|
|
|
|---|---|
|
Hej Den här filmen visar hur motorn går ibland, Ojämn tomgång, misständningar, och "vindpustar" i luftintaget. Dessutom, enligt verkstad, uppmätt låg kompression på cylinder 6. Är det någon som har haft samma problem tidigare och fått motorn att fungera igen? Mvh / Mattias | |
|
Spontant skulle det kunna vara en läckande ventil (insug) på sexans cylinder. Felsökning i form av leak-down-test på motorn i allmänhet och sexans cylinder i synnerhet är nog vettigt - då får man en indikation vart läckaget tar vägen. En visuell inspektion av ventilerna med hjälp av "snabelkamera" eller efter demontering av insuget kan kanske ge mer ledtrådar. Vet att de direktinsprutade motorerna kan koksa igen vid insugsventilerna - det brukar fixas med valnötsblästring i de flesta fallen. Kom problemet plötsligt? Hur långt har bilen gått? BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
De har tagit av topplocket och inte hittat något fel på ventilerna. Det är testat och ventilerna är helt täta. De har också bytt lyftare på 6:an. Allt är rengjort i topplocket, oljekanaler etc. Däremot har man inte kollat kolvringar lika noga. Bilen har gått 12 500 mil ungefär. Men felet har funnits sedan 10 000 mil då jag köpte bilen. Nu händer det allt oftare dock. Första gången det uppträdde, med mig som ägare, bytte jag alla tändstift. Det hjälpte i ett år ungefär. Under hösten har jag lagat fler grejer, men det hjälper ju inte. Sannolikt fanns felet även för ägaren innan mig, men det vet jag inget om. |
|
|
Har man gjort leak-down-test? Om inte: gör det, för det ger en indikation om vart trycket åker ut ur cylindern (för läckage finns garanterat eftersom kompressionen är dålig i sexans cylinder. Hur mycket lägre kompression är det i den läckande cylindern? Vad är det för verkstad som gjort reparationerna? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kompressionen låg väldigt lågt när motorn var kall och på ungefär halva normalvärdet när den var varm, har jag för mig. Spannet är ju dock väldigt stort, mellan 12 och 18 tror jag anses som normalt. Jag tro jag ska be en verkstad titta med en kamera ned i cylindern och se om det ser normalt ut. Kanske är det två fel samtidigt, både kolvringen och tändningsproblem? Jag undrar framförallt om någon sett en motor som beter sig likadant? |
|
| Ska tillägga att man inte har gjort leak down-test. | |
|
Personligen anser jag nog att ett leak-down-test borde varit en av de första åtgärderna i felsökningen efter att man konstaterat dålig kompression i ena cylindern. Det säger ju liksom vart man behöver laga... Att en verkstad kör "dyr-racet" och byter diverse dyra och arbetskrävande delar i motorn mer eller mindre på måfå, är iofs inget ovanligt (särskilt om kunden verkar vara sakna kunskap/intresse för lämpliga åtgärder) - det är ju kunden som står för fiolerna. :( Vilken verkstad var det som gjorde reparationerna? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| När problemen började pratade jag med flera olika verkstäder och fick liknande förslag från alla. Ingen kunde heller säga exakt vad som var fel och standardreceptet har varit att byta tändstift, tändspolar och spridare. Men det är ju väldigt dyra reservdelar, särskilt spridarna. Den verkstad som jag anlitade har jag goda relationer med sedan många år tillbaka med flera olika bilar. De har alltid gjort ett gott arbete. | |
|
Tycker ändå att det är märkligt/oprofessionellt att man byter (dyra) delar utan att göra en riktig felsökning! Har du dålig kompression i en cylinder, måste man ju kolla vart trycket tar vägen innan man vet var felet finns och vilka delar som måste lagas eller bytas... Tryckare, injektorer och tändspolar har ingen påverkan alls på kompressionen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Sant, men det beror ju förstås på i vilken ordning man upptäcker felen. Felkoderna som man fått när man kollat på detta pekade i en annan riktning. Det fanns också felkoder som inte hade med tändning att göra alls, t.ex. fel på bränslepumpen, fel aktiga värden från bränsletrcksgivare och så vidare. Det är först efter att man provat ett antal andra saker som man provade att mäta kompression. Då antog man att det läckte uppåt på något sätt eftersom det kom "vindpustar" i insuget, det var därför man tog av toppen och gick igenom den. Det gav dock inget. Kanske är det så att det finns, har funnits eller tillkommit flera olika problem samtidigt. TIdigare fick vi tex. inte felkoder på misständning på 1 och 3. Verkstaden har gjort ett bra jobb tycker jag. Ska man vara kritisk så är det mot motorn i sig, den här modellen av motor, 272 hästkrafters motorn från 2008 är tydligen ökänd för att ha haft mycket problem med tändspolar och spridare (injektorer). Året efter ändrade man ju också konstruktionen igen. Men de flesta 2008:or går ju faktiskt bra idag, om jag förstått rätt, så det borde finnas någon mer som haft en motor som betett sig som den här och därmed någon som känner igen problemet och kan berätta vad som fixade problemet. | |
|
Vi har mätt kommpression en gång till. I vart fall med varm motor verkar kompressionen vara normal på alla cylindrar. Den tidigare uppmätta låga kompressionen kan kanske ha varit ett mätfel? Undersökningen med snabelkamera visade inga tecken på skador inne i cylindern heller. Nu blir det byte av tändspolar, spridare och tändstift, samt omprogrammering av motorstyrningsmjukvaran. Vi får se om det hjälper. |
|
| Lite skraj blir man ju av en sån här tråd när jag har en likadan motor, byta spridare och tändspolar är ju ingen billig manöver direkt. Hoppas det löser sig iaf. | |
| Mattiasmgn: Tror på byte av spridare spolar o mjukvara. Återkom gärna med resultatet😀 | |
|
Japp, jag lät en verkstad byta 1) alla spridare 2) alla tändspolar 3) alla tändstift 4) uppgradera mjukvaran Det kostade ca 20 000 kronor, men nu går motorn som en klocka. Det enda jag önskar är att jag hade gjort detta direkt. Men det är som omöjligt att ta in att man skulle behöva reparera en motor som bara gått 12000 mil för så mycket pengar. Dessutom en BMW som ju brukar stå för tysk kvalitet. Med alla kanske onödiga saker jag gjorde med motorn innan detta så är ju reparationen uppe i det dubbla dessutom. Eller också var det faktiskt nödvändigt att renovera toppen också. Det får vi liksom aldrig veta säkert. Det ska bli intressant att se om problemen återkommer och i sådant fall hur lång tid det tar. Jag har gjort en video till också där man kan se när jag gör en kallstart av motorn. Återkommer med den när jag har lagt upp den. |
|
|
Jag gjorde sammaledes vid 16.000 mil Men tändspolarna var sk auktion, och högtryckspumpen byttes efter 11.000 mil. 21.000 kr för det sista kalaset, men då byttes oljan också. Går superfint efter detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.