|
|
|
|---|---|
|
hej Har haft problem 1 månad nu med att bilen min, en E87 LCI med n43 motorn. 10 370 mil har den gått nu. Händelseförlopp: - drar ut motorvärmare för att åka till jobbet - bilen går tyst och fint - några hundra meter efter start så börjar ett "swooschande" ljud höras. Låter precis som att det blåser storm ute. Kör lugnt med jämn gas. Swoosch swoosch ljudet fortsätter och bilen känns lite segare än vanligt eller så vågar jag inte gasa på då. - helt plötsligt efter ungefär samma avstånd vare dag från startplats så ploppar motorlampa upp och varnar. "Kör bilen för koll till verkstad och med reducerad effekt" står det. - stannar bil och stänger av motor - väntar någon sekund sen startar jag motor igen - tomgången är lite ojämn första sekunderna men jag kör iväg och bilen går bra hela vägen till jobbet. Swoosch-ljudet försvinner typ nästan direkt efter omstarten och motor går jämnt och fint på tomgång. Lämnade in bilen nästan direkt efter att detta med motorlampa började. Fick felkod på kamaxelgivare avgassida. Då rengjorde de kamaxelgivaren. Bilen gick hur fint som helst efter det men några dagar efter (efter en 20 milstur så började motorlampa lysa igen) Nu har jag inte kört bilen på en vecka men provade idag men då fick jag stanna två gånger på kort tid för att motorlampa börja lysa trots omstart av motor. Startar jag bilen varm hörs inget swooschande ljud och motorlampa tänds inte då heller. De på verkstaden säger att kedjan är sträckt nu när jag lämnade in bilen senast. Fick inte reda på felkoderna då så vet ej om den hade samma felkoder som innan. Bytte kedja och sträckare för ca 3000 mil sedan på garanti. Har någon en aning vad det kan vara för fel? Är det verkligen kedjan? | |
|
Givare brukar man inte rengöra utan byta. Har du bytt givaren? |
|
|
Nä de sa att kamaxelgivaren hade olja och smuts på kontakten om jag minns rätt och att de hade rengjort den. Lämnade in bilen igen för samma symptom några dagar senare och då fick jag svaret att kedjan är sträckt vilket de ej såg första gången jag lämnade in den sedan symptomen uppstod. Vill ju veta om det bara är kamaxelgivaren som behöver bytas eller om det verkligen är kedjan som blivit sträckt. Stor skillnad i kostnad :) |
|
| Kan ju vara så att kedjan är sträckt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.