AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.204

BMW E61 525d 2008 LCI knasiga elfel

Ju
4
Juniordallas
525D E61 LCI 2008
525i e34 -92
Hej! Behöver hjälp innan jag blir galen!
Har en BMW 525 e61 LCI års 2008 som jag inte får någon ordning på.
Går inte att låsa fanskapet med dosan och elhissen i från förarsidan fungerar inte...
Har bytt kablar till skuffen på båda sidor och antennförstärkare, har även provat med en ny knapp till elhissen men utan resultat.
Vad ska jag leta efter? Har det ett samband att båda sakerna slutar fungera samtidigt ?
BMW kunde göra en felsökning på bilen men de låg ca 3 veckor bort i tiden.
Tacksam för tips.
Mvh juniordallas

Hur gammalt/slitet batteri har du?
Om du har problem med både lås och kontrollen till elhissen i dörren skulle jag tänka mig att kablaget mellan kaross och dörr är skadat.

Fungerar hissarna med de andra kontrollerna tyder det ju på ett isolerat fel.

Jag kan tänka mig att bilen kan känna av ifall låset inte fungerar och därmed inte låter dig låsa på det sättet.

En tanke, tänder bilen ljuset ifall du låser upp den? I så fall verkar den ju ta emot signalen åtminstone.
Ju
4
Juniordallas
525D E61 LCI 2008
525i e34 -92
Batteriet är nytt.
Har kontrollerat kablarna till förardörren och det är inget kabelbrott i någon utav dom.
Det händer inte nånting när jag använder dosan den är helt död.
Tar jag ur nyckeln och sätter den i dörrlåset så kan jag sänka alla rutor med hjälp av den funktionen och då även så klart låsa bilen

Vissa fjärrkontroller (dosan) måste du byta batteri på.
De laddas inte när du sätter det i bilen uttag.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du spänning på röd/Vit kabel upp till antennförstärkaren. Säkring ? 54 el 59 kommer inte ihåg i huvudet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ju
4
Juniordallas
525D E61 LCI 2008
525i e34 -92
På mina dosor så går det att byta batteri så dom är nya i båda dosprna.
Har mätt lite kablar och den röd/vita kabeln har jag 12 volt när jag mäter och säkringarna är hela.
Har haft bilen inne på BMW nu för en snabb felsökning och då sa dom att bilen inte gick att låsa pga att shopping luckan står registrerad som öppen, (något som började stå efter bilen vart inne hos dom) och sen sa dom att knappen till elhissen på förarsidan bör bytas fast jag redan gjort det för att få de att du göra också,
Givetvis förstår jag att bilen kanske inte går att låsa om någon dörr eller shopping luckan står öppen. Är det fel på låset till shopping luckan som dom tror eller är det något annat? BMW ville ha ca 1250 för delarna och lika mycket till för arbetet, är så trött på att kasta pengar på den där bilen när ingenting fungerar ändå.
Mvh juniordallas

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fjärrlåset ska fungera även om nån dörr eller råkar vara öppen. Dock brukar inte innerbelysningen slockna när man "glömt" stänga nått
Är kablaget rätt kopplat efter "stambytet" ? Så inga kablar förväxlades. Finns ju några med samma färger på. På höger sida finns det två stycken gulvita som den ena går till bakljuset på bakluckan och den andra har med låset att göra.
Har du initierat dosorna efter batteribytet ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ju
4
Juniordallas
525D E61 LCI 2008
525i e34 -92
Kablarna sitter korrekt antar jag för jag kan ju lås bilen i bland med dosan men oftast så fungerar det inte.
Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.