AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.552

316 ti med för hög CO-halt. Kan det vara Lambdasonden som gett upp?

Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Hej!

Idag skulle BMW'n besiktas. Gick inte helt enligt planerna...

fick nedslag på CO-värde: 0.7 (0.3) och CO-värde förhöjd tomgång: 1.1 (0.2)

HC var okej på 77ppm (100ppm) och så även lambdavärdet 0.98 (0.97-1.03)

Läser ut felkod: 2721 [10017] Lambda sensor ageing after cat.

Törs man sätta en femma på att det kan vara den som orsakar detta?

Om det är så; vart köper man en ny lambdasond mest prisvärt? Är den lätt att byta, eller bängligt som bara den?

Med vänlig hälsning
Jonas
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag är inte så duktig på det där med vad som är vad i fråga om avgaser och värden, men kan försöka svara dig ändå.

För nästan exakt ett år sen bytte du ventilkåpspackning och ccv på den där bilen, så min fråga inledningsvis är ju: Fick du bukt med oljekonsumtionen efter det? Så fall kan vi ju eliminera detta, och då är det möjligen rimligt att lambda spelar spratt.

I mitt fall fungerade min lambdasond, men förvärmningskretsen i den var trasig. Då larmar det och tänder motorlampa. Så jag åkte på att byta. Det är lätt. Det var inte den på grenröret i mitt fall, så den kan jag inte uttala mig om, men som sagt, det var bara att palla upp bilen och krypa under och lossa. Eftersom det är avgassystem så förväntade jag mig att den satt så in i h-vete, men med rätt verktyg (hylsa för att lossa just lambda) och lite 5-56 om jag inte missminner mig, så lossade jag den fint.

Jag köpte min på Autoteilemann.de, tror jag gav en tusing ink frakt.
VIKTIGT: Du ska ha en Bosch. INGET annat. Luras inte av lägre priser på andra likvärdiga, det är Bosch som gäller och inget annat.

/A

Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Hallå!

Tycker att den drar rätt mycket olja även sedan ventilkåpan och ccv'n byttes. Har även bytt vacuumpumpen sedan dess. Luktar dock inte bränd olja i kupén längre -alltid något :-) Uppskattningsvis tar bilen en halvliter olja per 100mil... Känns mycket, men det kanske är normalt???

Jag har också väldigt dålig koll på vad det kan bero på att CO-värdena var för höga, men det faktum att det är en felkod på den bakre lambdasonden tyder ju på att det finns en möjlighet att det är den som ställer till det. Helst vill man dock inte slänga ut en dryg tusenlapp bara för att märka att felet med CO-nivåerna finns kvar efteråt!

Tack för info om märke och byte! Låter som att det är ett lättare jobb än byte av ccv'n...

Med vänlig hälsning
Jonas

Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Har hittat en Bosch på Mister Auto för ca 1.200kr.

Står att BMW's OEM kod för denna lambdasond är:11 78 7 506 531

Hur kollar jag att den passar min bil? Står koden på själva lambdasonden?

/J
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Nej nej, BMW har ju sina egna produktnummer på grejerna. Men en Bosch-produkt av den här typen används ju i många olika fordon. Så den har ju ett Bosch-nummer framförallt, vilket på "BMW-språk" översätts till det du nämner.

Jag får träff på det numret på Autoteilemann, för ca 75 Euro. Länk

Du är helt riktigt ute, detta är monitorsonden, inte den främre reglersonden.

Nja, min drog en del olja också. Ungefär som din. Men min drog alltid lite mer på vintern av någon anledning och det var då jag grottade som mest med detta. Jag är osäker på om lambdan verkligen avgör detta, eftersom oljan smörjer och lambda monitorerar och reglerar bränsle/luft för förbränningen. Smörjoljan hör ju liksom inte till förbränningscykeln alls om vi ska vara strikta.
Jag fick i princip oförändrad oljekonsumtion efter ccv-byte och renovering/tätning av vacuumpump och byte av ventilkåpspackning. Men liksom du slapp jag oljestanken i kupén. :-)

Det som gav aningen bättre för oljeförbrukningen var WD40-metoden som jag utförde på min bil. Men inte alls samma resultat som många andra upplevt bl.a på sexorna. (dvs som natt/dag i vissa fall) Så slutsatsen är nog att den tog olja nån annan väg möjligen. Som jag inte har verktyg eller kunnande att ta tag i.
Jag skulle inte vara förvånad iof, N42 är en skitmotor. :-)

(Även om jag älskade min Compact)

Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Innebär det att jag kommer behöva koppla elen till lambdasonden om jag inte köper den rakt över disk hos BMW? Eller stämmer den kontakt som är på bilden?

Autoteilemann verkar ju väldigt prisvärda -hade du någon erfarenhet av dem?

Nej lambdasonden har inget med oljeförbrukningen att göra, men förhoppningsvis med CO-värdet! Vart oljan tar vägen vete gudarna, men den där WD-40 metoden skall jag söka på :-)

Jag var bra nära att göra mig av med Compacten nu i vintras -det strular mest hela tiden... men jag har fastnat för den lille rackaren :-D Roligare bil att köra får man leta efter -och ändå rätt praktisk med det fällbara baksätet. Skulle ha varit en 325:a bara :-)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
BMW använder Bosch-prylar i hög grad, nej jag hade därmed inget som helst problem med kontakten, det var bara plug and play. Det sitter nån liten vinklad plåt under chassiet i höjd med lambdan som håller den där lite lätt avlånga kontaktstycket.
Du bör ha en hylsa för att lossa själva sonden dock, inte hålla på o vifta med öppen nyckel etc, utan en sån som är gjord för att kunna dra ordentligt med kraft och ändå ta hänsyn till kabeln. För den kan ju sitta i ett lite lätt rostigt avgasystem exponerat för hög värme. Men en sån hylsa finns ju typ på Jula/Biltema.

Ja jag har stor erfarenhet av Autoteilemann. Många köp gjorda därifrån. Felfria ur alla aspekter för mig iaf. Och rapp leverans.

Ja ja, fel av mig, självklart. Nja, det är kanske HC jag tänker på.. :-)

Jupp, samma sits som mig m.a.o. Jag gav mitt liv och min själ (pengar, delar, service, omsorg) till Compacten för att få allt bra, men kom till en punkt där jag inte kom längre. Då fick den gå på annons.
Jag tyckte väghållning översteg saknaden av effekt, men visst, det hade varit kul med lite mer. Men aldrig mer N42. Jag hat-älskade den motorn. :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.