AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.215

E39 528 Touring -97 Kompressionslös, droppar olja, går inte bra.

Ae
5
AeroBreaking
E39 528i Touring -97
E39 528i Touring -98
E39 523 -96
Hejsan! Jag är ny här på forumet men jag har följt otaliga diskussioner här på Autopower.

Jag köpte mig en E39 528 Touring -97 igår. I annonsen så stog det att motorn var förmodligen rasad.
Fine tänkte jag! Jag har ju läst massa inlägg om hur ventiltryckarna låser sig och hur man bara bogserar bilen så hoppar den igång efter ett tag.
Annonsörens beskrivning var att han startade bilen, körde ett litet tag och sen så tvärdog den, punkt.

Jag åkte och tittade på bilen.
Den var relativt rostfri förutom bakluckan, hade ett bra förstaintryck. Mycket fin inredning med all tänkbar utrustning, även taklucka. Bilen stod på Bmw originalfälgar, till skillnad från höger framhjul som var ett reservhjul. Samtliga däck har också helt nya dubbdäck.

Jag kunde inte testa och prova så mycket på grund av ett dåligt laddat batteri. Jag tog slut på den lilla batterikraft den hade genom att se så motorn gick runt.
Mycket riktigt så gick motorn runt men den verkade just vara väldigt kompressionslös, ingen överraskning, han som sålde den varnade just om detta.
Med lite om och men så köpte jag bilen av han för 3000 kr, ganska rimligt kan jag tycka.

Idag så återkom jag till bilen med en vän.

Vi kopplar bogseringslina och påbörjar våran lilla tur på grusplanen där den står.
Jag lägger den i 2an och motorn går runt, givetvis med gasen i botten.
Efter 15 varv på planen så börjar jag närma mig den stackars Peugeot 307 som drar mig.
Jag får alltså lite respons från motorn! Jätte bra tänker jag. Kör ett par extra varv och jag kan nu trampa ner kopplingen och bibehålla motorn igång utan att den dör.

Vi stannar och jag varvar bilen så att den inte ska dö, då den just verkar göra det när jag släpper gasen.
Det låter helt fruktansvärt. Ett klassiskt Bmw ljud som blandas av ett smattrande oljud. Väldigt skarpt!
Ljudet kommer inte från avgasröret som man borde höra motorljudet ifrån, så att säga, utan det kommer ifrån motorn.
Min första tanke var att avgasröret har gått av.

Min vän påpekar att det rök ifrån motorhuven. Jag stannade motorn omedelbart och såg just det han såg.
Vi öppnar motorhuven och står som detektiver med våra mobillampor och letar efter den mystiska källan.
Källan var uppe vid grenröret, det droppade olja från någonstans där jag inte kunde se och det förångades, som i sin tur orsakade röken.
Jag provade inte att starta igen.

Alltså,
Jag förstår att det ska finnas någon form av ventil eller dyl på grenröret. Kan det vara där ifrån? Hur tar oljan sig dit?
Efter lite läsningar här så påstår många att vevhusventilationen kan vara en orsak, kanske?
Hur hänger detta ihop med en kompressionslös motor? Det måste ju ha löst sig nu för att den startade?
Jag tyckte den gick väldigt oroligt när jag väl hade den igång, varvade sakta ner och gick lite oroligt upp i varv.
Vad ska jag börja ta isär imorgon när jag ska skruva med den? Finns det några guider till just detta?
Vad ska jag titta efter och på vad?

Tanken är ju att försöka göra några kronor på den, om det blir i delar eller i helhet återstår att se.

Ja det blev kanske lite långt.. Men jag hoppas att jag har gjort mig förstådd.
/AeroBreaking

Det är svårt att säga vad som är fel men oljeläckaget kanske kan vara från ventilkåpan och det smattrande ljudet kanske beror på ett sprucket grenrör.
Ae
5
AeroBreaking
E39 528i Touring -97
E39 528i Touring -98
E39 523 -96
Kan ett övertryck orsakat detta genom en sluten vevhusventilation?
/AeroBreaking

Övertryck i vevhusventilation kan orsaka läckande ventilkåpspackning ja men knappast sprucket grenrör, om ditt grenrör nu är sprucket. Det kanske är trasig grenrörspackning och inte grenrör men det får du undersöka närmare.
Ae
5
AeroBreaking
E39 528i Touring -97
E39 528i Touring -98
E39 523 -96
Okej. Är där någon ventil på grenröret eller dyl, som någon påstod?
Jag kan ju kolla själv, men det är först imorgon.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Kolla vevhusventilationen först röret ner i tråget är det är det stopp där så blir trycket högt och olja kan komma från ventilkåpans packning ner på grenröret. Sedan kan även topplockspackningen ha skadats men det händer inte ofta.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Sprucket rostigt grenrör eller någon som försökt demontera/montera grenröret av någon anledning...har toppen varit demonterad ? Låter som ett annat fel än oljeläckaget.

Ae
5
AeroBreaking
E39 528i Touring -97
E39 528i Touring -98
E39 523 -96
Okej det ska jag absolut göra.
Brukar det vara givet att ventilkåpspackningen går sönder om ett övertryck sker?
Av informationen jag fick så har toppen inte varit demonterad. Oskruvad bil av tidigare ägaren.

Ae
5
AeroBreaking
E39 528i Touring -97
E39 528i Touring -98
E39 523 -96
Går grenröret att svetsa i om det nu är en spricka efter fästena?

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Kolla om den tryckt ut olja från packningen. Isåfall byter du den. Den är skadad och det går inte att efterdra några skruvar för att få det tätt igen.
På min läckte den i bakre kanten mot torpedväggen.

Om det nu är stopp i vevhusventilationen kan membranet vara trasigt. Du får köpa nytt isåfall.

Ingen aning om grenröret går att svetsa. Du får testa om det läcker. Har väl inte något att förlora på det.
Ro
18
RobinEriksson
E30 Turbo-88
E39 525M Touring-03
Börja med ett kompressionsprov, innan du börjar fundera på att byta packningar. Känns som att det är flera fel? Om det nu låter som läckage runt grenrörer så är ju det lätt att kolla. Men det gör ju inte att bilen går så pass dåligt.
Som sagt så får du kolla ifall vevhusventilationen är igentäppt, vilket brukar orsaka läckage där du beskriver och packningen vid oljefilterhuset. Men börja med ett kompressionsprov.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.