AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.834

Onormalt högt varvtal automatlåda (video)

Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Har under några tillfällen märkt att min 530 med automatlåda lagt sig på ett högt varvtal, ca 2500, och liksom nästan fastnat där. Ofta efter första "riktiga" accelerationen efter att man startat bilen.

I videon har jag kört ut från en korsning och accelererat upp till 80 km/h och varvtalet ligger på typ 2500. På förbrukningsmätaren i botten av varvräknaren så ser man att jag släpper på gasen och den där blåa stapeln dyker upp. Först när jag gasar igen så börjar den växla ned.

Någon som sett liknande beteende på kallstartade bilar? Eller om det indikerar ngt fel?

Testa nollställ växellådan och se om det blir någon skillnad?
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Ok kan testa det. Vet du hur man gör? Mina googlingar gav olika beskrivningar
Om jag inte minns helt fel så skall man slå på tändningen och trycka ner gaspedalen i 30 sekunder ungefär. Så skall det vara klart. Någon annan kan rätta mig om jag har fel..
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Är troligtvis vinterprogrammet som körs de första kilometrarna. Då ligger bilen gärna på högre varv för att få upp tempen på avgaserna så reningen startar snabbt. Gällande nolla växellådan behövs lämplig diagnosmjukvara. Ex rehingold eller INPA. Går inte att nolla genom olika trix.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Jo jag märker att den växlar lite senare när den startas på vintern men då omkring 2000 varv, nu är den ju nästan på nästan 2700 och stannar där rätt länge. Och som sagt bara emellanåt, kanske någon gång i veckan.

di99dajo har också hört att det bara är rykten att man kan nollställa minnet med gasen och tändningen men ändå verkar många ha märkt tydliga förändringar när de försökt själva.
Jag gjorde det jag beskrev i tidigare inlägg med gaspedalen / tändningen och märkte tydlig skillnad på min bil. Växlade upp/ner mycket tidigare och mjukare gång än vad den gjorde innan.

Gjorde även detta på mina föräldrars 520D F11 M-Sport 2013 då dem tyckte att bilen växlade ner lite väl aggressivt när man bland annat kom till en korsning m.m efter dem precis köpt den. Blev iallfall hur bra som helst. Inte alls samma karaktär på växlingarna längre.

di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Det finns två typer av ”reset” på den automatiska lådan.

1. Reset ECU vilket startar om växellådans ECU-modul. Detta ger alltid en felkod och tänder en arg röd lampa då bilens övriga ECUer tillfälligt tappar kontakten med ECUn i växelådan.

2. Reset av ”Adaptionsvärden” Detta nollar de adaptionsvärden som över tid har satts på de olika solenoiderna som styr interna kopplingar mm med avseende på internt slitage. Dessa nollställs och ger ingen felkod. Dock visar bilen tydligt att en nollställning har gjorts. Växlingarna kommer bland annat upplevas hårda. Dvs mycket ryckig växlingskaraktär tills dess att lådan har anpassat sig igen efter internt slitage.

Att hålla in pedalen tror jag möjligen kan nolla någon form av motorstyrnings ECU vilket i sig kan upplevas som att det har med växellådan att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.