du har en bra stabilitet men innan det blir stötigt. Så länge du håller dig under det max-tryck som står på däcken så tar dessa inte skada av högt tryck, inte heller kommer de slitas snett. |
|
|
Jag hade 245-55-17 och gick till 225-60-17 Har c:a 2 hekto högre tryck Har även bytt vinterdäck till Hakka 8 ej RFT med gott resultat men jag fick balansera om dem efter c:a 50 mil något som jag även har fått göra med Hakkadäck tidigare |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.