|
|
|
|---|---|
|
Vi har precis beställt en 330i Touring automat med all möjlig utrustning. Det vi funderar på är om vi skall beställa xdrive eller inte. Läst många trådar men får inga raka svar på något. Har tidigare haft en 318D Touring med 2wd och var nöjd med det efter det har vi åkt A4 Allroad i 2 år men nu är det äntligen dags att gå tillbaka till BMW. Min fru pendlar 5 mil om dagen i Sthlm sedan blir det en del resor norrut. Det är väl inte pengarna som styr det är mer funktionen gillar bakhjulsdrift och den känslan, xdrive är ju också trevligt men svårt att bestämma oss... Synpunkter? | |
|
Jag har X-drive men det är för att jag har en vansinnigt brant backe upp till huset. Annars skulle jag inte valt det. ------- //Lövet |
|
|
För mig är BMW synonymt med RWD, så för mig var valet givet. Men jag bor å andra sidan i Göteborg och kör bara söderut. Ser att du redan valt rätt genom att välja en bensinare isätllet för oljebrännare, så keep up the good work :-) |
|
| Ja vi är trötta på dieselknatter och vill köra bensin igen. 328i var ju trevlig och 330 är inte sämre. Blir nog Rwd | |
|
Jag hade samma funderingar för något år sedan, finns väl någon tråd om det också. Mitt val blev RWD mest pga snålhet då jag ville ha förmånsvärdet under 5000kr. Har kört ca 2500 mil på 10 månader nu och generellt tycker jag det fungerar riktigt bra med RWD. Den enda plumpen var mitt eget fel då jag tog europeiska friktionsdäck och det höll på att sluta riktigt illa ett par gånger, bytt dessa mot Hakka 8 nu. Hade antagligen inte gjort någon skillnad med xdrive heller. För övrigt en kul bil med bra pris/prestanda och körglädje. |
|
|
Xdrive är skönt när man ska ut på en hårt trfikerad väg när det är halt. Bara att stampa på och snabbt få upp farten. Likaså när man ska göra omkörningar i halka och modd, Bara att gasa på och styra. Stabiliteten är mycket bättre. MEN: jag hade inte valt Xdrive om jag inte fått det till kampanjpris (9900:-) Jag tycker att BMW med sin RWD är en av få bilar där fyrhjulsdriften inte ger extra körglädje. Nästan alla andra bilar blir mycket bättre med AWD, men BMW blir bara stadigare, inte roligare. Som med allt annat går det mode i bilbranchen, och nu ska "alla" ha AWD. Bara för att det ska vara så. Alla ska ha diesel, oavsett behov. Alla ska ha dieselvärmare, för det är ju så skönt (trots att en BMW diesel utan värmare blir varm i kupen efter någon minut...) Alla ska ha kombi....etc /B |
|
| Vi valde bensin med rattvärme istället men kombi.. Fler hästkrafter än diesel lockade min fru mer som kommer köra bilen dagligen lite avundsjuk men jag få cykla istället. | |
| Jag hade valt xdrive alla dagar i veckan :) Tycker att bilen går stabilare som Beppo skriver, även på torr asfalt. Det blir inte samma dragspelskänsla vid kraftigare gaspådrag som det gärna gör med 2wd. Och xdrive portionerar ju ut mer kraft bak än fram i normalläget, så körglädjen blir man inte av med. | |
|
Hur fungerade det tidigare med din 318d RWD? Fanns det tillfällen då du skulle behövt xdrive? Jag har har snart klarat två vintrar med RWD (och europeiska friktionsdäck) och än så länge har jag inte haft något behov av xdrive. Bilen ser dessutom mycket snyggare ut med RWD (med M Sport). |
|
|
318D manuell är ju ingen direkt fartmaskin men med BMW's antisladd samt att man delvis kan koppla ur antisladd så tyckte vi att den fungera kanon. Körde då med dubbade Hakka 7 vilket också hjälpte till att få bra upplevelse av vinterkörning. Ja det blir M-sport på den det var kampanj på det nu samma pris som sport line. |
|
| Ekonomiskt är det inget att snacka om, BMW tar väl 9900 för X-drive just nu och det är pengar du sannolikt får igen när du säljer. Som sagts ovan - "alla" vill ha X-drive numera. | |
|
Jag kan inte se att det är kampanj på Xdrive till privatpersoner nu längre på BMW.se, inte heller på automatlåda vilket man började med efter att jag köpte min (grrrrr). Däremot kampanj på Msport för 15900:- vilket är ett fyndpris om man jämför med 40000:- som det kostade förr... |
|
| Å tusan, ja de verkar ha tagit bort X-drive och automat för 9900. Det körde de ju under säkert nio månader eller nåt sånt. | |
|
Eftersom jag beställde bil förra veckan var det erbjudande på automat och M-Sport 9900 + 15900 inget erbjudan på xdrive. Att köpa bil till någon annan det "alla" vill ha känns lite svårt också. Tanken är att ha bilen i några år de vi vi ha det bästa för oss och då tänkte jag vad ni andra tycker om xdrive mot RWD på en relativt stark bensinare. xDrive drar ju mer soppa också det ser vi idag på vår A4 Allroad quattro den är svår att köra under 0,7l/mil Det blir nog RWD med bra dubbdäck då blir den lite lägre mot xdrive och bättre utseende. |
|
| Kommer väl kanske en Innovation Edition på 3-serien snart? Hösten 2018 kommer ju nya generationen. | |
| Så trevligt, jag har också beställt 330iA Touring, drivning på bakhjulen som sig bör på en riktig BMW 😇 | |
|
Jag har 125i med RWD och 530GT med xdrive. Bor i Gbg. Jag anser att xdrive innebär oerhört mycket ökad stabilitet, inte bara när det är snö och is men också när det är blött, slaskigt eller allmänt slirigt. Bilen går som ett tåg på räls i alla lägen. Mycket trevlig och speciell känsla! ESP blinkar aldrig på GTn men ofta på 125'an. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Att jämföra en 125i med en 530d GT är ingen rättvis jämförelse. En 530d GT kommer att vara stabilare än en 125i på väg även om förstnämnda är bakhjulsdriven. Jag har själv en 1-serie med xDrive och kan väl inte direkt påstå så här i efterhand att det varit särskilt nödvändigt att ha. Det enda xDrive har bidragit med är en högre bränslekostnad. Nästa bil blir med stor sannolikhet tvåhjulsdriven. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.